Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samuels1 skrev (På 15.1.2020 den 13.25):

Selv om det ikke er helt vår enda ifølge kalenderen, er det ikke noen problemer å kjøre for tiden. Startet årets moped sessong for 2 uker siden for min del og har kjørt nesten hver dag så langt i år...

Det blir nok litt for tøfft herover, må nok vente..men da tipper jeg også jeg kan kjøre 125cc ?

Lenke til kommentar
Myst skrev (På 2.12.2019 den 15.51):

Lenge siden tråden var lyst opp i Mine inlegg, så tok litt tak her. Tenkte kanskje andre instanser satt på innside-info og sendte en e-post til ATL. Fikk raskt svar at de heller ikke har hørt noe siden de leverte svar tilbake i februar. Spurte også om implementeringstid i tillfelle vedtaket skulle komme i nær tid, men fikk klar beskjed der også: "Ikke kjøp sykkel enda!" ?

Så, ikke nok med at saksbehandlingen går med sneglefart, men kan bare glemme å få ordningen klar for sesongen 2020. Er vi heldige, kanskje i 2021, og det tidligst. Så da er det kanskje like greit å gå den lange veien og ta A likesågjerne. Det blir iallfall min plan for 2020.

Ser nødvendigheten for å sitere meg selv nå, ikke for å ødelegge folks forhåpninger, men hva som gjenspeiler realiteten. Denne saken har nok blitt så nedprioritert at tviler vi vil se noe nytt om den fram til 2021. Ikke sjangs i havet at de vil klare å få vedtaket gjennom OG få oppdatert program hos trafikkskolene for denne sesongen.

Er likevel 2 ting man kan gjøre: (for førstegangsførere egentlig)

- Har man absolutt lyst til å (prøve)kjøre, skaff en billig/rimelig og pålitelig førstegangssykkel, og sørg for at all egentrening skjer på trygg og forsvarlig måte (sikkerhetsutstyr et must!)

- Ila dette året skal SVV begynne med nytt system for teoriprøven, som visstnok er ganske annerledes (og muligens vanskeligere) enn dagens, så få i boks teoriprøven snart som mulig. Den er gyldig i 3 år, så slipper å ta den på nytt når/hvis vedtaket faktisk går gjennom.

Lenke til kommentar

Nå er det vel en del av forslagene i hele høringen som allerede har gått gjennom. Dette var et moment i høringene, vet ikke om de bare kan "gå ifra" når det allerede er lagt på bordet.

Jeg skal forhøre meg med de jeg har hatt kontakt med om man bare kan kysse dette farvel eller om det er noe more å håpe på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Jeg tror det er bedre å holde kjeft.

Hvorfor tror du at det er bedre å holde kjeft, enn å spørre om status og vise at det er velgere som følger med??

Forenklet førerkort for lett MC ble nevnt i en sak fra Transportkomiteen om  "Bærekraftig mobilitet i storbyene" rett før sommeren, så det kan tyde på at det ikke var lagt død på det tidspunktet. Således er det et "Grønt stempel" på denne saken, det er bra.  Dessuten vil det være positivt i forhold til generell trafikkavvikling og gi økt mangfold (i trafikken). Trafikksikkerheten er vel ivaretatt gjennom at Norge vil ha strengere kurs enn noen andre av de 13 europeiske landene som har tilsvarende ordning, og erfarne og dyktige trafikklærere som skal stå for kursingen.

For dere som klør i fingrene etter å handle sykkel, husk at det er lagt opp til at det er et todagers kurs som skal bestås, og som vil koste ca 15000kr.

Selv om jeg fremdeles har troen, får jeg assosiasjoner til Monty Python sin "Norwegian Blue".  

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Mr.Target skrev (1 minutt siden):

15 lapper for 2 dager???? Er jo det reneste vanvidd det jo! Og dette vet du 100 % sikkert?

Vet det ikke 100% sikkert (naturlig nok), men kurset blir på minst13 timer. En kjøretime med (lett) MC koster ca 900kr. Pluss at de skal ha litt for administrasjon og generelt. Kan totalt kanskje havne litt under 15000kr.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...