Gå til innhold

ANMELDELSE: Sekiro: Shadows Die Twice


Anbefalte innlegg

-Fortsatt stemning, men litt annerledes kanskje. Litt mindre lore og mystikk slik man føler i DS, men fortsatt til stede!

-Man levler opp, men ikke på samme måte og det har mindre å si. Man har ikke "klasser", kun deg som Ninja og det forskjellige du kan lære/oppgradere.

-Fortsatt en slags base, hvor nytt skjer. 

 

Mindre RPG ja, men hvorfor ikke prøve? Det er fortsatt er spill laget av disse folka. Kommer man over kneika med hvordan ting funker osv så er det sabla rått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man skulle bruke en film som eksempel på blodsprut. Bør man vel bruke lone wolf and cub.

Det er tross alt de filmene kill bill har tatt mye av inspirasjonen fra.

Og de er satt til japan.

 

Men så er Kill Bill betre kjent Dei fleste har sett den, og huskar blodspruten. Lone Wolf and Cub er mindre kjent, og difor er det ikkje så mange som kan relatere te den filmen.

 

Syns det var vell masse krittikk i kommentarfeltet her. Tommel opp te anmelder for ein fin anmeldelse :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har i mange år spurt meg selv hvorfor de ikke lager et Dark Souls med en japansk setting og jammen er det ikke akkurat hva vi får. At jeg slipper å bruke timevis på å lese meg opp på forskjellige builds synes jeg egentlig bare er deilig, og jeg var aldri den som brukte online-funksjonaliteten mest.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Sekiro slukker ikke Souls-tørsten min over hodet for å si det slik, men det er fortsatt et ganske bra spill det lille jeg har spilt så langt.

 

Det sliter dog litt med å fenge meg, settingen er kjip, stemningen er lav og jeg savner mystikken fra Souls-serien - så det blir veldig mye alt-tabbing mellom spilløktene.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Jeg har i mange år spurt meg selv hvorfor de ikke lager et Dark Souls med en japansk setting og jammen er det ikke akkurat hva vi får. At jeg slipper å bruke timevis på å lese meg opp på forskjellige builds synes jeg egentlig bare er deilig, og jeg var aldri den som brukte online-funksjonaliteten mest.

 

Flott å tenke nytt og en RPG-serie trenger definitivt ikke å være en RPG-serie hele tiden. (Det er vel heller ikke en serie når jeg tenker meg om.)

Men jeg lurte på hvorfor du føler du må lese deg opp på "builds" før du spiller et RPG? Jeg har aldri spilt et RPG hvor dette er nødvendig, og jeg er rimelig sikker på at praktisk talt ingen designer valgmuligheter i RPG spill for at man skal lese seg opp på hva som er "de beste" valgene.

For meg er en god del av moroa å prøve å finne ut hva som fungerer selv.Jeg liker av og til å slå opp enkelte detaljer omkring spillmekanikk som er dårlig forklart av spillet selv, men styrer alltid unna anbefalte strategier omkring "builds" og lignende. For meg er det spoliers på lik linje med når spillets historie blir avslørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordet boss brukes vel av folk fra Vestlandet og kanskje andre steder som et annet ord for søppel. 

samtidig så klinker ordet "bosskamp" ok i mine øre. Kanskje fordi vi ikke hadde et godt nok alternativ når spillmediet tok verden med storm. Sjefskamper går og helt fint hos meg.

 

Det som er viktig er vel om spillet er bra eller ikke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott å tenke nytt og en RPG-serie trenger definitivt ikke å være en RPG-serie hele tiden. (Det er vel heller ikke en serie når jeg tenker meg om.)

Men jeg lurte på hvorfor du føler du må lese deg opp på "builds" før du spiller et RPG? Jeg har aldri spilt et RPG hvor dette er nødvendig, og jeg er rimelig sikker på at praktisk talt ingen designer valgmuligheter i RPG spill for at man skal lese seg opp på hva som er "de beste" valgene.

For meg er en god del av moroa å prøve å finne ut hva som fungerer selv.Jeg liker av og til å slå opp enkelte detaljer omkring spillmekanikk som er dårlig forklart av spillet selv, men styrer alltid unna anbefalte strategier omkring "builds" og lignende. For meg er det spoliers på lik linje med når spillets historie blir avslørt.

 

Ikke i rollespill generelt men i Soulsborne-spillene er det viktig å vite hvilken type build man går for før man begynner å distribuere store mengder skill points, hvis ikke risikerer man å kaste bort mye tid og innsats og gjøre et vanskelig spill enda vanskeligere.

Lenke til kommentar

Ordet boss brukes vel av folk fra Vestlandet og kanskje andre steder som et annet ord for søppel. 

samtidig så klinker ordet "bosskamp" ok i mine øre. Kanskje fordi vi ikke hadde et godt nok alternativ når spillmediet tok verden med storm. Sjefskamper går og helt fint hos meg.

 

Det som er viktig er vel om spillet er bra eller ikke? 

 

Fornorsking av ord er bare teit, på samme måte som nynorsk er teit, uforståelig gammeldags og unødvendig. Det er bare en form for "hersketeknikk" fra artikkelforfatterne å fornorske ord.

Tror ingen bruker sjefskamper men heller utrykk som "Hurra , jeg tok ned første bossen!" Hvertfall alle jeg kjenner.

Men enkelte skal bare være sære språkmessig, særlig han som har skrevet anmeldelsen her.

 

 

 

Og ja, spillet er bra. Men sykt vanskelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ordet boss brukes vel av folk fra Vestlandet og kanskje andre steder som et annet ord for søppel. 

samtidig så klinker ordet "bosskamp" ok i mine øre. Kanskje fordi vi ikke hadde et godt nok alternativ når spillmediet tok verden med storm. Sjefskamper går og helt fint hos meg.

 

Det som er viktig er vel om spillet er bra eller ikke? 

 

Fornorsking av ord er bare teit, på samme måte som nynorsk er teit, uforståelig gammeldags og unødvendig. Det er bare en form for "hersketeknikk" fra artikkelforfatterne å fornorske ord.

Tror ingen bruker sjefskamper men heller utrykk som "Hurra , jeg tok ned første bossen!" Hvertfall alle jeg kjenner.

Men enkelte skal bare være sære språkmessig, særlig han som har skrevet anmeldelsen her.

 

Og ja, spillet er bra. Men sykt vanskelig

Dette er moglegvis den mest tøvete kommentaren eg har lest i år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fornorsking av ord er bare teit, på samme måte som nynorsk er teit, uforståelig gammeldags og unødvendig. Det er bare en form for "hersketeknikk" fra artikkelforfatterne å fornorske ord.

Tror ingen bruker sjefskamper men heller utrykk som "Hurra , jeg tok ned første bossen!" Hvertfall alle jeg kjenner.

Men enkelte skal bare være sære språkmessig, særlig han som har skrevet anmeldelsen her.

 

 

 

Og ja, spillet er bra. Men sykt vanskelig

Flott at du liker spillet. Er derimot ikke like enig med deg når det gjelder synspunkter om det norske, eller nynorske språk. Språk er identitet og i all den tid vi tillater at det norske språk vannes ut så skjer det samme med den identiteten vår. Samtidig så er verden mer global enn før, og det norske språket har sikkert godt av å bli utfordret. Allikevel så opplever jeg det som lite sjarmerende at de anmelderne som skriver på nynorsk på gamer.no og andre steder blir utsatt for kritikk på grunn av språket. At innholdet bør tåle tilbakemeldinger er nå så sin sak, men på grunn av nynorsk?

 

Nå kan sikkert debatten om språk pågå i evigheter, men er det noen som spiller på Xbox one X og kan si noen om ytelsen? Så at Digital Foundry mente at alle konsollene sleit med uvjen billedfrekvens?

Lenke til kommentar

 

Fornorsking av ord er bare teit, på samme måte som nynorsk er teit, uforståelig gammeldags og unødvendig. Det er bare en form for "hersketeknikk" fra artikkelforfatterne å fornorske ord.

Tror ingen bruker sjefskamper men heller utrykk som "Hurra , jeg tok ned første bossen!" Hvertfall alle jeg kjenner.

Men enkelte skal bare være sære språkmessig, særlig han som har skrevet anmeldelsen her.

 

 

 

Og ja, spillet er bra. Men sykt vanskelig

Flott at du liker spillet. Er derimot ikke like enig med deg når det gjelder synspunkter om det norske, eller nynorske språk. Språk er identitet og i all den tid vi tillater at det norske språk vannes ut så skjer det samme med den identiteten vår. Samtidig så er verden mer global enn før, og det norske språket har sikkert godt av å bli utfordret. Allikevel så opplever jeg det som lite sjarmerende at de anmelderne som skriver på nynorsk på gamer.no og andre steder blir utsatt for kritikk på grunn av språket. At innholdet bør tåle tilbakemeldinger er nå så sin sak, men på grunn av nynorsk?

 

Nå kan sikkert debatten om språk pågå i evigheter, men er det noen som spiller på Xbox one X og kan si noen om ytelsen? Så at Digital Foundry mente at alle konsollene sleit med uvjen billedfrekvens?

Innlegget mitt forsvinner nok snart.. Han er kjapt ute når noen kritiserer "gammelnorsken"

Ja jeg hater nynorsk og fornorsking, andre gjør det ikke. VI er alle forskjellige :)

 

Ja har leste dette med framerate men har ikke problemer selv. Spiller på Ps4 og spillet flyter fint

Lenke til kommentar

Personlig finner jeg det vel så fascinerende at anmelder ser det nødvendig å bruke engelske uttrykk for andre mekanikker som «Poise» og «Deathblow». Med tanke på at dette ikke er en systematisk analyse virker det kunstig. Sjef har alltid vært en problematisk/dårlig oversettelse med fullstendig mangel på konnotasjoner, og at man fortsetter å bruke det vitner om lav grad av språklig bevissthet. Det er dog bedre enn norsk-engelsk.

 

Jeg vet ikke hvem som kom fram til at «sidetråkk» er et godt ord for side-step heller. Igjen bommes det grovt på konnotasjoner.

 

Det er også noget betenkelig å bruke Kill Bill som sammenligningsgrunnlag for et spill som estetisk har langt mer til felles med Ninja Scroll/Berserk. Dette er direkte historieløst, men kan vel forsvares med at leserne deres ikke har peiling. Mer bekymringsverdig er det likevel at den narrative vurderingen foretas basert på «spoiler warning». Jeg forstår at noen synes at spoilere er et problem, men det er ikke vanskelig å gjøre en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk, og basere dommen på det.

 

Dette tar meg videre til siste punkt: Hvorfor tror noen som helst at det er en god idé å skrive om spill i førsteperson entall? Føler du virkelig at du er karakteren? Er det du som dør? Du som slår? Du som spiller en karakter? Dette vitner om en katastrofal mangel på distanse (som er nødvendig for å gjøre en kritisk vurdering). Jeg kan forsåvidt se at det skal spre entusiasme, men det har ingenting i en kritisk vurdering å gjøre.

 

Jeg må bare kommentere for å si at dette innlegget inneholder både noen av de minst interessante tingene jeg har lest i hele mitt liv, så vel som noen av de mest latterlige, kvasi-intellektuelle betraktningene jeg har lest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mykje flisespikkeri og lite eg er einig i. Men eg kan godt svare. Bruken av "Deathblow" osv. er vel naturleg då det er ein spelmekanisme som som ikkje har noko direkte omsetjing, mens bossfight faktisk har det. Sidetråkk er kanskje noko tilfeldig, det kan eg vere med på. "Grov bom" blir vel litt overkill kanskje.

 

Deathblow = Dødsstøt? Det burde vel være en helt grei oversettelse.

 

Sjefskamp er jo greit det - mye bedre enn da dere prøvde dere med "sluttfiendekamp" for mange år siden :p

 

"Minisjef" høres dog ut som noe helt annet enn det det er - høres ikke veldig kraftig ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9 timer inn i spillet, og må si det har fult av variasjon.

Så langt sett like mye forskjellige fiender som tilsvarende langt inn i dark souls, og områdene er mer varierte enn de i bloodborne.

Den fienden som nevnes i bildet forsvant fort...

 

Combat systemet er langt mer utviklet enn det i souls spillene, og man har et ordentlig level system, med flere forskjellige våpen.

 

Verden er mer på høyde med bloodborne når det gjelder snarveier og alternative veier. Langt bedre enn dark souls 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...