Gå til innhold

Senterpartiet vil tvinge utenlandske vogntogførere på glattkjøringskurs


Anbefalte innlegg

Det blir aldri sikkert med utslitte sommerdekk på snødekte veier. Aldri, uansett kvaliteten på sjåføren.

Helt sikkert nei - men en med erfaring på vinterføre er mye sikrere enn en uerfaren - uavhengig av hvordan dekk han har.

 

 

Snodig påstand.

Hvorfor det? Erfaring teller mer enn hva slags dekk man kjører med(men dekk er såklart viktig det å)

 

Se feks saken her: https://www.nrk.no/nordland/kritiserer-dommen-etter-vogntogulykken-som-tok-charlies-_22_-liv_-_-tingretten-pa-ville-veier-1.14486144

Hadde han kjørt etter forholdene så hadde ikke denne ulykken skjedd. Hadde han hatt bedre dekk så kan det hende det ikke hadde skjedd, men også her veier erfaringen tyngst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra forslag. Jeg ville gått enda lenger ved å ikke tillate utenlandske vogntog i Norge.

Ikke glem at det er nordmenn som henter hit alle disse sjåførene, og drar nytte av den kostnadsbesparelsen de faktisk er.

Da må de samtidig ta litt ansvar for det som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Helt sikkert nei - men en med erfaring på vinterføre er mye sikrere enn en uerfaren - uavhengig av hvordan dekk han har.

 

 

Hvorfor det? Erfaring teller mer enn hva slags dekk man kjører med(men dekk er såklart viktig det å)

 

Se feks saken her: https://www.nrk.no/nordland/kritiserer-dommen-etter-vogntogulykken-som-tok-charlies-_22_-liv_-_-tingretten-pa-ville-veier-1.14486144

Hadde han kjørt etter forholdene så hadde ikke denne ulykken skjedd. Hadde han hatt bedre dekk så kan det hende det ikke hadde skjedd, men også her veier erfaringen tyngst

I den siste saken der, så ble nesten hele videoen avspilt på Nordlys sine sider.

1 minutt etter at det smalt, har han enda ikke helt stoppet, men det er like før han stanser helt.

Det er helt klart dekkene som gjør at han bruker så lang tid på å stanse.

 

a78c2196f7794d469e530b31300e7ca8.png

 

baadc4534b501c0140a8de60b6dad611.png

 

f8e27b7d339f0af70685e61e58acef5e.png

Lenke til kommentar

I den siste saken der, så ble nesten hele videoen avspilt på Nordlys sine sider.

1 minutt etter at det smalt, har han enda ikke helt stoppet, men det er like før han stanser helt.

Det er helt klart dekkene som gjør at han bruker så lang tid på å stanse.

 

Nei det er absolutt ikke dekkene som gjør at han bruker så lang tid....

Farten hans, som er ALT for høy, er grunnen til at han bruker lang tid på å stoppe!

Hadde han tilpasset farten etter forholdene så hadde ikke ulykken skjedd - så enkelt er det!

 

Hadde han hatt glattkjøringskurs så hadde han lært at å øke farten fra 50 til 60km/t kan nesten doble bremselengden (fra rundt 100 til 180ish meter fra forsøkene vi hadde der, hvor lang avstand man hadde trengt i 80 vil jeg helst ikke tenke på... ), han hadde lært hvordan hengeren kan få sleng med en gang du toucher bremsen OG hvordan du skal rette det opp - Bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvorfor det? Erfaring teller mer enn hva slags dekk man kjører med(men dekk er såklart viktig det å)

 

Se feks saken her: https://www.nrk.no/nordland/kritiserer-dommen-etter-vogntogulykken-som-tok-charlies-_22_-liv_-_-tingretten-pa-ville-veier-1.14486144

Hadde han kjørt etter forholdene så hadde ikke denne ulykken skjedd. Hadde han hatt bedre dekk så kan det hende det ikke hadde skjedd, men også her veier erfaringen tyngst

 

Forholdene på veien kan endre seg raskere enn "erfaringen" klarer å tilpasse seg. Hvis noen er overbevist om at de har såpass med erfaring at de helt fint kan kjøre med slitte sommerdekk på vinterføre, så er det bare til å håpe på at UP klipper førerkortet før det ender med en alvorlig ulykke. Ingen er påskrudd hele tiden, det skal alt for lite til for at det plutselig glipper og man har null grep og bilen bare seiler avgårde ukontrollert. 

Lenke til kommentar

Forholdene på veien kan endre seg raskere enn "erfaringen" klarer å tilpasse seg. Hvis noen er overbevist om at de har såpass med erfaring at de helt fint kan kjøre med slitte sommerdekk på vinterføre, så er det bare til å håpe på at UP klipper førerkortet før det ender med en alvorlig ulykke. Ingen er påskrudd hele tiden, det skal alt for lite til for at det plutselig glipper og man har null grep og bilen bare seiler avgårde ukontrollert.

 

Ja det er helt riktig at forhold kan forandres fort. Kommer du da feks fra sør i Europa å ditt eneste forhold til snø er at du har sett det på film en gang, er du ikke egnet til å kjøre over en norsk fjellovergang på vinterstid - selv om du har helt nye vinterdekk!

 

Men nei, det betyr såklart ikke at man skal kjøre med slitte sommerdekk fordet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei det er absolutt ikke dekkene som gjør at han bruker så lang tid....

Farten hans, som er ALT for høy, er grunnen til at han bruker lang tid på å stoppe!

Hadde han tilpasset farten etter forholdene så hadde ikke ulykken skjedd - så enkelt er det!

 

Hadde han hatt glattkjøringskurs så hadde han lært at å øke farten fra 50 til 60km/t kan nesten doble bremselengden (fra rundt 100 til 180ish meter fra forsøkene vi hadde der, hvor lang avstand man hadde trengt i 80 vil jeg helst ikke tenke på... ), han hadde lært hvordan hengeren kan få sleng med en gang du toucher bremsen OG hvordan du skal rette det opp - Bare for å nevne noe.

 Ett minutt brukte han på å stoppe fra 88 km/t.

Hadde han hatt vinterdekk, så hadde han neppe brukt så lang tid og distanse.

Lenke til kommentar

Ett minutt brukte han på å stoppe fra 88 km/t.

Hadde han hatt vinterdekk, så hadde han neppe brukt så lang tid og distanse.

Hadde han hatt tilstrekkelig erfaring hadde han ALDRI kjørt så fort der, uavhengig av dekk.

Hadde han hatt tilstrekkelig erfaring hadde han redusert farten ytterligere nettopp fordi han var klar over at han ikke hadde verdens beste dekk og/eller vurdert å legge på kjetting. Eller evt parkere til føret var bedre.

 

Ja han hadde sannsynligvis fått stoppe tidligere - og kanskje ikke fått sleng i det hele tatt om han hadde hatt bedre dekk, men det er jo hans (feil) valg som er skyld i ulykken - ikke dekkene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde han hatt tilstrekkelig erfaring hadde han ALDRI kjørt så fort der, uavhengig av dekk.

Hadde han hatt tilstrekkelig erfaring hadde han redusert farten ytterligere nettopp fordi han var klar over at han ikke hadde verdens beste dekk og/eller vurdert å legge på kjetting. Eller evt parkere til føret var bedre.

 

Ja han hadde sannsynligvis fått stoppe tidligere - og kanskje ikke fått sleng i det hele tatt om han hadde hatt bedre dekk, men det er jo hans (feil) valg som er skyld i ulykken - ikke dekkene

Det er kravene hans arbeidsgiver stiller, som gjorde at han kjørte, slikt som alle andre vogntog gjorde den dagen, men det var kun de med dårlige dekk, som fikk problemer.

Om ikke det faktumet forteller deg noe, så vet jeg ikke hva som vil gjøre det.

Lenke til kommentar

Problemet med SP sitt forslag er at vi er pålagt å følge EU-regelverket gjennom EØS avtalen. Så det blir vanskelig å få dette igjennom uten implementering i EU`s-regelverket for utdanning i hos lastebilsjafører. Det jeg tror er den største årsaken til ulykken er vogntog som er for dårlig skodd for norske forhold samt brudd på kjøre/hviletidsbestemmelsene. Økt kontroll ved grenseovergangene samt stikkprøver vil gi en god effekt samtidig som en større bot om overtredelse til vogntogets selskap vil bidra til at de skor vogntogene bedre for vinterkjøring.

Når det gjelder å komme seg ut av Schengen og EØS så mener jeg at dette er en dårlig idet fordi at norske arbeidsplasser er avhengig av en frihandelsavtale med EU som er Norges viktigste marked. Vi kan jo bare drømme om å få en bedre avtale dersom vi melder oss ut. Vi er alt for små og uviktige i europeisk sammenheng. Man ser hvor mye man sliter med i UK som er vesentlig viktigere handelspartner i EU enn Norge noen gang vil være. Ser man også mot USA så er det nå bevist at det er de amerikanske forbrukerne som må betale for tollmurene mot kina og dette har en negativ effekt på amerikanske husholdningsbudsjetter samt at de nye jobbene som er generert av skattenedgangen ikke har kompenserer for lavere skatter til industrien. I Norge er vi nå veldig godt stilt med lav ledighet, høyt vareforbruk og god velstand. Dette skal EØS-avtalen ha mye av æren for. Det siste vi trenger nå er usikkerhet i arbeidsmarkedet og fall i investeringer på fastlandsindustrien som endelig har tatt seg opp og som generer de viktigste jobbene for fremtiden i Norge.

 

Nei, Norge er ikke avhengig av EØS.

i 20 år var vi ikke eøs medlemmer.

vi sa nei til eu i 1972 og hadde ikke noen eøs avtale fram til 1994

En detalje de fleste eu fantaster glemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ja det er helt riktig at forhold kan forandres fort. Kommer du da feks fra sør i Europa å ditt eneste forhold til snø er at du har sett det på film en gang, er du ikke egnet til å kjøre over en norsk fjellovergang på vinterstid - selv om du har helt nye vinterdekk!

 

Men nei, det betyr såklart ikke at man skal kjøre med slitte sommerdekk fordet...

 

 

Nå var ikke poenget at vinterdekk gjør bilkjøring idiotsikkert, poenget var at erfaring på ingen som helst måte veier opp for at med dårlige dekk så er det en vesentlig større sannsynlighet for at man havner i en situasjon hvor man mister alt av veigrep og bare seiler avgårde, uavhengig av farten man har på bilen og uavhengig av hvor erfaren man er som sjåfør. "Alltid tilpass farten etter forholdene" er vel og bra, men det går forferdelig liten tid fra at farten er tilpasset forholdene til at den ikke er det lengre, dessverre raskere enn man klarer å bremse.

Lenke til kommentar

Utenlandske sjåfører har nok vane for å ukritisk bruke reducer (motorbrems) i nedoverbakker. Norske sjåfører vet å bruke bremsene mer aktivt og strategisk når man ikke møter trafikk og heller starte med lavere hastighet i toppen og akseptere høyere hastighet der det begynner å flate ut. Rett og slett kjenne forholdene og risikoen bedre.

 

Men det er ikke noe i veien for at utenlandske sjåfører kan være like dyktige som norske generelt, eller at det finnes enkelte norske som er langt dårligere enn gjennomsnittet. Poenget mitt er at sjåførene må vise noe mer enn bare en norsk ID. De må vise dyktighet. En måte å gjøre det på er å kreve et godt glattkjøringskurs (teori, praksis, eksamen).

 

En del av kurset vil naturlig nok ha fokus på dekk og føre. Dersom sjåfører blir tatt for å ikke følge det de har lært på glattkjøringskurset, enten det er dårlige dekk, kjøreteknikk eller andre ting så bør de selvsagt miste glattkjøringsgodkjenningen på stedet og måtte ta kurset på nytt. Transportselskapet må bare finne noen andre til å gjøre vogntoget i tråd med reglene og kjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...