Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Så flott at vi endelig har fått en samferdselsminister som «vil se hele verden»! Da vil dette gå veien!

Han vil jo løfte blikket ut av andedammen Norge, og se at forenklet tilgang til A1 for de som har B-førerett er godt etablert i mange andre store europeiske land. Ikke minst vil han se at lett mc er et naturlig, klimavennelig transportmiddel for flere hundre millioner mennesker i India, Kina, Korea, Guinea-Bissau og talløse andre asiatiske, søramerikanske og afrikanske land. ? 

For trafikksikkerhet,  så er det en enorm gevinst i å få ned antallet livsfarlige trafikanter som bruker mobilen. Har enda til gode å se en mopedist eller motorsyklist som sjekker mobilen i fart..

Tommelen opp for «dei mjuke verdiane» inn i Samferdselsdepartementet.  

(* Lett Ironi*)

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chrgod skrev (10 timer siden):

Så flott at vi endelig har fått en samferdselsminister som «vil se hele verden»! Da vil dette gå veien!

Han vil jo løfte blikket ut av andedammen Norge, og se at forenklet tilgang til A1 for de som har B-førerett er godt etablert i mange andre store europeiske land. Ikke minst vil han se at lett mc er et naturlig, klimavennelig transportmiddel for flere hundre millioner mennesker i India, Kina, Korea, Guinea-Bissau og talløse andre asiatiske, søramerikanske og afrikanske land. ? 

For trafikksikkerhet,  så er det en enorm gevinst i å få ned antallet livsfarlige trafikanter som bruker mobilen. Har enda til gode å se en mopedist eller motorsyklist som sjekker mobilen i fart..

Tommelen opp for «dei mjuke verdiane» inn i Samferdselsdepartementet.  

(* Lett Ironi*)

Har jeg faktisk aldri tenkt på..jækla godt poeng!!

Lenke til kommentar
chrgod skrev (På 29.1.2020 den 21.08):

For trafikksikkerhet,  så er det en enorm gevinst i å få ned antallet livsfarlige trafikanter som bruker mobilen. Har enda til gode å se en mopedist eller motorsyklist som sjekker mobilen i fart.

Dette er helt normalt å se, men det kan hende at jeg som motorsyklist legger lettere merke til det. 

Når vi først er inne på trafikksikkerhet: Å gi adgang til A1 fra B uten praktisk føreropplæring vil definitivt ikke gi bedre trafikksikkerhet. Det vil gi en økning i motorsyklister som i mindre grad behersker MC. Det tror jeg vil føre til flere ulykker og at motorsyklister kommer til få et dårligere omdømme i trafikken. Det er nok av idioter med full føreropplæring i klasse A som ødelegger for oss i dag. A1 er ikke noe sikrere MC enn noen annen.

Det gjelder neppe alle. Men Bobb Kåre på 45, som skaffer seg en 125cc R-sykkel og blåser gjennom rushen med stive armer på styret for å komme seg billigere på jobb, er ikke et drømmescenarie.

Lenke til kommentar

Forslaget er ikke å gi adgang til A1 fra B uten praktisk føreropplæring. Den foreslåtte ordningen om mulighet for utvidelse legger opp til flere timer med føreropplæring enn noen av de 13 andre europeiske landene som har tilsvarende ordning. Det er fremdeles mange som ikke har fått dette med seg.

Trafikksikkerhet er nok det som har felt forslaget.  Dette var aldri fremmet som et "Trafikksikkerhetsforslag", men som hensiktsmessig, fleksibel, miljøvennlig mobilitet som i motsetning til moped ville ha fungert på landeveier. En utvidelse fra «50cc førerrett» (som er innbakt i B-lappen) til «125cc førerrett» gjennom et omfattende, men forutsigbart, kurs, i samme ånd som B96, tilhengerlappen.

Antallet ulykker med lett mc ville høyst sannsynlig økt, med flere lett mc på veien og mange førere uten praktisk førerprøve. Den grunnleggende motorsykkelopplæringen i Norge er omfattende og bra, og for mange satt det langt inne å gå på akkord med dette. Lett MC er utvilsomt farligere enn moped.

På bakgrunn av «sparkesykkelkaoset» er det nok mange som fryktet horder med middelaldrende menn susende vilt rundt i trafikken... Vi kan nok takke både sparkesykler og IS for at dette ikke ble noe av.. ?

For min del så har jeg kastet inn håndkledet og meldt meg på Klasse A intensivkurs i juni.. Etter min mening overkill for mitt planlagte bruksområde, uforutsigbart med tanke på tidsforbruk, og dyrt naturligvis. Men, bare å bite det i seg, og fokusere på at en får en god opplæring og større utvalg av sykler å velge mellom.

 

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Myst skrev (41 minutter siden):

Chrgod, hva går det intensivkurset ut på? Er det for de som allerede har tunglappen da?

Det er et ni dagers intensivkurs som inneholder alt det obligatoriske i MC opplæringen, pluss 13 kjøretimer.  Link

Forrige gang jeg prøvde meg på MC-lappen, for fire år siden, valgte jeg vanlig opplæring. Tenkte at det ga bedre modning å få opplæringen fordelt over tid. Men, det trakk alt for mye ut i tid, med en-to uker mellom hver kjøretime. Uten privat øvelseskjøring ble jeg "kald" mellom hver kjøretime.

Lenke til kommentar

Ja, ok, en vanlig pakketilbud altså. De fleste trafikkskoler har disse, med varierende størrelse og innhold. Skjønner godt at for din situasjon så er dette fordel. I.o.m. MC lappen er populær blir det naturligvs stor trykk på skolene i sesongen. Jeg skal gå den "lange" veien men som student og undervisninsgfri fra midten av april, blir det nok tid til kjøring, både skole og privat. Håper bare denne gangen har funnet bra skole med flinke lærere.

Lenke til kommentar
Wattengård skrev (9 minutter siden):

Du fikk med deg at de 9 dagene er på rad? Finner ingen i Trondheim som tilbyr dette ?

Ja, det ligger vel i at det kalles "intensivkurs". ;)

Tre timer hver dag mandag-torsdag. Deretter eventuell nødvendig tilleggstrening mandag og tirsdag uken etter, og opplegg onsdag og torsdag.  Oppkjøring etter avtale, håper på å få det relativt raskt..

Men, fremdriften og opplegget er naturligvis personavhengig. Nytt i år er visst at alle har en "kartleggingstime" en stund før intensivuken. Sikkert lurt.

Populært tiltak i Stavanger i alle fall. De kjører dette hele sesongen, og kursene var allerede fullbooket frem til juni.

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Mr.Target skrev (56 minutter siden):

....men er det opplest & vedtatt at det er kjørt mtp"forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B"..eller er dette basert på antakelser?

Etter å ha hørt Hareide på Dagsnytt 18 for noen dager siden, mistet jeg siste rest av håp om at dette kunne gå igjennom. 

Kort sagt, han er på en helt annen planet enn Frp og Dale. Han vil aldri utfordre SVV sin innstilling om dette, sålenge det magiske ordet «trafikksikkerhet» er lagt på bordet... 

Game, set, match. 

Lenke til kommentar
Wattengård skrev (1 time siden):

Ja, var mer et svar til Myst som kalte det "vanlig pakketilbud".

Den ene leverandøren jeg fant skrev at de gjerne så at du hadde bestått teoriprøven før du i det hele tatt begynte. Så det er schmekk schmekk tut og kjør tydeligvis :)

Ja, ikke lett å ikke se tittelen med stor skrift. Og det står "fra 9 dager", for å flisespikke litt. ? Blir jo pakketilbud når det er et tilbud til fastpris og varigheten kan bli avtalt individuelt med skolen.

Lenke til kommentar
chrgod skrev (54 minutter siden):

Etter å ha hørt Hareide på Dagsnytt 18 for noen dager siden, mistet jeg siste rest av håp om at dette kunne gå igjennom. 

Kort sagt, han er på en helt annen planet enn Frp og Dale. Han vil aldri utfordre SVV sin innstilling om dette, sålenge det magiske ordet «trafikksikkerhet» er lagt på bordet... 

Game, set, match. 

Hvis det sitter et menneske i denne tråden som tror at dette går i gjennom nå som Hareide sitter i stolen, så er personen ikke bare godtroende men rett og slett komplett :) 

 

ikke nok med det, innslaget på nyhetene på hans første arbeidsdag, da han var vitne til en syklist som havnet på panseret på en bil ... han oppførte seg som om han var vitne til en påkjørsel med tragisk utfall. 
 

så nei. Det blir ingenting. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

125cc er definitivt farligere, men hvor mye avhenger av personen som kjører. At evt antall ulykker går opp ved lettere tilgang til A1/B138 trenger ikke nødvendigvis være pga manglende opplæring. Istedenfor å skjære alle over 1 kan kan man ikke heller ta hensyn til at det finnes flere personligheter i flere aldre? 

En 30åring har kanskje ikke det samme behovet som en 18åring å vise seg frem å tøffe seg. Jeg synes det fint kunne blitt forskjellige krav basert på alder, tidligere kjøreerfaring, tidligere skadehistorikk osv Noen vil kanskje bare ha et kjøretøy man kan holde fartsgrensen med evt litt større motor som man kan kjøre med lavere omdreining. Synes det er galt vis personer (gjerne basert på egen tidligere erfaring) skal være imot en endring som vil være positiv for mange andre mennesker.

Det jeg er redd for er det er for mange regler som ikke er nøyaktige nok, at reglene gir rom for tolkning og svarene kan variere enormt fra person til person.

Feks ved flere A1 kjøretøy på veien så øker jo sjansen for at man faktisk møter på en sjåfør som ønsker å kjøre ved siden av deg. Ikke foran eller bak, men ved siden av deg med faren det medfører. 

 

Var utrolig kjipt at FRP gikk ut av regjering, da går vel forslaget aldri igjennom.

 

Lenke til kommentar
chrgod skrev (21 timer siden):

Forslaget er ikke å gi adgang til A1 fra B uten praktisk føreropplæring. Den foreslåtte ordningen om mulighet for utvidelse legger opp til flere timer med føreropplæring enn noen av de 13 andre europeiske landene som har tilsvarende ordning. Det er fremdeles mange som ikke har fått dette med seg.

..

For min del så har jeg kastet inn håndkledet og meldt meg på Klasse A intensivkurs i juni.. Etter min mening overkill for mitt planlagte bruksområde, uforutsigbart med tanke på tidsforbruk, og dyrt naturligvis. Men, bare å bite det i seg, og fokusere på at en får en god opplæring og større utvalg av sykler å velge mellom.

 

Du har helt rett i at det er praktisk opplæring i forslaget, og jeg spissformulerte meg litt uheldig. Men, det er snakk om noen få timer: Fem om jeg husker riktig. Altså 5x45 minutter praktisk trening på MC før du får adgang til å kjøre selv. Det er praktisk talt ingenting.

Ellers har du gode betraktninger jeg er enig i, og vil bare si HURRA!! for at du tar A! Det er en fantastisk verden, et flott miljø og motorsykkel er vanvittig morsomt. Kan på det sterkeste anbefale å delta på f.eks. NAF MC Oslo sitt oppfriskningskurs eller tilsvarende.

rosewell skrev (7 timer siden):

125cc er definitivt farligere, men hvor mye avhenger av personen som kjører. At evt antall ulykker går opp ved lettere tilgang til A1/B138 trenger ikke nødvendigvis være pga manglende opplæring. Istedenfor å skjære alle over 1 kan kan man ikke heller ta hensyn til at det finnes flere personligheter i flere aldre? 

Er 125cc farligere? Enn hva?

Hvis du sammenligner det med 125+ vil jeg si at det er ganske likt. Du skader deg like stygt på 125cc som 1250cc når du dundrer av veien med stive armer en solskinnsdag i 90 km/t.

Sitat

En 30åring har kanskje ikke det samme behovet som en 18åring å vise seg frem å tøffe seg.

30-50-åringer har etter min erfaring et svært mye større behov for å tøffe seg, og det er akkurat den gruppen som skremmer meg mest med tanke på dette forslaget. En 18-åring ville uansett måtte tatt full føreropplæring på A1.

Sitat

Synes det er galt vis personer (gjerne basert på egen tidligere erfaring) skal være imot en endring som vil være positiv for mange andre mennesker.

Her har vi ganske ulik oppfatning. Ja, forenklet tilgang til A1 vil være positivt for mange mennesker som. Men jeg tror det vil være en større positiv gevinst for de fleste andre ved å ikke tillate det. De som vil ta A1/A2/A har en suveren mulighet til å få verdens beste(?) føreropplæring på norske kjøreskoler. Enda er full føreropplæring på MC bare en indikasjon på at du behersker det aller mest grunnleggende og er trygg nok, til å kjøre blant andre.

For mange (flertallet i min oppfatning) tar det mange år med trening, gjerne deltakelse på rustløser/oppfriskningskurs/kjøretimer og øvelse på motorsykkelen for å bli en trygg/god motorsyklist. Atpåtil kjører de fleste bare 3-4 måneder i året, og begynner nesten på nytt hver vår. Jeg har f.eks. kjørt i 10 år, og er på ingen måte utlært, og alt må trenes på for å holde det vedlike. 

Lenke til kommentar

Jeg ser noen argumenter du har som jeg kan si meg enig i når du legger de frem slik du gjør. Men jeg selv er vel påvirket av mine egne erfaringer da og går mot strømmen. Men du tar utgangspunkt i at de fleste kjører kun MC ca 3mnd i året?

Jeg vet ikke hvor mange andre er som meg. Men moped er min hovedkilde for transport og for meg varer hver sesong 365dager. Jeg er avhengig av et kjøretøy for å komme til jobb kl 5:30 og  det er ingen problem for meg om det er snø og is ute. Jeg kjører alikevel. For meg er det uaktuelt å kjøre bil igjen. Det er et for dyrt kjøretøy.

Jeg prøvde meg på klasse A, men etter en cost-benefit analyse ga jeg opp forsøket etter 7 dobbeltimer. Å betale nesten 2000kr for ca 55min  i kjøregården på forus i rogaland var uaktuelt og ikke ha mulighet for privat øving gjorde at det tok tid. Men jeg lærte at masse CC er skummelt. Å kjøre rundt med 700cc var skummelt synes jeg. 125cc scooter hadde vært bedre for meg.

Hvorfor skulle ikke jeg få lettere tilgang til A1?  Etter 16år synes jeg at jeg kunne fortjent lettere tilgang til A1 etter noen timer hos kjøreskole som oppfriskningskurs. da uten å måtte stille krav som førerprøve osv. 

Hvorfor kunne ikke regelverket tatt hensyn til at det finnes personligheter som er bedre egnet enn andre til å få lettere tilgang til A1? Det er ikke akkurat 1000cc vi snakker om heller. Å måtte kreve førerprøve trenger ikke bevise noen ting. Jeg som kjører moped/scooter ser jo nesten hver dag bilister som har klart førerprøven, men som hadde mistet lappen vis politiet  hadde sett det samme som meg.

For 3mnd siden kjørte jeg i midten i kjørefeltet mitt. I en 40sone. Alikevel kommer denne bilisten å tar en forbikjøring sakte. Legger seg inn igjen å presser meg mot autovernet og da lå jeg ved bilens bakre dør. Først når jeg legger merke til at bilisten har en lang båttilhenger skvetter jeg. Hadde kanskje ikke skjedd vis jeg hadde hatt motorkraft til å kjøre 55kmt i 40sonen istedenfor bare 46.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som fremdeles følger dette tema, kan det være av interesse at Transportøkonomisk Institutt sin "Sluttrapport, på evaluering av føreropplæring på Moped og Lett Motorsykkel" er offentliggjort.

Har bare skummet raskt gjennom rapporten. Den peker på noen trender, som at færre ungdommer tar "Moppelappen", og et økende antall ser på moped som kun et transportmiddel. Fremdeles mye trimming (hver femte moped).

En annen interessant observasjon i rapporten er at det, når en tar hensyn til kjørelengde, kan i realiteten være liten forskjell i risiko for personskadeulykker mellom lett MC og moped, kanskje fordi lett mc har bedre opplæring, og det er i noen grad eldre førere.

 TOI_rapport.JPG.b1d3498a0f1b9eb667db33c3a0191d68.JPG

TOI_rapport_summary.JPG.2544770591dd3847e5817de97e2b7c15.JPG

Rapporten vurderer ikke de foreslåtte endringene fra Høringen.

ATL trekker ut en del av konklusjonene i denne artikkelen: https://www.atl.no/aktuelt/item/faerre-tar-forerkort-pa-moped

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...