Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

chrgod skrev (1 time siden):

Super Soco TC ser jo virkelig flott ut. Tydelig inspirert av Honda CB12R. ? Hva er dine erfaringer med den, noen feil?

image.png.c7b650918de3c63dcb83cf3086d0f5b8.png

Kvaliteten på Kina-produkter blir jo hele veien forbedret, men en kan neppe forvente samme kvalitet som etablerte japanske produsenter. 30000kr og ca 5 mil realistisk rekkevidde med ett batteri (mulighet for et ekstra reservebatteri). 

Etter et forsøk på å ta motorsykkellappen nå i våres, som endte med brutalt stryk på oppkjøringen er jeg tilbake på å vurdere ny moped.. Forenklet A1 på billappen blir neppe aktuelt før eventuelt FrP er tilbake i Samferdsesldepartementet, kanskje etter valget 2021.. 

Absolutt :-) 
Skjønte det slik at det faktisk var en tidligere Honda-designer som designet Super Soco TC :)
Veldig fornøyd med sykkelen. Synes kvaliteten virket grei nok. Er Bosch-motor og batteripakken var vist utviklet av Panasonic(?) tror jeg, så der finnes kvalitetsdeler på sykkelen.
Eneste som irriterte meg litt var at når det regnet/var vått ute, så hylte bremsene veldig. Man kjente at hele styret vibrerte, men ellers fornøyd.
Jeg kjørte til og fra jobb med denne (4km hver vei) og da ladet jeg ca 1 gang i uken. Kan absolutt anbefale sykkelen (y) 

Angående B til A1, så får vi bare smøre oss med tålmodighet...

  • Like 1

Share this post


Link to post
chrgod skrev (1 time siden):

 

Leit å høre med oppkjøringen. Kan jeg spørre om hvor du tok den og hva som skjedde? Har selv nettopp begynt med kjøretimer etter lang pause og fortsatt ikke mye jeg mestrer enda. Klarte å velte sykkelen 2 ganger under krypkjøringøvelsen (den "boksen" med  u-sving). Skulle egentlig begynt ifjor, men pga diverse årsaker ble det ikke noe av, og vurderte å selge sykkelen min og heller kjøpe en Soco. Var og tittet i butikken og den hvite var faktisk like tøff på ekte som på bildene. Ble ikke noe av da da jeg foretekker å kjøre mer enn 40-50 km/t. Skal prøve å fullføre etter beste evne i år.

Share this post


Link to post

Jeg tok intensivkurs i Stavanger, i april. Deretter langkjøring rett før oppkjøring i forrige uke. Veldig fornøyd med skolen, et godt og grundig læreprogram. Men jeg ble aldri helt sikker på kjøregårdsøvelsene. Fikk de til greit nok etterhvert, men greide aldri alle øvelsene helt 100% flere ganger på rad.

Strøk med glans på første øvelse i kjøregården, krypkjøringen. Deretter strøk jeg vel også på alle de andre øvelsene, selv om jeg ikke veltet noen kjegler. For mye "armer og bein" i unnamanøver, og manglende gasskontroll i sving. Sensor var helt ok. Ikke spesielt hyggelig, men ikke hans feil. 

Nå er det fire ukers karantene før neste mulighet for oppkjøring, og lysten er borte. I juli er det sommerferie, eneste mulighet for meg å øve mer er kjøretimer. Med ytterligere to dobbelttimer, oppkjøring med oppvarmingstime er det ca 8 000kr til. I tilegg så er det trafikkdelen av oppkjøringen, kjøre med sensor på slep i en snau time... Så, per nå så er det full stopp for min del, og ser heller fremover. Men kanskje det endrer seg og jeg tar det opp igjen. 

Det var vel en kombinasjon av nerver under press, og at motivasjonen har vært varierende. Det er gøy å kjøre sykkel, men jeg vil jo mest bare ha en artig sak for å pendle mellom jobb og hjem og følge vanlig trafikk. Min erfaring er at en bør ha en indre driv for å lære dette, og at kjøregårdsøvelsene må sitte 110%, også under stress. Det hjelper nok også om en er yngre, jeg er midt i førtiårene. 

Lykke til med opplæringen! ?

Edited by chrgod

Share this post


Link to post
Smrbk skrev (32 minutter siden):

Absolutt ?
Skjønte det slik at det faktisk var en tidligere Honda-designer som designet Super Soco TC :)
Veldig fornøyd med sykkelen. Synes kvaliteten virket grei nok. Er Bosch-motor og batteripakken var vist utviklet av Panasonic(?) tror jeg, så der finnes kvalitetsdeler på sykkelen.
Eneste som irriterte meg litt var at når det regnet/var vått ute, så hylte bremsene veldig. Man kjente at hele styret vibrerte, men ellers fornøyd.
Jeg kjørte til og fra jobb med denne (4km hver vei) og da ladet jeg ca 1 gang i uken. Kan absolutt anbefale sykkelen (y) 

Interessant å høre norske erfaringer, takker! Ser ut som det er like raskt utvikling på el-mopeder som på el-biler.

Leser at det er enkelt å endre hastighetsbegrensningen av og på, via en sekvens med gass-brems og skru av og på.. Har du noe erfaring med det? (rent hypotetisk, naturligvis..) 

https://supersocoforum.com/forum/tutorials/how-to-delimit-your-super-soco-ts-tc/#post-23

Er generelt negativ til trimming, er noe ukomfortabel med å kjøre et ulovlig kjøretøy. Noe som var bakgrunnen for at jeg solgte min de-restictede 2T Vespa og satset på A-lappen. Men, trim vs original er en annen debatt..

Share this post


Link to post
chrgod skrev (7 timer siden):

Ah skjønner. Det var nok ulempen med intensivkurset – man får kort innføring på ting, men ikke den tiden til å utvikle de ferdighetene. Når det kommer til MC-kjøring, er presis kjøreteknikk >>> kjøre på veien. Mulig hadde klart å bestå hvis hadde tatt «lange» veien, men skal ikke spekulere i det (for mange hvis-er). Kan tenke meg krypkjøringen er de flestes skrekk og størst sjanse for å feile.

Skjønner frustrasjonen din. Gjennomgikk nesten det samme i 2014 når prøvde første gangen. Mistet også lysten og motivasjonen etter noen  «grove» feil i trafikken under kjøretimene. Men kan si var spesielle omstendigheter under den tiden da, og tok meg 5 år før jeg klarte å samle indre drivet, som du kaller det, for nytt forsøk. (Kjøpte meg også moped påfølgende år bare for å kjøre i nabolaget). Jeg er 35 nå.

Men syns ikke man skal gi opp uansett, heller se alternativer enn problemer/utfordringer.  Du får prøve deg med moped (elektrisk eller ei) inntil videre og øve mye til ting sitter. I mellomtiden kan det også være lurt å spare i tilfelle lysten kommer tilbake og da har man pengene klar. B til A1 er jo offisielt bust, så håper du også får indre drivet oppe og gå i nær framtid, og kanskje investerer i en god B-klasse sykkel.  I verste fall har man da samtidig laget seg god bufferkonto for nødvendigheter.  Hehe.

Du har rett da, det skal være gøy og kjøre, og til normalt er det det. Derfor jeg gikk til innkjøp av sykkelen min par år siden, og liker å kjøre og trene iblant selv om vet det er ulovlig og kan få store konsekvenser. Man akk, hva gjør man ikke bare for å nyte de små tingene i livet... Takk for det. Tror blir en del timer på kjøregården fremover før vi våger oss ut på veien. Som sa til læreren, har ikke hast med oppkjøringen heller, og ingen mulighet uansett da de nå prioriter kun elever som fikk avlyst pga korona. Pri 1 nå er å få inn teknikken til at jeg ikke er til fare for meg selv og andre i trafikken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
chrgod skrev (22 timer siden):

Jeg tok intensivkurs i Stavanger, i april. Deretter langkjøring rett før oppkjøring i forrige uke. Veldig fornøyd med skolen, et godt og grundig læreprogram. Men jeg ble aldri helt sikker på kjøregårdsøvelsene. Fikk de til greit nok etterhvert, men greide aldri alle øvelsene helt 100% flere ganger på rad.

Strøk med glans på første øvelse i kjøregården, krypkjøringen. Deretter strøk jeg vel også på alle de andre øvelsene, selv om jeg ikke veltet noen kjegler. For mye "armer og bein" i unnamanøver, og manglende gasskontroll i sving. Sensor var helt ok. Ikke spesielt hyggelig, men ikke hans feil. 

Nå er det fire ukers karantene før neste mulighet for oppkjøring, og lysten er borte. I juli er det sommerferie, eneste mulighet for meg å øve mer er kjøretimer. Med ytterligere to dobbelttimer, oppkjøring med oppvarmingstime er det ca 8 000kr til. I tilegg så er det trafikkdelen av oppkjøringen, kjøre med sensor på slep i en snau time... Så, per nå så er det full stopp for min del, og ser heller fremover. Men kanskje det endrer seg og jeg tar det opp igjen. 

Det var vel en kombinasjon av nerver under press, og at motivasjonen har vært varierende. Det er gøy å kjøre sykkel, men jeg vil jo mest bare ha en artig sak for å pendle mellom jobb og hjem og følge vanlig trafikk. Min erfaring er at en bør ha en indre driv for å lære dette, og at kjøregårdsøvelsene må sitte 110%, også under stress. Det hjelper nok også om en er yngre, jeg er midt i førtiårene. 

Lykke til med opplæringen! ?

Hvis det er noe trøst, så sliter også motorsyklister som har kjørt MC i 30 år med disse og lignende øvelser. Jeg sliter også med kjøregårdsøvelser og bruker utrolig mye tid på å oppfriske teknikk og kjørekunnskaper hver vår. Enda jeg kjører MC hele året og er med som instruktør på oppfriskningskurs o.l. blir jeg aldri utlært, og kan alltid bli bedre og tryggere.

Kanskje du kan finne motivasjon i at MC er fantastiske turmaskiner, og at du kan finne massevis av norske perler på tur? Den må jo ikke kun brukes til pendling!?  Det finnes jo også haugevis av folk som er villige til å øvekjøre med andre, slik at man kan trene! 

Dette er jo forøvrig også det perfekte eksempelet på hvorfor forenklet tilgang til A1 ikke er en god idé.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
On 6/10/2020 at 11:08 AM, steinrawr said:

Hvis det er noe trøst, så sliter også motorsyklister som har kjørt MC i 30 år med disse og lignende øvelser. Jeg sliter også med kjøregårdsøvelser og bruker utrolig mye tid på å oppfriske teknikk og kjørekunnskaper hver vår. Enda jeg kjører MC hele året og er med som instruktør på oppfriskningskurs o.l. blir jeg aldri utlært, og kan alltid bli bedre og tryggere.

Kanskje du kan finne motivasjon i at MC er fantastiske turmaskiner, og at du kan finne massevis av norske perler på tur? Den må jo ikke kun brukes til pendling!?  Det finnes jo også haugevis av folk som er villige til å øvekjøre med andre, slik at man kan trene! 

Dette er jo forøvrig også det perfekte eksempelet på hvorfor forenklet tilgang til A1 ikke er en god idé.

Jeg selv ønsker kun en 125cc scooter så jeg synes det godt kan være forskjellige regler avhengig om det er automat eller manuell giring man ønsker. Automat er så mye enklere, men det er litt irriterende med forsinkelse i aksellerasjonen.

Jeg er nå redd for at byråkratene ikke tenker likt som meg. At de fleste som lager disse reglene er eldre og vil "kjøre trygt" i bil. Jeg har ventet siden slutten av 2018, håpet ble enda mindre når FRP mistet samferdselminister posten. Nå har jeg gått til innkjøp av bil istedenfor en 125cc scooter.

Det latterlige er at siden jeg tok lappen før 2013 så kan jeg kjøre en 1000cc 3hjuling men ikke lov å kjøre en 125cc scooter.

Edited by rosewell

Share this post


Link to post
On 6/13/2020 at 4:19 AM, rosewell said:


Det latterlige er at siden jeg tok lappen før 2013 så kan jeg kjøre en 1000cc 3hjuling men ikke lov å kjøre en 125cc scooter.

Det er fordi majoriteten av alle dødsulykkene på mc er utforkjøringer i sving. singel ulykker. En trehjuling avhengig hvordan den er kontruert, kan i de fleste tilfelle kjøres som om det var en bil. Å kunne akselere fra 0 til 100 har mindre å si på dødsstatestikken.

 

Edit: tips til dere som har B-lappen som vil ta A-lappen. Gå å kjøp dere en moped med manuel gir til 15k, lær dere giring og kløtsjing i egnet område. Få fingrene til å bli analoge. Jeg selv slet litt med å kunne dosere kreftene mine på clutch og brems under kjøregårdøvelsene. Særlig krypekjøring og nødbrems.

Edited by Greddi

Share this post


Link to post
rosewell skrev (På 13.6.2020 den 4.19):

Jeg selv ønsker kun en 125cc scooter så jeg synes det godt kan være forskjellige regler avhengig om det er automat eller manuell giring man ønsker. Automat er så mye enklere, men det er litt irriterende med forsinkelse i aksellerasjonen.

Jeg er nå redd for at byråkratene ikke tenker likt som meg. At de fleste som lager disse reglene er eldre og vil "kjøre trygt" i bil. Jeg har ventet siden slutten av 2018, håpet ble enda mindre når FRP mistet samferdselminister posten. Nå har jeg gått til innkjøp av bil istedenfor en 125cc scooter.
 

Jeg tror det er ganske likegydig om man kjører automat eller manuell: Problemet ser for meg ut til å være kjøreteknikk (forankring, gasskontroll, blikkbruk ol.) og planlegging når de kjører MC.

Sitat

Det latterlige er at siden jeg tok lappen før 2013 så kan jeg kjøre en 1000cc 3hjuling men ikke lov å kjøre en 125cc scooter.

Det er ikke så latterlig: Tre- og firehjuls motorsykkel er noe helt annet enn en tohjuls motorsykkel, og vil være kjøreteknisk mer likt en bil enn en MC.

Som Greddi påpeker over er de fleste ulykker blant motorsyklister singel-ulykker. I tillegg skjer de fleste av disse ulykkene i godt vær og uten ytre omstendigheter som dårlig veiunderlag, og kan antas å ha en direkte sammenheng med manglende opplæring og trening. De fleste skadde og døde er menn i aldersgruppen 40-60. SSB.

Share this post


Link to post
Snylter skrev (På 27.6.2020 den 22.31):

Jeg tviler på at en MP3 er mer lik en bil enn en motorsykkel kjøreteknisk.

Det finnes en god del forskjellige trehjuls MC, og en MP3 er nok litt mer lik en MC som du sier. Men den har egenskaper som gjør at du ikke trenger å kunne kjøre MC for å beherske den godt. Kjøreteknisk trenger du ikke kunne noe annet enn å vri på gassen, bremse og styre. Det du derimot får, er alle ulempene ved å være liten og usynlig i trafikkbildet, uten trening eller kunnskap om hva du skal gjøre for å bli sett.

Share this post


Link to post

 tror ikke dette lengre er noe sak..på nyhetene idag var det snakk om hvor mye ulykker på motorsykkel hadde økt de siste årene, så noe "firing" på regelverket får vi nok ikke se.
Derfor blir det fortsatt SYM 50 på gammer'n ?

Share this post


Link to post

Denne saken er vel ikke særlig positivt for oss som ønsker å kunne ta steget fra moped til lett sykkel for en billig penge. Men samtidig er det kanskje tryggere å få kjørt lovlig 125cc fremfor at vi skal kjøre en enda større sykkel med mye mer krefter.

https://www.aftenposten.no/norge/i/VbyQlr/halvparten-av-doedsfallene-i-sommertrafikken-har-vaert-i-mc-ulykker

Personlig hadde jeg satt stor pris på å kunne kjøre uten trim for å kunne følge trafikken opptil ca 80 og spesielt hvis jeg kommer til en oppoverbakke.

Share this post


Link to post

Mange som har peiling her inne. Tok B for 40 år siden, kjørt moped hele livet som praktisk fremkomstmiddel i by, har jobbet som mororsykkelbud ulovelig i 2 år mens jeg studerte , Honda cb 120, vinter som sommer. Har kjørt  mellomtung KTM cross sykler på privat vei og cross. Kjørt Harley 1200 på lange ferier i Florida. Er fornuftig, trenger ikke vise meg holder fartsgrensen på moped, kanskje ikke så jævlig vanskelig heller pga. av myndighetenes fanatiske plomberingsparanoia. Å kjøre moped på riksvei med 60-70 er livsfarlig og en risikosport, stakkars 16 åringer som kjører i slakke oppoverbakker i 25 og 45 på flata. 
Alle som tok førerkort for bil  på 1960 tallet har fått ufrivillig klasse A i førerkortet sitt. Så fru Andersen på 70 år nedi gata, som til daglig kjører en Toyota Yaris og ikke en gang klarer å kjøre inn i sin egen garasje, kan sette seg på en Harley 1200, men ikke jeg?
Så hvorfor har ikke jeg tatt A? Sykdom og kreft, men satser nå på å få A i juni 2021. Så selger jeg en moped «Aprilia RS4» rått utseende, replika av 660 cc» som er dimensjonert for 100 km i timen i Europa men ikke i Norge, plombert og ødelagt av siraua inkompetente 65 åringer i Vegvesenet som med sin arroganse og inkompetanse ikke forstår, at når det gjelder moped, så er det farligste som finnes å ikke kunne følge trafikken på riksvei og utenfor Oslo sentrum. Nå er det på tide med en reform, kanskje et kompetanse kjørekurs for oss gamlegutta som faktisk kan håndtere en MC....Men kanskje vanskelig å få gjennomført med den arrogansen Vegvesenet i dag innehar. PS! Hadde en kompis innom i sted  tok førekort klasse B i 1979, viste ikke en gang han hadde klasse A1, han klarer ikke å holde balansen på en vanlig sykkel en gang, vi måtte begge le. Vegvesenet og Politi ta dere sammen, dette må endres.Det er helt latterlig.

 

Share this post


Link to post
Espen Prestø skrev (14 timer siden):

oss gamlegutta som faktisk kan håndtere en MC.

Men så er det akkurat dere som faktisk er overrepresentert i statistikken som taler i mot dette forslaget da. Det kan godt være at du er et unntak, men det er nok "oss gamlegutta" som virkelig trenger full opplæring.

Espen Prestø skrev (14 timer siden):

PS! Hadde en kompis innom i sted  tok førekort klasse B i 1979, viste ikke en gang han hadde klasse A1, han klarer ikke å holde balansen på en vanlig sykkel en gang, vi måtte begge le. Vegvesenet og Politi ta dere sammen, dette må endres.Det er helt latterlig.

Nemlig, denne ordningen forsvant jo etterhvert. Man kan si mye om det, men det er bedre å få folk gjennom full opplæring enn noe mangelfult som vil gjøre dem enda mer utsatt på MC enn den gjennomsnittlige motorsyklisten allerede er i dag.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Noe nytt i denne saken?

Samboer er blitt veldig gira på noe mer en moped etter noen turer på KTMen i sommer.😄

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...