Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besvimer nesten hver gang folk snakker om sykdommer/kroppen, hvorfor?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg sliter med at jeg rett og slett ikke tåler at folk snakker om sykdommer, og spesielt detaljerte ting innvendig i kroppen.

 

Kan ta en hendelse på jobben i dag.

 

Hun ene kollegaen begynte og snakke om datteren sin som har problemer med nyrene, og gikk i detalj på hva som skulle sjekkes og gjøre og alt mulig.

 

Det som skjer med meg er at jeg først blir urolig i kroppen, så blir jeg no enormt varm.

Gjennomvåt av svette.

Synet svekkes og blir som om jeg ser i en slik stjerne kikkert med farger og greier.

Forsvinner gradvis til jeg bare ser ''snø''

Hørselen er det siste som påvirkes og den var også på vei bort i dag.

 

Altså, jeg er på vei til og besvime.

 

Hva er greine med dette?

 

Har vert slik siden barneskolen hvor det var om kroppen i naturfag timene (grøss)

Samme med førstehjelps kurs.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: ee4c1...416
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angst og vasovageal respons. Prøv psykolog (som forhåpentlig vil sette i gang eksponeringstrening) eller psykomotorisk fysioterapeut. 

 

Edit tilleggsinfo:

 

Vasovagael respons er noe fysiologisk som skjer med kroppen ved angst, bl.a, eller andre sterke følelser (trenger heller ikke å bli utløst av sterke følelser) Ved økt aktivitet i vagusnerven , så utløser dette lavt blodtrykk og lav hjertefrekvens, noe som igjen fører til at du nesten besvimer eller besvimer.  

 

Angst/spesifikk forbi er heldigvis mulig å behandle, fortrinnsvis gjennom gradvis eksponeringsterapi, og/eller at du trener på å ta i bruk ressurser (avslapningsteknikker f.eks.) som får deg til å slappe av når noen snakker om sykdom. 

 

Det beste er å eksponere seg mot det og "bli ferdig med angsten", sånn at du unngår å besvime eller føler ubehag. Plutselig skal jo du også gjennom undersøkelser og behandling selv, så det kommer godt med å jobbe med dette.

Endret av Calluna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...