Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dont hold your breath"... Det vil dessverre neppe komme noen nyheter her før høst/ vinter..

 

Første indikasjon på at noe er på gang blir kanskje et brev om "forskriftsendring" fra Samferdselsdepartementet til Vegvesenet. Eller en "nyhet" på SD sin hjemmeside. Jeg har sjekket den daglig de siste ukene..

 

Ser at det er mange som kontakter Samferdselsdepartementet og spør etter statusoppdatering, så interessen er der.

 

Jeg hoppet av A-opplæringen i 2016.. Skjønte at det tok mye mer tid og penger enn forventet. Det strakk seg ut over flere måneder fordi det gjerne gikk to uker mellom hver time.. Motivasjonen gikk til slutt tom, da jeg var ute etter å kunne kjøre en kjekk liten Vespa PX125.. Har liten interesse av tunge sykler.

 

Ærlig talt så angrer jeg ikke på at jeg hoppet av. Likevel hvis det ikke blir noen store forenklinger i A1 får jeg se om jeg slenger meg på igjen neste vår, da med en annen Trafikkskole. Men, det er noe herk å få kjøretimer til å passe med jobb og privatliv. Pluss en nervøs oppkjøring med usikkert resultat.. :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt så angrer jeg ikke på at jeg hoppet av. Likevel hvis det ikke blir noen store forenklinger i A1 får jeg se om jeg slenger meg på igjen neste vår, da med en annen Trafikkskole. Men, det er noe herk å få kjøretimer til å passe med jobb og privatliv. Pluss en nervøs oppkjøring med usikkert resultat.. :-/

Skal du ha sertifikat og kjøretimer tidlig på sommeren må du være ute i god tid før sesongen med booking. Ellers må du for eksempel nå bare booke senere mot august når de har tid å ta deg med litt intensitet. En kjøretime hver blå måne har liten hensikt.

 

Du skal for all del bare melde deg på A1-kurs først som sist. Men om du skulle få lyst på noe større en gang vil det bli mer kostbart enn å bare ta hele kurset nå.

Lenke til kommentar

Og du kjenner ingen du kan øvelseskjøre med?

 

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/Motorsykkel

 

Har gode kollegaer på MC, men da burde jeg helst hatt egen MC å øvelseskjøre med. Å kjøre en kollegas sykkel med eier bakpå tror jeg ingen av oss hadde vært helt komfortabel med, før jeg hadde hatt noe erfaring. Å kjøpe egen sykkel for å trene er noe som jeg kan vurdere for eventuell neste gang.

 

Men, hvis det blir en omstart, så blir det nok rett på A, hvis forskjellen er marginal ( er vel kun banekurs og sikkerhetskurs på vei i tillegg til det som er pensum for A1).

 

En mulig fordel med å ta med kode 139-løsning, og deretter ta full A kan væ're at en kan øve seg på egenhånd før en tar utvidelsesdeleen og oppkjøring på A. Hvis en ikke har noen å øvelseskjøre med. En slipper da  dobbelttimene med knoting i kjøregården for å klare kjøregårdsøvelsene. Men, det er naturligvis individuelt hvor raskt man tar dette. Hvis en lærer dette lett, så er det dyrere å gå veien om kode 139.  

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Om du kjører opp til full A er det ingen som sier at du må starte med en 1800cc Goldwing

Kanskje det var uklart, men jeg mener altså at det er bedre/ mer relevant å trene til oppkjøring på A på en 125cc fremfor en moped. På kjøreskole og oppkjøring til A er det jo tung sykkel, CB650F var det der jeg hadde timene mine.

Lenke til kommentar

Kanskje det var uklart, men jeg mener altså at det er bedre/ mer relevant å trene til oppkjøring på A på en 125cc fremfor en moped. På kjøreskole og oppkjøring til A er det jo tung sykkel, CB650F var det der jeg hadde timene mine.

 

Om du vil kjøre noen timer 125 til å begynne med for å lære giring og gassing blir du nok ikke nektet det av skolen :) 

Lenke til kommentar

Kan se ut som noe er på gang... Det har kommet et nytt (internt) dokument i saken, med tittel "Vedtakelse av forskrift om endringer i førerkortforskriften og trafikkopplæringsforskriften . Har søkt om innsyn. Får se hvordan det lander..

 

Edit: ATL (Trafikkskolenes landsforbund) hadde møte med Departementet denne uken, men det ser dessverre ikke ut til at endring av Førerkortforskriften var tema. :-( 

https://www.atl.no/aktuelt/item/vellykket-departementsmote

 

Edit 2: Har fått dokumentet. Denne forskriftsendringen gjelder utvidet besøkskjøring, som også var en del av høringen.  Utvidet fra tre til seks måneder, for personer med oppholdstillatelse og arbeidspapirer. Dette var vel noe som SVV ikke anbefalte, i høringsoppsummeringen? Ser ut som SD da ikke automatisk retter seg etter SVV sin innstilling. Kanskje de likevel vil få dette unna før sommerferien! :-)

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...