Gå til innhold

To datasett(pivot) - Ett diagram (Excel)


Anbefalte innlegg

Jeg sitter litt bom fast i Excel om dagen.

 

Jeg har to forskjellige datasett jeg ønsker å stable sammen i én og samme graf. 

 

Det ene datasettet er fra en Pivotabell som viser daglig omsetning pr avdeling. Dette oppdateres daglig via JetRapport. Dette vil si at dataområdet utvider seg hver dag frem til det er en ny mnd. 

 

Det andre datasettet inneholder informasjon om salgsbudsjettet pr avdeling. Dette kan jeg formattere til en egen pivot, eller bare være i en statisk tabell.

 

Det jeg ønsker er et linjediagram som viser salget pr dag, og i samme diagrammet en linje som indikerer budsjettmålet for dagen. Dette må også kunne slices pr avdeling slik at jeg unngår mange linjer i samme bilde. Evt lage ett diagram pr avdeling. 

 

Jeg har googlet og eksperimentert, men kommer ingen veit. Noen som har erfaring med dette? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret blir litt generelt, men jeg tror du skal bruke PowerPivot. I Excel 2016 eller 365 må du slå på denne under Fil > Alternativer, så får du en ny fane øverst i Excel.

 

PowerPivot lar deg koble X forskjellige datakilder. Det blir litt for omfattende å forklare hvordan i et slikt forum, men det ligger veldig mye info på nett.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takker for forslaget!

 

Jeg fant riktignok en annen måte å løse det på, krevde ganske mye jobb for å bygge opp riktig datagrunnlag, men nå er det forhåpentligvis på plass. 

 

Kikket litt på PowerPivot og det ser ut som et kraftig verktøy, mye å lære her skjønner jeg. 

 

Takker for hjelpen  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...