Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper dette forslaget går igjennom. Blir flott for de som synes MC lappen er vanskeligere enn å ta billappen eller som ikke "klarer" å ta klasse A. 

 

Hvis du ikke klarer A lappen har du ingenting på en A1 å gjøre imo. Kanskje en upopulær mening i denne tråden, men de går over 100km/t. Ikke noe leketøy uten skikkelig opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ikke "klarer" å ta en lapp ser man netopp argumentet for å i det minste kreve et enkelt kurs og/eller noe kjøreopplæring.

 

For mitt og veldig mange sitt vedkommende handler dette om kostnad og en viss "sunn fornuft". Det er pr i dag "ingen" i 20-30-40årene som tar A1 lappen. For det koster like mye tid/penger som A, og når man først har tatt A og kan kjøre hvasomhelst så blir det ikke til at man kjøper en 125.

 

Det er tilstrekkelig for en god andel av de som vil kjøre tohjuling å få kjøre en 125. Kanskje noen vil øke etterhvert, da har de fått praksis og vil måtte ta ytterligere opplæring.

Endret av 0gremagi
Lenke til kommentar

Ja, forslaget krever at det er kjørelæreren som luker ut kandidater som etter fullført kurs ikke har tilstrekkelige ferdigheter. Dette ansvaret har trafikkskolene allerede i dag, med dem som tar utvidelseskurset "Tilhengerlappen".

 

I dag kan en med vanlig B-førerkort kjøre "lett tilhenger". Gjennom et utvidelseskurs på Trafikkskolen (B96) kan en få føre tyngre tilhenger.

 

Det samme prinsippet gjelder for dette forslaget:  

I dag kan en med vanlig B-førerkort kjøre 50cc tohjuling. Gjennom et utvidelseskurs på Trafikkskolen ( kode 139) skal en få nasjonal førerrett for 125cc tohjuling.

 

Trafikklærerne som eventuelt skal gjennomføre dette er erfarne og profesjonelle pedagoger. De har bred erfaring med ulike elevforutsetninger. Å vurdere en kandidats modenhet, er noe de gjør hver dag.  Jeg har full tillit til at de kan greie dette ansvaret også for et lett mc- utvidelseskurs. Eventuelt supplere med flere timer, etter samråd med elev.

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Siste svar fra departementet:

 

Spørsmål vedr.

forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

 

Vi viser til dine eposter av 19. juni, 4. og 31. juli med spørsmål om status i ovennevnte sak.

Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften er
usikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste svar fra departementet:

Vi viser til dine eposter av 19. juni, 4. og 31. juli med spørsmål om status i ovennevnte sak.

Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften er

usikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019.

 

"antar" dette stikkord :-)

Lenke til kommentar

Fikk samme svar i dag jeg også:

Spørsmål om status på arbeid med forenklet førerrett for klasse A1 for personer med førerkort klasse B
Vi viser til dine eposter av 24. mai og 31. juli 2019 vedrørende ovennevnte.
Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften er usikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019.
Med hilsen
Anne Berit Stavseth (e.f.)

 

 

Lenke til kommentar
Hei
 
Per dags dato er det like vanskelig å ta A som A1 og det koster i praksis like mye penger og tid. Da blir det som du nevner mer fornuftig å gå for klasse A. 
 
Mange er skeptiske til å gjøre det lettere å få tilgang til A1 nettopp pga den farlige farten en 125cc kan gi. Samtidig er regelverket såpass firkantet at det er mer fornuftig og økonomisk å gå for klasse A siden alle mc sertifikater koster i praksis like mye tid og penger. Og da kjøper man gjerne en kraftig MC på 800-900cc når man består klasse A. Er ikke det farligere enn å cruise rundt på 125cc?
 
Burde gå fint å gjøre det lettere og billigere å få tilgang til 125cc. Itillegg er det stor forskjell på automat og manuell. De som velger automat burde iallefall få lettere tilgang til sertifikatet klasse A1
 
 
 

Hvis man ikke "klarer" å ta en lapp ser man netopp argumentet for å i det minste kreve et enkelt kurs og/eller noe kjøreopplæring.

For mitt og veldig mange sitt vedkommende handler dette om kostnad og en viss "sunn fornuft". Det er pr i dag "ingen" i 20-30-40årene som tar A1 lappen. For det koster like mye tid/penger som A, og når man først har tatt A og kan kjøre hvasomhelst så blir det ikke til at man kjøper en 125.

Det er tilstrekkelig for en god andel av de som vil kjøre tohjuling å få kjøre en 125. Kanskje noen vil øke etterhvert, da har de fått praksis og vil måtte ta ytterligere opplæring.

Lenke til kommentar

100km/t er 100km/t om det er automatgir eller ikke... Det har absoluttt ingenting å bety. Om noe, så er en manuell tryggere, der har man mulighet til å bremse kjøretøyet på gear. Men dette blir veldig på siden.

 

Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet.

Lenke til kommentar

100km/t er 100km/t om det er automatgir eller ikke... Det har absoluttt ingenting å bety. Om noe, så er en manuell tryggere, der har man mulighet til å bremse kjøretøyet på gear. Men dette blir veldig på siden.

 

Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet.

Kjører en gammel Mondeo med automat og bremser på girene hele tiden jeg. Er knapper på rattet til det og det har vel de fleste biler med automat nyere enn 2000?

 

Bilen bremser og selv på girene om jeg bremser lett, så litt usikker på hvorfor manuell er sikrere her.

 

Jeg liker dog manuell best, men bor i en by og da er automat uten tvil en nødvendig luksus.

 

Forøvrig er framtiden automat. Elbiler har ikke gir engang.

 

Men vil ikke påstå noen har vondt av å lære å gire.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kjører en gammel Mondeo med automat og bremser på girene hele tiden jeg. Er knapper på rattet til det og det har vel de fleste biler med automat nyere enn 2000?

 

Bilen bremser og selv på girene om jeg bremser lett, så litt usikker på hvorfor manuell er sikrere her.

 

Jeg liker dog manuell best, men bor i en by og da er automat uten tvil en nødvendig luksus.

 

Forøvrig er framtiden automat. Elbiler har ikke gir engang.

 

Men vil ikke påstå noen har vondt av å lære å gire.

 

Vet ikke helt om du har fått med deg at dette er en tråd om MC, ikke bil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange er skeptiske til å gjøre det lettere å få tilgang til A1 nettopp pga den farlige farten en 125cc kan gi. Samtidig er regelverket såpass firkantet at det er mer fornuftig og økonomisk å gå for klasse A siden alle mc sertifikater koster i praksis like mye tid og penger. Og da kjøper man gjerne en kraftig MC på 800-900cc når man består klasse A. Er ikke det farligere enn å cruise rundt på 125cc?
 

 

125 er raskt nok til å drepe deg. Det er det du har mellom ørene som blir å berge deg. 

 

Og det farlige er hvis du ikke vet hvordan du skal stoppe, eller har evner til å stoppe fort nok.

Prøv for eksempel å sammenlign bremseevnen på en 125cc med en 1000cc sykkel. 

 

 

Burde gå fint å gjøre det lettere og billigere å få tilgang til 125cc. Itillegg er det stor forskjell på automat og manuell. De som velger automat burde iallefall få lettere tilgang til sertifikatet klasse A1

 

Hvorfor?

 

Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet.

Skjønner ikke hvordan dere skal kunne ta livet av dere, når alt dere skal med sykkelen tydeligvis er pendling til jobb og butikken. En lettsykkel vil kunne kjøre like raskt (lovlig) som en 150 hesters dødsmaskin på vei til jobb. Alt i alt handler det om hvordan gassen håndteres.

 

Uansett, dette argumentet om hvor mye tryggere A1 er enn A, er ganske irrelevant. Argumentet bør være om hvor mye tryggere en lettsykkel er kontra en bil. For det er alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...