Gå til innhold

30 år siden oljekatastrofen: Fortsatt ikke lært av Exxon Valdez


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dersom systemene svikter, vil fartøyet være programmert til å stanse eller legge seg i forhåndsdefinerte sikre soner og droppe anker.

Det fordrer at systemene forstår at det er en svikt.

 

Det har blitt gjort flere tiltak, bla. sjøtrafikksentraler, noe som er et viktig tiltak.

 

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=vtsHistory

 

 

Brevik trafikksentral er Kystverkets eldste og ble etablert i 1978 som en følge av petrokjemiutbyggingen på Rafnes.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvor mye olje siver det opp fra sjøbunnen naturlig hvert år?

 

Og relevansen er? At x skjer, som er ille, er irrelevant når vi snakker om isolerte utfordringer i y. Hvis det er slik at vi kun må fokusere på ting som er verre får vi forsøke å få igang fullskala kollektivt selvmord av menneskeheten, da dette er et bra preventivt tiltak, mtp at vi er roten til det meste av problemene.

 

Jeg tror vi holder oss til å fokusere på y jeg, enig?

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og relevansen er? At x skjer, som er ille, er irrelevant når vi snakker om isolerte utfordringer i y. Hvis det er slik at vi kun må fokusere på ting som er verre får vi forsøke å få igang fullskala kollektivt selvmord av menneskeheten, da dette er et bra preventivt tiltak, mtp at vi er roten til det meste av problemene.

Jeg tror vi holder oss til å fokusere på y jeg, enig?

Nei, er ikke enig. Det blir som å være sammen med ei dame som er totalt rævhøl men med en sinsykt digg kropp. Det er totalen som teller. Slik som Deepwater Horizon. Det lakk en del olje, men mengden målt opp mot antall liter sjøvann var og er neglisjerbar. Noen fisk og fugler gikk fløyten, men ikke med varig effekt.

 

Samme her, selv i de værste scenarioene (som en selvfølgelig skal gjøre alt rimelig for å unngå) i skikken over vil kun ha kortvarig effekt. Det finnes større problemer med betydelig mer langvarig effekt en heller må fokusere på. Problemet med tungolje er ikke forurensing av sjø, men forurensing av luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...