Gå til innhold

I 1961 ble atombrenselet fra Norges første reaktor lastet ned i en brønn på Kjeller. Nå er det Norges største atomproblem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Berøringsangst, ser ut som alle involverte håper problemet er borte når de våker om morgen, men det er det fortsatt, så de håper at kanskje neste morgen er det borte.

 

De får finne en person med bein i nesa som kan ta tak i dette og få lagret det på en forsvarlig måte for all tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Få det over i standard tørre sarkofager. De koster rundt en mill dollar.

2) Start en utredning om non-LNT grenseverdier for strålingsdoser som kan åpne for langt lavere kostnadsnivåer 

3) Ikke betal titall milliarder til utlandet

4) Start en utredning om saltsmeltereaktor som kan fisjonere bort dette uranet. Det må da flises forsiktig opp uten porfyrisk reaksjon som kan skje ved friksjon og skjærehastigheter over visse grenser men kan tilsettes direkte da dette passer i redokskjemien. Må være bedre å bruke milliarder på ny teknologi enn prosedyrer og lagre i kostnadsnivå med etablerte atomnasjoner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Problemet er ikke hvordan bli kvitt problemet med atomavfall! Problemet er viljen til å kvitte seg med noe de tror kan komme til nytte i fremtidige våpen.

Atomavfall kan nøytraliseres ved å oppvarme avfallet med HHO gass. Når riktig temperatur er oppnåd, kommer en kjemisk reaksjon/blaff. Deretter er avfall og omgivelser nøytralisert. Ingen spor av radioaktivitet eksisterer i matrialet, luft eller omgivelse.

Ett annet alternativ er nedsmelting, sammen med sand til stabilt glass

Lenke til kommentar

«Det har ikke vært bygget nukleære anlegg siden 1960-tallet i Norge»

Så i praksis da, så kan vel internett-memen «You had one job», her brukes til det fulle.

 

Tror ikke det er mange bransjer der man kan avdekke ett problem i 2013, med ett såpass alvorlig omfang, også trenere det helt over i en ny uavhengig opprettet etat.

 

Her burde IFE lagt seg fullstendig langflat, tatt ansvar, og sørget for at dette ble oppryddet før det nærmer seg faretruende nivåer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her trenger jeg lityt hjelp. Fra artikkelen:

 

 

Men det verste av alt, er at det har lekket inn vann i lageret.

og

 

 

– Jeg kan bekrefte at det fortsatt er fukt i lageret, sier IFEs Nils Morten Huseby til TU. Han garanterer likevel at det ikke er lekkasjer fra anlegget

Hvordan kan vann komme inn uten at vannet også lekker ut og tar med seg radioaktivt materiale?

Lenke til kommentar

Problemet er ikke hvordan bli kvitt problemet med atomavfall! Problemet er viljen til å kvitte seg med noe de tror kan komme til nytte i fremtidige våpen.

Atomavfall kan nøytraliseres ved å oppvarme avfallet med HHO gass. Når riktig temperatur er oppnåd, kommer en kjemisk reaksjon/blaff. Deretter er avfall og omgivelser nøytralisert. Ingen spor av radioaktivitet eksisterer i matrialet, luft eller omgivelse.

Ett annet alternativ er nedsmelting, sammen med sand til stabilt glass

 

Dersom du vet om en måte å omdanne radioaktive isotoper ved hjelp av knallgass, kan du nok regne med å motta en Nobelpris eller to i nær fremtid. Men inntil den tid får du unnskylde min skepsis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Problemet er ikke hvordan bli kvitt problemet med atomavfall! Problemet er viljen til å kvitte seg med noe de tror kan komme til nytte i fremtidige våpen.

Atomavfall kan nøytraliseres ved å oppvarme avfallet med HHO gass. Når riktig temperatur er oppnåd, kommer en kjemisk reaksjon/blaff. Deretter er avfall og omgivelser nøytralisert. Ingen spor av radioaktivitet eksisterer i matrialet, luft eller omgivelse.

Ett annet alternativ er nedsmelting, sammen med sand til stabilt glass

 

Dersom du vet om en måte å omdanne radioaktive isotoper ved hjelp av knallgass, kan du nok regne med å motta en Nobelpris eller to i nær fremtid. Men inntil den tid får du unnskylde min skepsis.

Det har värt kjent noen år nå! Leter du vil du finne demonstrasjon på YouTube

Lenke til kommentar

Det har värt kjent noen år nå! Leter du vil du finne demonstrasjon på YouTube

Leter jeg, finner jeg også "bevis" på at jorden er flat, og ble skapt for 6000 år siden, på Youtube.  Men kanskje du kunne forklare hvordan vanndamp eliminerer radioaktive stoffer.....?

 

Eller i det minste komme med en link?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...