Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

I høringen er det lagt fram 2 forslag (5t m/ førerprøve vs. 13t u/ prøve (diffust beskrivelse), så endelig kostnad avhenger av hva som blir vedtatt. Men noe sier meg at prisen vil uansett bli ganske høy, så folk vil nok ta en kostnadsanalyse uansett på forenklet vs komplett, alt etter hva man har råd og tid til.

I verste fall har man alltid 50cc da... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg har fortstått intensjonene i forslaget var dette et ønske om å tilby billig og lettere tilgjengelig A1 til de som har klasse B. Et påbyggningskurs for de som allerede har bestått det teoretiske og praktiske med å ferdes i trafikken generelt.

 

For meg høres disse antatte prisene høye ut. Om det er et 15t kurs så vil jeg vel anta det kan være mange til stede samtidig på et kurs, 15.000 høres urimelig dyrt ut, det er ikke mange tomflasker man skal pante for å hente seg et fullt klasse A førerkort. Da dør jo hele premisset for forslaget.

Endret av 0gremagi
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (42 minutter siden):

Det er lagt til teori, men detaljene er noe uklart. Men er ganske sikker på 15k blir det ikke.

Håper jeg tar feil, og at det blir rimeligere.

Kan sammenligne med B96, tilhengerlappen. Der er det 7 timers kurs, og den ser ut til å ha en pakkepris hos de fleste Trafikkskoler på ca 5000kr. Kjøretimeprisen for bil er noe lavere enn for MC.

I alle fall, det er rent hypotetisk å diskutere pris på et kurs som er i det blå..

Selv om det er dyrt, så er mye av vitsen at for mange er lett mc godt nok. Og med et "fast kurs" har en forutsigbarhet, og ikke trenger å koordinere kjøretimer i hytt og pine. ( Jeg tok MC-kjøretimer, og når det ble en-to uker mellom hver time var det treg progresjon og jeg gikk lei).

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
chrgod skrev (31 minutter siden):

Håper jeg tar feil, og at det blir rimeligere.

Kan sammenligne med B96, tilhengerlappen. Der er det 7 timers kurs, og den ser ut til å ha en pakkepris hos de fleste Trafikkskoler på ca 5000kr. Kjøretimeprisen for bil er noe lavere enn for MC.

I alle fall, det er rent hypotetisk å diskutere pris på et kurs som er i det blå..

Selv om det er dyrt, så er mye av vitsen at for mange er lett mc godt nok. Og med et "fast kurs" har en forutsigbarhet, og ikke trenger å koordinere kjøretimer i hytt og pine. ( Jeg tok MC-kjøretimer, og når det ble en-to uker mellom hver time var det treg progresjon og jeg gikk lei).

Ja, tenker det samme. Er ikke motivert nok for å ta full lappen samt jeg ser mer på dette som en ren praktisk transport greie.

Lenke til kommentar

Akkurat, det er mange som oss vil jeg tro. Generell transport når været tillater, treff eller rett og slett kos.

Jeg så vel for meg at dette ville være kurs som ble kjørt i bolker og at det var flere deltagere sånn at kjøreskolen kan ha grei inntekt på kurset uten at prisen for den enkelte deltager ikke blir uspiselig. Men hvem vet, jeg sendte mail i sted, om hva vi skal forvente oss at skjer eller ikke (i lys av de siste dagers begivenheter på stortinget).

Lenke til kommentar

Føler at smertegrensen på prisen for min del ligge på 4-5.000,-

Blir det stort dyrere enn det, kan jeg like gjerne ta lappen på stor sykkel som blir "overkill" for mitt bruk, så da blir det til at jeg bare kommer til å fortsette å "puttre rundt" på mopeden min som er fikset litt på så den holder fartsgrensen i tettbygd strøk (inkludert oppoverbakkene).

Endret av samuels1
Lenke til kommentar

Greier de fleste lett MC å holde minst 80 km/t opp bratte bakker, samt like rask akselerasjon som la oss si en bil med 150 til 200 hk? (jeg veier 100 kg) Om ikke så ser jeg det ikke som særlig fristende å kjøre rundt i trafikken om man knapt er raskere enn en trimmet moped. Kanskje en elektrisk variant har mer dreiemoment og dermed lettere kan holde tritt med resten av trafikken.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant tråd. Vurderer dette selv hvis det blir en grei løsning på det. Får jo en kurant 125 cc sykkel for ca 20 tusen, og med 5-6 tusen for årlig drift blir det ikke så dyrt (forsikring, årsavgift, bensin, olje). Veldig fin måte å lære seg å kjøre sykkel på da, så kan man kjøre opp for tung etter 3-4 år når man er trygg i trafikken på sykkel. Blir uansett ikke noe R drapsmaskin for min del, altfor farlig og lite bruk for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FrihetensRegn said:

Greier de fleste lett MC å holde minst 80 km/t opp bratte bakker, samt like rask akselerasjon som la oss si en bil med 150 til 200 hk? (jeg veier 100 kg) Om ikke så ser jeg det ikke som særlig fristende å kjøre rundt i trafikken om man knapt er raskere enn en trimmet moped. Kanskje en elektrisk variant har mer dreiemoment og dermed lettere kan holde tritt med resten av trafikken.

Dette blir litt generelt, men mange av de nyere 125 cc er 4-takt og har bare ca 10 hk. Noen uplomberte 50 cc mopeder er levert med ca 7 hk. Det finnes ingen "fasit" på det du spør om, men jeg vil nok si at en 125 cc 4-takt på 10-12 hk med en person på går vel ca likt med en 90 hk Golf. Fordelen over 50cc er bedre komfort og bedre drag i bakker, samt lavere støy. En elektrisk "125 cc" vil nok være ganske kostbar og ha kort rekkevidde. Bensinforbruk på en slik er uansett lite, regn med 2-3 desiliter per mil (dog jeg vet om trimmede mopeder som brukte over 1 liter/mil, men da er vi på 2-takt). Bensin vil nok være din minste kostnad, forsikring og årsavgift koster det mangedobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestselgeren blant 125cc i Norge de siste årene er Yamaha MT 125, som har 15hk. Den har oppgradert motor for 2020. Honda CB125R, som er min favoritt, har 13hk. Den er dog lettere, slik at effekt/vekt er nesten det samme. Men rart at ikke Honda legger seg tett oppunder effektgrensen. ?
 

Honda cb125f er en «økonomiutgave». Koster 20 000kr mindre enn cb125r, men har bare 10.6hk.

KTM Duke 125, har vel 13.8hk. Suzuki gsx-r125 har vel også nesten 15hk.
 

Vespa sine 125cc har dessverre 12.2 hk. 

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
7 minutes ago, FrihetensRegn said:

Ja, så nettopp på finn og det var for det meste firtaktere der, omtrent ingen elektriske.

Jeg må redusere mitt anslag, for en sykkel med 10-12 hk har du ca 20 sek 0-100 km/h. Det er som en bil med 50-60 hk, temmelig slapt med andre ord. Dette var en Virago 125 (visstnok lett å bytte til 250 cc sylindre, da det er V-twin motor. Litt mer effekt og drag, og vanskelig å oppdage).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

10 hours ago, Myst said:

I høringen er det lagt fram 2 forslag (5t m/ førerprøve vs. 13t u/ prøve (diffust beskrivelse), så endelig kostnad avhenger av hva som blir vedtatt. Men noe sier meg at prisen vil uansett bli ganske høy, så folk vil nok ta en kostnadsanalyse uansett på forenklet vs komplett, alt etter hva man har råd og tid til.

 

8 hours ago, 0gremagi said:

Sånn jeg har fortstått intensjonene i forslaget var dette et ønske om å tilby billig og lettere tilgjengelig A1 til de som har klasse B. Et påbyggningskurs for de som allerede har bestått det teoretiske og praktiske med å ferdes i trafikken generelt.

 

For meg høres disse antatte prisene høye ut. Om det er et 15t kurs så vil jeg vel anta det kan være mange til stede samtidig på et kurs, 15.000 høres urimelig dyrt ut, det er ikke mange tomflasker man skal pante for å hente seg et fullt klasse A førerkort. Da dør jo hele premisset for forslaget.

Basert på at opplæring i A1, A2 og A koster omtrent det samme og at utvidelseskurset fra A2 til A koster ca 6000 kroner (7 timer u/førerprøve), så vil jeg gjette på at utvidelse fra B til A1 på 13 timer u/førerprøve vil koste ca 11.000 (kanskje litt mindre dersom lærer kan undervise flere enn 3 elever samtidig). Dette vil være ca halv pris av det man "minimum" må ha i full opplæring.

Lenke til kommentar

Det er jo bare spekulasjoner om hva det kommer til å koste og hvordan opplegget kommer til å bli. Det har stort sett vært kun snakk om A1 i denne tråden. Får inntrykk av at de fleste vil kun ha A1 når de snakker om lett-MC. 

Klasse A1 skal gi internasjonal førererett og må ha førerprøve osv. Denne vil nok koste en del selv om det blir noe enklere tilgang. Noen nevnte 15k tidligere i tråden.
"B kode 138" er den klassen som er mest revolusjonerende og er planlagt å gi enklest, billigst og raskest tilgang til A1. Her var det snakk om få timer teori på kjøreskole, noen timer i trafikken samt null oppkjøring/førerprøve. Jeg finner det sannsynlig at denne også blir billigere enn en ren A1

Er det noen i denne tråden som faktisk har bestemt seg for A1 eller kode 138? Selv om de skal kun kjøre i Norge?

Jeg ønsker "B kode 138" raskest mulig. At det blir uten førerprøve trenger ikke bety noe som helst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...