Gå til innhold

Høyttalere/lydplanke til TV/film/musikk


Anbefalte innlegg

Det jeg vil ha er et system som kobles til TV som primær bruk. Dernest kan kobles greit til mobil og nettbrett for å avspille musikk og radio fra disse. 

 

Har i dag en lydsokkel fra Geneva. Den har både bluetooth og aux-in, så egentlig har den alt til dette formålet. Ulempen er at den gir til TV ofte ganske dårling sync til bildet, vet ikke hvor feilen ligger da. Det andre er at det er himla styr å koble til noe via bluetooth, hvis du skal høre på litt musikk så er det først å trykke inn endring av modus til bluetooth som tar ganske mye tid. Den glemmer gjerne at den har vært tilkoblet bluetooth, så parring mot mobil/nettbrett tar lang tid og mislykkes også ofte. Da er det så tregt at det medfører at en aldri bruker den. 

 

Er det stor fordel at systemet har spotify connect?

 

Så krav er altså et system som er enkelt i bruk når det først er satt opp. 

 

1. Må kunne endre til bluetooth raskt med en effektiv fjernkontroll.

2. Ha nyeste bluetooth-muligheter, så parring går mest mulig knirkefritt.

3. Gi god lyd for en grei penge.

 

Har ikke spyttet i mer enn 3-4 tusen tidligere i slikt. Kan gå høyere hvis det er verdt det, men neppe hensiktsmessig å runde 10 tusen. Om det er løse høyttalere, lydplanke eller lydsokkel eller noe liknende spiller ikke så stor rolle.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle lydplankene jeg har sett er tilkoblet subben via Bluetooth. I min erfaring er dette ganske ubrukelig da subben både har vært ute av sync og faller ut i ny og ne til tross for at det ikke er noen støykilder eller avstand mellom disse.

 

I samtale med kundeservice ble det da sagt at man "kan ikke forvente mer til denne summen" så etter min forståelse er selgerne inneforstått med at det er søppel dem pendler.

 

Mitt 10 år gamle Logitech minianlegg til tusenlappen er langt bedre enn de lydplankene idag til 4k.

Jeg ville styrt unna alt med bluetooth som eneste overføringsteknologi.

Lenke til kommentar

Kikk på de to siste utgavene fra Klipsch, RPm-serien (rp150m og rp160m) og The Sixes. Førstnevnte rimeligst, du finner dem gjerne til 3000 brukt. Sixes det dobbelte. 

Dette er aktive høyttalere, overlegen lyd i forhold til tv og lydplanker, kan drives fra mobil, brett osv, med et godt utvalg innganger.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Sony sin HT-ST5000. Den koster ganske mye, 9990kr (som regel på tilbud), men lyden er bra og subben har jeg aldri merket at er ute av sync. 

Rask parring mot mobil med NFC - det er bare å holde mobilen i nærheten av høyresiden av planken så er telefon og planke parret opp. Og det trenger man kun å gjøre én gang. Den har Spotify Connect og støtte for Google Home (mitt smartsystem finner den lett). 

 

Enkelt å koble opp andre kilder (tv, dekoderboks, playstation) og har i tillegg AUX in for eventuelle analoge kilder. 

 

Lydkvaliteten er overraskende bra til å være planke. 

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Soundgarden at de mente at lyd var ute av sync var veldig vanlig, de mente det hadde å gjøre med optisk lydkabel som var litt vanskelig å få i sync med TV-bildet. Derfor er det utviklet en lip-sync teknologi, som noen har. De anbefalte denne:

ttps://soundgarden.no/hoyttalere/lydplanke/yamaha-musiccast-bar-400-lydplanke-og-subwoofer-sort

 

Har forstått at blåtann er ganske skrale greier å basere seg på. Det er nettverk som gjelder. Kjøpte i går to Chromecast audio for å teste litt på gamle høyttalere, går så det suser det. En ulempe er at på flere rom er det en del knot å måtte skru på høyttalerne i det rommet en skal bruke den. Dessuten er Chromecast audio utgående sies det, https://www.99.se/artikel/12245-chromecast-audio-laggs-ner-har-ar-alternativen. Det må vel si at ingenting lenger blir oppdatert i den retning, vet ikke hva det betyr. Vil Spotify rett og slett til slutt slutte å fungere etterhvert?

 

Men hvis en først er frelst på multiroom og nettverksløsning så er jo Sonos aktuell. Noen ulemper, de har _bare_ nettverksløsningen, ingen aux eller andre nødløsninger. Jeg forstår da at du må ha strømme hele veien. Om nettet er borte ti minutter eller et par timer så får du ikke noe glede av musikken? Da hjelper det lite å ha lastet ned kataloger i Spotify? Eller tar jeg feil? Heller ingen adressering av dette lip-sync problemet, og det er tydeligvis et stort problem ser jeg på nettet. De har en løsning der du kan legge inn noe delay hvis det er lyden som er for raskt ute, men hvis det er bildet så har de ingen løsning men forsøker seg med tulle-løsninger som å skru av og på utstyret eller kontakte de andre devicene for support der. 

 

Et ikke uvesentlig poeng synes jeg også er hvor raskt du får switchet mellom TV-lyd og Spotify (eller andre apper) hvis du skal bruk lydsystemet til TVen for både musikk i stua og film/TV. Løsninga nå med Geneva Cinema er at en må veksle med fjernkontroll, fjernkontrollen har veldig harde knapper og treffer ganske dårlig (svak respons). Den skrur seg av og da må den ha en oppstart før den er klar, gjerne 10-15 sek hver gang før du endelig får byttet modus til line-in så en får tilgang via chromecast audio f.eks. til spotify. Her er kanskje Sonos-systemer bedre, er de litt mer "på" og klare?

Lenke til kommentar

Angående lip-sync: det er vel bare HDMI som har dette innebygd. Og ikke alltid at det fungerer. 

Men en lydplanke kan selvfølgelig ikke gjøre noe hvis bildet kommer raskere enn lyden. Da må du inn i enheten som har bildekilden, i manges tilfelle dekoderen fra GET eller CanalDigital og sette på forsinkelse der. 

Lenke til kommentar

Da også sikkert verdt å merke seg at når det gjelder lydplanker så er delayen mellom den interne kommunikasjonen fra planke til sub og da får man ikke gjort stort. Iallefall var det tilfellet på den jeg kjøpte og leverte tilbake. Alle de andre de solgte benyttet akkurat samme konsept så jeg tok heller pengene enn å kjøpe lydplanke igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...