Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Vurdert trehjuling?

 

jkYVEZl.png

 

byRtKAC.png

 

disse er 400 cc, mulig de finnes enda større.

 

Er det ikke litt inkonsekvens i reglene at man ikke får kjøre en liten 100, mens man når som helst (hvis man har klasse B fra før 2013) kan kjøre disse i 150 km/t ?

Må jo si det virker noe rart ja.

Share this post


Link to post

Har vurdert den ja. Har 3 problemer med de:

* De er "dyre" (over min prisklasse betyr det ;) )

* De får ikke lov til å kjøre i kollektivfelt (kun to-hjuls motorsykler)

* De er såppas store at jeg tør ikke lanesplitte/skli-forbi på samme måte som jeg gjør med en liten scooter. (Selv om jeg rett som det er blir forbikjørt av schvære Harleyer som lanesplitter/sklir-forbi.)

 

De kan, som nevnt her over, kjøres på B-lappen da den er registrert som tre-hjuls motorsykkel.

Share this post


Link to post

Har også vært inne på tanken med en 3-hjuling eller en ATV, men som andre allerede har nevnt, så er de også for meg over mitt budsjett. Da hadde jeg nok heller tatt full klasse A og kjøpt en rimeligere sykkel.

 

Kollektivfelt er ikke så aktuelt for meg, men kjekt å kunne kjøre der hvis jeg skulle ta meg en lengre tur.

 

Ellers så er det jo også mye enklere å få parkert en sykkel med 2 hjul fremfor en med 3 eller en stor ATV.

 

Snøscooter har jeg derimot lov til å kjøre, og så langt jeg vet uten begresninger på størrelse. Og det er jo noe jeg ikke har tatt i engang. Da tror jeg overgangen fra moped til lett-sykkel ville ha vært enklere og tryggere.....

Share this post


Link to post

Vurdert trehjuling?

 

jkYVEZl.png

 

byRtKAC.png

 

disse er 400 cc, mulig de finnes enda større.

 

Er det ikke litt inkonsekvens i reglene at man ikke får kjøre en liten 100, mens man når som helst (hvis man har klasse B fra før 2013) kan kjøre disse i 150 km/t ?

Kom så langt at jeg prøvekjørte en slik. Piaggio Mp3 500. Veldig positivt overrasket . Den var sprek og behagelig å kjøre. Følte meg aldri utrygg på den :)

 

Men så kommer aspektet som også andre her nevner, nemlig økonomi. Disse er i overkant dyre, ca 125 000 nye. Da kan man alternativt velge å bruke 30 000 på Mc-lappen og kjøpe sykkel for 95 000. Etter min mening får man en "kulere" ordinær MC for 95 lapper enn hva man får når man betaler 125 for denne 3-hjulingen. Så kan man jo i tillegg velge i uendelig mange modeller...

 

Det eneste jeg sliter med er "prosessen" det er å ta MC-lappen! Misliker sånt sterkt :hm: Tidsbruken,fri fra jobb for å ta førertimer, teori, oppkjøring osv..

 

Jeg er fremdeles i tenkeboksen :) 

Share this post


Link to post

er ikke Vespa (merket) omtrent 20-25 000 kr. dyrere enn andre merker? Ser iallefall sånn ut, ligger på/over 50K mens du kan få en Honda for langt mindre (og det gir vel utslag i nivå på bruktprisene også?)

 

(meny venstre, lett mc)

https://www.mcbutikken.com/lett-mc

 

For egen del ville jeg ikke hatt scooter-type i heletatt, uansett merke. Har så vidt prøvd å kjøre en, og det er generelt ekkel følelse.  :p  Små hjul, og virker å gå overende for et godt ord?

 

skal jeg noensinne kjøre 125 ccm på permanent basis må det bli noe sånt

https://www.mcbutikken.com/lett-mc/honda/cb125f

https://www.mcbutikken.com/lett-mc/aprilia/aprilia-sx-125

 

men smak og behag da

Edited by Mr.M

Share this post


Link to post

Yamahas YBR125 er også et godt alternativ.

 

ja det var en pen mc

 

(har ikke kikket særlig rundt på de forskjellige aktørene ennå, siden dette med klasse A1 fortsatt er i det blå)

Share this post


Link to post

^^Enig i det du sier, Mr. M, alt etter ønsket kjørestil/-opplevelse og sittestilling. Kan gå god for CBF125 etter å ha hatt den i snart ett år og veldig fin nybegynner- og treningssykkel. Håper inderlig at vedtaket kommer snart, så får brukt den fullverdig. Ellers håper treningen vil komme godt med til nytt forsøk på A neste vår.

 

Ser ut som YS125 skal erstatte YBR125, og disse tre modellene er nesten helt identiske. Kanskje YBR faller i pris etter erstatningen (bruktmarked) og blir lett valg for de med A1. Ikke at YS er så dyrt, ca 30K for splitter ny rett-fra-butikk er grei deal.

Edited by Myst

Share this post


Link to post

Er enig i at Vespa er forholdsvis dyrt..har også vært innom Honda (da dette er det jeg har hatt som bil i nesten allmin tid) :-)

Vil i så fall bli snakk om en 125 Varadero ...den er fin!

Share this post


Link to post

Da har jeg spilt inn denne:

 

"Hei, hvordan går det med "Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B"..burde jeg kjøpe meg sykkel, eller avvente?"

Share this post


Link to post

Godt at trykket holdes oppe med spørsmål til Departementet.

 

Du vil neppe få noe klart svar, men kanskje en pekepinn på om en avgjørelse er nært forestående.. Samferdselsdepartementet sine retningslinjer for kommunikasjon legger lokk på å kommentere pågående saker. Offisielt svar kommer først via pressemelding. Da spres informasjonen bredt ut, samtidig. Ofte på fredager, av en eller annen grunn.

 

Noe av årsaken til at det drøyer kan være at det likevel er for sent for at det kan lages og gjennomføres opplæringsprogram, kurs og rutiner for oppdatering av førerkort i årets sesong. Dessuten kan det være greit med å vente med å offentligjøre til årets sesong med dødsfall og lemlestelser på motorsykkel er over.  Av forslagene i høringen er nok dette det mest kontroversielle og kompliserte, så det er naturlig at det tar tid.

 

Tror likevel at det går gjennom. Statens Vegvesen innstilte jo «forenklingsforslaget» som fremdeles hadde teoretisk og praktisk prøve. Men dette er i praktisk en verdiløs "forenkling". To timer mindre obligatorisk opplæring for de som har klasse B, slik jeg forstår det.  Hadde SD gått for innstillingen, hadde det nok allerede vært vedtatt. At SD venter, tyder på at de vil gå lenger.

Share this post


Link to post

Jeg har forsøkt å holde trykket oppe på "bakmennene" om du vil kalle dem det.

Uten å virke masete, for da får man sjelden not utrettet.

 

Vet ikke hvor mange av mannen i gata som vet om eller er engasjert i dette, men det er jo noen i maktposisjon som unfanget og la frem dette forslaget. De gjør sitt for å få det gjennom.

 

Det virker jo positivt på meg at SD pushet gjennom andre forslag tross negative anbefalinger fra høringsuttalelser. Sesongen i år er jo uansett skrotet for lenge siden, men det bør være gode muligheter for neste år, er forhåpentligvis grenser for hvor lenge denne kan ligge i papirmølla.

Share this post


Link to post

I en ideell verden hadde vedtaket kommet gjennom ila høsten, slik at alle relevante instanser kunne forberedt seg til neste sesong. Blir nok en del arbeid og tidsforbruk på Trygg Trafikk og trafikkskolene for å få nye systemet implementert i opplæringene deres. Blir nok også utfordring å sette det i praksis mtp nødvendig opplæring og oppkjøring.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...