Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Sendte en høflig email til FrP sine tre representanter i Transportkomiteen i dag. Fikk raskt svar fra Stordalen:  

Sitat: " Dette er en sak som FrP har jobbet for over lengre tid. Dessverre var ikke de øvrige regjeringspartiene like entusiastiske for å få til denne forenklingen som gjorde at den dessverre ikke ble avgjort før FrPs regjerings exit.

Uansett, jeg vil følge opp denne saken med ny samferdselsminister. " Sitat slutt.
 
FrP fikk altså ikke gjennomslag for dette i regjering. Men, de har ikke helt gitt opp arbeidet. Tommelen opp for det, og for rask respons på emailen!
 
Samferdselsdepartementet og Høyre sin leder i Transportkomiteen er nok de som må informeres om argumentene og interessen for forslaget. Ta kontakt og press på, dere som fremdeles lever i håpet.
Edited by chrgod
Forkortet innlegg.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Bra, det kan ikke skade å sitte på dem til de kommer med en avgjørelse. Uansett hvor bra eller dårlig den blir ?

Edited by 0gremagi

Share this post


Link to post

...og dette var svaret ?

 

Hei,

Viser til eposten din nedenfor der du viser til en høring. Det er ikke Stortinget som gjennomfører denne høringen, jeg vil tro det er Samferdselsdepartementet.

 

Jeg vil anbefale deg å kontakte Samferdselsdepartementet ved avd.dir. Lasse Lager for å få svar på spørsmålet ditt.

 

Vennlig hilsen

Trine Hagen
spesialrådgiver, komitésekretær
transport- og kommunikasjonskomiteen

cleardot.gif

Share this post


Link to post

Bare å legge ved kopi av det svaret og sende til mister Lasse Lager da ? bare vi finner definitivt ut hvor/hvem vi skal plage så er det bare å teppebombe de med mail! ?

Share this post


Link to post

Samferdselsdepartementet er de som har myndighet til å vedta forenklingen ja. Transportkomiteen er departementet sin samarbeidspartner opp mot Stortinget, og komiteen har vel noe innflytelse på hvilke saker som SD prioriterer.

SD er veldig sesongbetont. I dag kom nyheten om forskriftsendringen om ekstra fjernlys på motorsykler og mopeder, så nå er de i sommer og mc modus. ?

B9B5BC06-C795-45D5-B170-647307A5F51B.jpeg

Edited by chrgod

Share this post


Link to post

Sukk.. innen dette eventuelt blir vedtatt og satt i praksis, har jeg sikkert allerede fått A lappen, og mange andre som ikke gidder å vente. Eneste som gjenstår å se om det blir mer lønnsomt ihht A / A2, og da bør forskjellen være iallfall på minst 10k. Da kan man iallfall bruke de pengene på skikkelig utstyr.

Share this post


Link to post

Jeg har tatt kontakt med NMCU. Legger ved det som var relevant:

Sitat: "Som du så riktig påpeker, så har det vært ute et høringsnotat om forenklinger i førerkortkravene. I forbindelse med den omfattende omleggingen av Statens vegvesen/Vegdirektoratet, har det resultert i lang saksbehandlingstid"
 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Så en omlegging av Statens vegvesen / vegdirektoratet fører til lang saksbehandling hos samferdselsdepartementet? Eller misforstår jeg her?

Share this post


Link to post

SD hadde nok en relativt travel vår i fjor, med Bompengeopprør og omorganiseringen av Statens Vegvesen. Men hovedgrunnen til at det ikke ble vedtatt ifjor ( i motsetning til alle de andre sakene i denne høringen) var nok at det bare var ett parti som var entusiastiske for dette. 
Men , det er ikke sikkert at det kommer noen «offisiell avgjørelse».  Hvis et forslag ikke går igjennom blir det sjelden noen pressemelding, det bare dør i stillhet. Dessverre.

Som nevnt tidligere. Hvis dette skal være klart til hoved mc sesongen hos Trafikkskolene, må det nok komme pressemelding før ca 1 april og at forskriftsendingen får virkning fra 1 mai. 

Share this post


Link to post
asdffdsa skrev (11 timer siden):

Så en omlegging av Statens vegvesen / vegdirektoratet fører til lang saksbehandling hos samferdselsdepartementet? Eller misforstår jeg her?

Ja.

 

 

chrgod skrev (1 time siden):

SD hadde nok en relativt travel vår i fjor, med Bompengeopprør og omorganiseringen av Statens Vegvesen. Men hovedgrunnen til at det ikke ble vedtatt ifjor ( i motsetning til alle de andre sakene i denne høringen) var nok at det bare var ett parti som var entusiastiske for dette. 
Men , det er ikke sikkert at det kommer noen «offisiell avgjørelse».  Hvis et forslag ikke går igjennom blir det sjelden noen pressemelding, det bare dør i stillhet. Dessverre.

Som nevnt tidligere. Hvis dette skal være klart til hoved mc sesongen hos Trafikkskolene, må det nok komme pressemelding før ca 1 april og at forskriftsendingen får virkning fra 1 mai. 

Det kan jo feks tre i kraft fra 1. juli eller 1. januar. Ser ikke på det som et problem. Synes dog det er veldig synd om det ikke blir banket i gjennom. Tror en aldergrense på 25 år og lappen sammenhengende i 5 år kan være et greit krav.

Share this post


Link to post

Men kan et forslag som har vært på høring og er til behandling bare "dø i stillhet" om det blir purret på? Strengt tatt skal det vel enten vedtas eller forkastes. Virker som om de har lyst til å forbigå det i stillhet.

Er det er for lite til å opp i stortinget, dvs departementet som skal avgjøre det? Er jo ikke værre enn å spamme ministeren litt? Syns ikke de skal få drepe dette uten å betale prisen (tapte stemmer).

Feks 25år, 5år sammenhengende hadde vært et enkelt og greit kriterie forsåvidt. Med et kurs som kostet 5000. Billig for de som vil ha det, for dyrt til at alle og enhver går å gjør det.

Edited by 0gremagi

Share this post


Link to post

Og hva skal 5000 dekke? Ikke glem at trafikkskolene pusher på med sikkerhet og god opplæring, og var vel 13 timer + førerprøve som var mest aktuell. Bare kjøretimene vil da koste 13*700 = 9100 kr. Så kommer da leie av utstyr og sykkel, teori- og førerprøve og gebyrer. Totalsummen nærmer seg da fort 15000.

Men ja, kanskje strengere kriterier kunne ha redusert antall søkere fra hobbyinteresserte til kun seriøse kjørere.

Share this post


Link to post

Ta meg selv som eksempel. "Fattig" foreldre som ikke ville/syns det var for dyrt med lett lappen (jeg hadde fryktelig lyst på). Så jeg fikk utdelt en moped i 14års alder, satte meg på den og gikk ikke av den annet enn for å sove til jeg var 18. Mekka/skrudde moped, drømte moped om natta og i det hele tatt.

Alle hadde nok ikke like mye fartstid med det som meg. Så blir jeg voksen og får lyst til å kjøre litt lett sykkel som terapi for tapt muligheter i ungdommen. Jeg ser også på det som et flott transportmiddel nå, det er hovedpoenget. Det er bare alt for dyrt med 20+ for en voksen person som faktisk er tilfreds med å "begrense" seg til A1. Da tar jeg heller full A lappen og da ender man ikke opp med å kjøre 125 selvfølgelig.

I en modell med individuell vurdering hadde jeg hatt 1 test time med kjørelærer og han hadde stempla lappen, sagt tut og kjør. Fra mitt ståsted hadde selv 5000 vært dyrt, men greit jeg hadde betalt det. Greia med forslaget var å tilgjengeligjøre dette for voksne folk med trafikk/kjøreerfaring.

Husker ikke når det ble slutt på automatikken at man fikk a1 på kjøpet med b, ei eller vet jeg argumentasjonen for at dette ble borte. Noen land har vel dette enda. Om ikke annet hvis man har mopedlappen så får man kjøre a1 som 18 åring.

I kjipe pottit norge skal alt granskes og vurderes i filler helt til alle som kunne hatt interesse av dette er døde og begravet desverre, eller gjøres alt for dyrt til at noen gidder.

For meg er det vanskelig å rettferdigjøre/forklare for samboer som jeg deler økonomi og hus med å bruker 20-25 tusen på a1 lappen, noe som kunne fraktet stort sett meg selv billigere enn bil selvfølgelig, men det er ikke et helårs transportmiddel i Norge (stort sett).

Jeg personlig er litt bitter over negativiteten til forslaget fra høringsinstansene og prioriteten det ser ut til å ha fått i systemet. Vet ikke om det er noe mer vi som kjemper for det kan gjøre. Argumentasjonen om hvordan mange andre land gjør det syns jeg er god og har vel ikke blitt nevnt en gang. Syns kriteriene med 25år/5år hørtes fint ut. (Om ikke fra 18 eller 20 som er mer i tråd med andre aldersgrenser vi har).

(Får bare beklage om det er en masse skrivefeil, skriver stort sett på mobil med store tomler ?)

Edited by 0gremagi
  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg vet ikke eksakt men jeg tipper vel det er vanskelig å komme noe spesielt under 20.000kr med et minimum av kjøretimer. Også bryderiet/irritasjonen ved å måtte ta en teoriprøve og en oppkjøring igjen (perspektivet for en som har B lappen og trafikkerfaring).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...