Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Interessant dette svaret fra ATL, oppsummert er de drit negative til alle lettelser.

Men er ikke det svaret etter fristen? Dvs for sent eller er kun datoen for postingen på websiden?

Share this post


Link to post

Opplegget med "Kode 139" er forklart tidligere i tråden, men forstår at det er mange sider å lese gjennom. For enkelhetens skyld kalles det her "A1" fremfor "B kode 139".  At det kun er nasjonal førerrett er nok godt nok for de aller fleste som er interessert, med mindre de bor rett ved grensen.

Det er "Førerkortforskriftens paragraf 20, som er foreslått endret: Kurs139_1.PNG.da7f8c9dcda181d61d581fa2f821de96.PNG

Her er de opprinnelige høringsdokumentene fra SVV: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664

kremt skrev (På ‎22‎.‎01‎.‎2020 den 0.28):

Jeg finner ingenting om B138 som du snakker om. Har du noen definisjon på det, og hva begrensningen er i denne klassen?

Fant et svar fra ATL som er et par dager gammelt, ser ikke sånn kjempepositivt ut hittil: https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/svar-pa-horing-vedrorende-forenklinger-i-forerkortkravene

Svaret er lagt ut på ATL sin side en god stund etter at det ble sendt inn i høringen.

Høringsoppsummering og svar kan, som tidligere vist i denne tråden,  alle få via "Einnsyn"". https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--972417904--895--2018

ATL var i utgangspunktet positive, i et tidligere uttalelse, men endte opp negative i det offisielle høringssvaret.

Trygg Trafikk stilte seg ikke avvisende til kode 139, forutsatt at det ble tydelige målkrav på kurset.

Vegdirektoratets sin anbefaling i Høringsoppsummeringen er:

SVV_139_anbefaling.PNG.bee8d6a12f5fadaea2c46aee5d00cf21.PNG

Alternativet med "forenklet adgang", men fremdeles teoriprøve og oppkjøring,  som Vegdirektoratet anbefaler i oppsummeringen har ingen praktisk betydning. Alt i alt, to timer færre obligatorisk opplæring.  

Edited by chrgod

Share this post


Link to post

Nå skal det sies at mange instanser som har uttalt seg i denne høringen har vært veldig negative (tenker her på de tingene som allerede er vedtatt, mopedbil for 16åringer osv), likevel ble disse tingene vedtatt. At ATL er negative er jo ikke nødvendigvis så veldig utslagsgivende. 

Det er (eller iallefall var) politisk vilje for disse tiltakene. Jeg har ikke fått noe svar enda på hvordan "FrExit" påvirker dette desverre. Det er uansett ikke over før det er over.

  • Like 1

Share this post


Link to post

For å legge til litt i tråden om elektriske "125cc". Det kommer mer og mer her, men målet til de aller fleste leverandørene er ikke å tyne effektgrensene til det ytterste. Målet er "urban mobilitet" uten begrensningene som 45kmt gir.

NIU har sin NGT (nå heter den visst NQi GT) som makser ut på ca 70kmt og ~10 mil rekkevidde. (3kW motor, ca 40000 kr)
Super Soco kommer med sin TC MAX som makser ut på ca 90-95kmt og ca samme rekkevidde.
Det er de som er enklest å få tak i i Norge. India og Kina har mange spennende sykler, og noen av de kan tenkes å komme til Europa også.

I den andre enden av skalaen har man som sagt Zero sin A1-tilpassede variant. Denne utnytter det at effektgrensen på elektrisk sykkel måles opp mot nominell kontinuerlig effekt og er ca 14kW hvis jeg ikke husker feil. Peak kW på Zeroen ligger visst nærmere 40kW så den har nesten samme drag som tilsvarende sykkel på "tung" lappen. Vil man ha scooter-varianten så er de første årgangene av BMW C-Evolution et alternativ da denne akkurat kom inn under A1-regelverket.

Jeg er bare ut etter en pendlersykkel som ikke trigger farlige forbikjøringer, hele min arbeidsvei er 60-70kmt så jeg har sett litt på Super Soco TC MAX, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg en scootervariant.

Share this post


Link to post

Siden dette drar ut får jeg tanker om å anskaffe en trike istedenfor. Det koster litt mer og ser litt idiot ut, men virker å være relativt praktisk.

Parkeringsmessig går det som en atv (ikke sykkel), men det er ok.

Share this post


Link to post

Da man man like gjerne gå for ATV, for de kan vel uansett kjøres på B-lappen og i tillegg kan man montere skjær på den på vinteren for å brøyte.

Share this post


Link to post
samuels1 skrev (13 timer siden):

Da man man like gjerne gå for ATV, for de kan vel uansett kjøres på B-lappen og i tillegg kan man montere skjær på den på vinteren for å brøyte.

Er vel ganske dyre greier det..og i tillegg koster det vel også mye og få registrert dem, slik at de kan kjøres på B..tror jeg da ?

Share this post


Link to post
neglesprett skrev (14 timer siden):

Siden dette drar ut får jeg tanker om å anskaffe en trike istedenfor. Det koster litt mer og ser litt idiot ut, men virker å være relativt praktisk.

Parkeringsmessig går det som en atv (ikke sykkel), men det er ok.

Piaggio MP3 kan kjøres på B-lappen (ved oppkjøring før 2013 tror jeg) og jeg har skriftlig fra Trondheim Parkering at den får lov å parkere på MC-parkering. Andre parkeringsselskap kan selvfølgelig si noe annet. ATV får ikke lov til å parkere på MC-parkering i Trondheim.

Har vurdert en slik selv, men ligger litt over mitt prissjikt, og den får ikke lov å kjøre i kollektivfeltet.

Edited by Wattengård

Share this post


Link to post

Kjenner ikke Hareide, men tviler på at han har glødende MC-interesse ( det hadde ikke Jon-Georg heller). Forslaget kommer fra Granavolden-erklæringen, den ligger fremdeles til grunn for regjeringens politikk.

For alt vi vet kan forslaget ha forkjempere blant andre ansatte i Samferdselsdepartementet. Grønnstempelet og koblingen til mikro-mobilitet i bynære områder er iallefall et positivt tegn.

Etter min oppfatning har vi fasiten senest 1 april. Hvis det da fremdeles er intet nytt, er nok saken død i denne omgang. 

Edited by chrgod

Share this post


Link to post

Hareide er vel tilhenger av to-hjuling selv om det kanskje ikke er med motor.....

Ellers så er vel en 125cc mer miljøvennlig enn en bil, så det er jo fortsatt lov å håpe.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Selv om det hadde vært flott så tviler på at dette går igjennom, ganske stor forskjell på å føre en mc kontra en bil og moped(har lappen for tung mc selv).

Edited by freddy85

Share this post


Link to post

Har vel egentlig nesten mistet håpet selv.....

Når man nærmer seg 50 (slik som meg), så er det uansett ikke noen vits å kjøre opp på lett-sykkel. Da ville jeg heller ha tatt full A og kunne kjørt hvilken sykkel som helst.

Har egentlig bare et lite håp om å (lovlig) kunne kjøre litt tryggere i trafikken enn det jeg gjør nå med mopeden min uten at det koster mer enn det smaker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
samuels1 skrev (Akkurat nå):

Har vel egentlig nesten mistet håpet selv.....
 

Spesielt i Norge, her får vi bare færre og færre "rettigheter" snarer enn flere. Og vi tilpasses eus regelverk, så bare der er nok dette et problem.

Share this post


Link to post
samuels1 skrev (7 timer siden):

Har vel egentlig nesten mistet håpet selv.....

Når man nærmer seg 50 (slik som meg), så er det uansett ikke noen vits å kjøre opp på lett-sykkel. Da ville jeg heller ha tatt full A og kunne kjørt hvilken sykkel som helst.

Har egentlig bare et lite håp om å (lovlig) kunne kjøre litt tryggere i trafikken enn det jeg gjør nå med mopeden min uten at det koster mer enn det smaker.

Begynner å bli lenge siden jeg "nærmet meg 50" ?, men har bestandig kjørt to-hjuling. For meg er det helt klart vits i og kunne kjøre 125cc kontra 50cc som nå.

Share this post


Link to post
Mr.Target skrev (5 timer siden):

Begynner å bli lenge siden jeg "nærmet meg 50" ?, men har bestandig kjørt to-hjuling. For meg er det helt klart vits i og kunne kjøre 125cc kontra 50cc som nå.

Det jeg mente er at i min alder så ville jeg heller ha kjørt opp på "Full A" siden det ikke er så mye dyrere enn A1 slik det er nå, men det har jeg ikke økonomi til å prioritere selv om jeg har lyst.

Hvis det kommer en rimlig utgave eventuelt med noen begrensninger, så oppgraderer jeg nok for å kunne føle meg enda tryggere i trafikken, samt ha mulighet til å kjøre på motorvei. Da hadde det også vært litt mer aktuelt å bruke det til pendler-kjøretøy hvis jeg skulle begynne å jobbe utenfor hjembyen min igjen.

Share this post


Link to post
samuels1 skrev (16 timer siden):

Det jeg mente er at i min alder så ville jeg heller ha kjørt opp på "Full A" siden det ikke er så mye dyrere enn A1 slik det er nå, men det har jeg ikke økonomi til å prioritere selv om jeg har lyst.

Hvis det kommer en rimlig utgave eventuelt med noen begrensninger, så oppgraderer jeg nok for å kunne føle meg enda tryggere i trafikken, samt ha mulighet til å kjøre på motorvei. Da hadde det også vært litt mer aktuelt å bruke det til pendler-kjøretøy hvis jeg skulle begynne å jobbe utenfor hjembyen min igjen.

?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...