Gå til innhold

Evakueringen av cruiseskipet på Hustadvika vil ta hele natten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått med meg nyhetene på tv nå, så det ser ut som evakueringen utføres ved og heise personene ombord i helikoptre.

 

Ser ut som det har slingret fælt ombord ifølge videoer tatt av passasjerene, enten er/var stabilisering-systemet årsaken til motorstopp "bevegelser i tanker" eller etter motorstans, men ikke rart at det er skader ombord.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5nJ07anK15c

Lenke til kommentar

Fått med meg nyhetene på tv nå, så det ser ut som evakueringen utføres ved og heise personene ombord i helikoptre.

 

Ser ut som det har slingret fælt ombord ifølge videoer tatt av passasjerene, enten er/var stabilisering-systemet årsaken til motorstopp "bevegelser i tanker" eller etter motorstans, men ikke rart at det er skader ombord.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5nJ07anK15c

 

Bare jeg som synes det er rart at store ting ikke er festet på noen måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare jeg som synes det er rart at store ting ikke er festet på noen måte?

Det er normalt at interiøret er løst i såpass store båter siden de er stabiliserte med egne systemer.

 

Normalt er det automatisk stabilisering-systemer som skal ivareta båtens muligheter til og krenge, de systemene er ikke i drift nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

slik det ser ut nå, ville jeg for min del, foretrukket å bli om bord. Ikke veldig fristende å bli heist opp i en 8mm. vaier i et helikopter som har tatt 50 turer til land.  :hm:

Hahaha, ja du tror du hadde likt 20 graders krenging i et cruiseskip i flere timer, med uvisshet om du i det hele tatt er trygg om fem minutter? De fleste vil vekk fra den situasjonen så kjapt som mulig. Heldigvis ser det ut som det har stabilisert seg, det der kunne gått rett til helvete ganske kjapt.

Lenke til kommentar

Det kan virke litt rart å evakuere når de anser skipet for "trygt". Men det som er viktig å tenke på er at selv om skipet vurderes som trygt akkurat nå, så er forholdene slik at dette kan endre seg raskt. Og dersom forholdene endrer seg er det ikke sikkert det er trygt så veldig lenge, og da går tiden fort, og derfor fortsetter de å evakuere.

 

Jeg hadde definitivt hoppet på helikopteret ved første mulighet. Å gå i livbåter i slik sjø vil jeg vurdere som mer risikabelt enn å bli heist opp i helikopter.

Lenke til kommentar

Det kan virke litt rart å evakuere når de anser skipet for "trygt". Men det som er viktig å tenke på er at selv om skipet vurderes som trygt akkurat nå, så er forholdene slik at dette kan endre seg raskt. Og dersom forholdene endrer seg er det ikke sikkert det er trygt så veldig lenge, og da går tiden fort, og derfor fortsetter de å evakuere.

 

Jeg hadde definitivt hoppet på helikopteret ved første mulighet. Å gå i livbåter i slik sjø vil jeg vurdere som mer risikabelt enn å bli heist opp i helikopter.

Det er mange pensjonister ombord, den eldste som er evakuert var 90 år gammel, så det er fornuftig og evakuere før situasjonen eventuelt eskalerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Å gå i livbåter så nærmt land som de var er vel nærmere en sikker død hvis det var slik at det var 8-10m bølger. Norske helikopterpiloter er jævlig dyktige, hadde ikke nølt et sekund med å evakuert med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...