Gå til innhold

Er jeg urimelig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Litt historie:

Jeg har ingen formell utdanning, har gått bachelor men mangler et par fag for å fullføre (jobber med saken på si).

Har i 3 år jobbet for meg selv som utvikler i et enkeltmannsforetak og gjort det helt middels.

Jeg ble lei av dette, ville få en fot innenfor arbeidsmarkedet og tok en Junior Systemutvikler stilling.

415 000,- i året.

Hadde ikke vært borti det de driver med, heller ingen erfaring med programmeringsspråkene (minimalt), men mye som ligner.

 

Jeg solgte meg inn med at jeg har vært borti mye forskjellig og lærer raskt (klisterhjerne, elsker programmering).

Jobben har gått strålende, etter 2 måneder utviklet jeg mitt første store "verk" for firmaet og etter 6 måneder fikk jeg Systemutvikler tittel, 15 000 i lønnsøkning samt delvis prosjektleder for noen av våre største kunder.

Har heller ikke tatt noe tid fra de andre ansatte til opplæring, minimalt isåfall.

 

Jeg har nå vært der i 1 år og har på denne tiden fått veldig mye ansvar (et lite firma som går godt økonomisk).

Jeg har fått veldig mye skryt av sjefen og de andre ansatte.

Jeg har fått veldig mye kundeansvar samtidig som jeg gjør mye utvikling.

Jeg fakturer på lik linje med de ansatte som har vært der lenge, og jeg har hjulpet til med opplæring på 2 andre, en reell junior og en fyr med mastergrad og 3 års erfaring som begynte likt som meg.

 

Etter lønnssamtalen har jeg riktignok gått litt i kjelleren.

Så for meg at min nye lønn skulle reflektere det jeg bidro med, ikke minst det faktum at jeg driver opplæring på en som tjener 110 000 i året mer enn meg.

Han prøvde seg først med 15 000 opp som jeg sa var alt for lavt, endte opp med at han kunne strekke seg til 460 000.

 

Jeg ser at 45 000 opp på et år er veldig bra, jeg begynte på en lønn som sikkert var fair før de visste hva jeg var god for, men nå føler jeg at den startlønnen ikke burde ha noe og si for den lønnen jeg skal få nå.

 

Er strålende fornøyd med jobben ellers, og hadde egentlig forventet at sjefen skulle gi meg et godt tilbud.

Jeg godtok tilbudet men sa at jeg var litt skuffet, men nå kjenner jeg at det virkelig tærer på motivasjonen og jeg har lyst til å ta en prat med sjefen igjen.

 

Er jeg urimelig? 

Endret av flubtubber
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blei tatt opp til firma uten fullført utdannelse, kunne ikkje p-språket og aldri jobbet med det de driver med. Så ønskjer du å gå vesentlig opp i lønn?
For å vise at du er taknemmelig at de tok deg inn, så burde du holde tett? Du fikk jo allerede 10% økning på under 1 år, noe som er meget bra?

Anyway, du kan altid si opp jobben og finne deg nytt. Men er du happy på jobben, har gode utvikligsmuligheit og har økt 10% på under 1 år... vel, eg hadde beholdt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg jobber utenfor oslo, men ikke helt øde.

 

Jeg kunne ikke p-språket men flere språk som ligner veldig.

Er enig at det høres rart ut å forlange dette etter kun ett år, men grunnen til at jeg føler det slik er at jeg ser hva jeg bidrar med og jeg får også beskjed om at det jeg gjør er veldig bra. (beste ansettelsen vi har gjort, sier de).

Skal nok klare å svelge den kamelen også og gi det ett år, men alle sier "Starter du med en dårlig lønn kommer du deg aldri opp".

Jeg vil bare opp på et nivå som gjør at jeg hvertfal er på snittet og slipper å måtte tenke på det mer.

 

Jeg ser på statistikken at utdanningen i seg selv ikke har så mye og si for lønn, og jeg skjønner at jeg normalt sett skal ha mindre enn en med master. 

Men det viktigste må jo være hva jeg bidrar med, ikke hva det står at jeg har fullført av skole, er jo svært lite av dette som faktisk er gjeldende for jobben jeg gjør.

 

Men det virker som dere er litt uenige, men ingen er helt på en side, så da tenker jeg vel kanskje at jeg bare burde vente å se.

Får heller bytte jobb etter 2 år dersom det ikke blir bedre.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres lavt ut. Men, avvent en stund til, se etter andre jobber, og nevn gjerne det til din leder. Jeg har selv brukt "nysgjerrigheten for andre arbeidssteder" som "pressmiddel", og gikk opp nesten 100K på 1 år. Dog med annet lønnsnivå, men så var det for endel år siden. Kan jo ikke love at det funker for deg, men det gjorde det for meg. Da skjønte de at det var på vei til å miste en ressurs.

Lenke til kommentar

Du gikk ut av det møtet med riktig reaksjon, litt skuffet. Vil også skrive at, selv om du gjør en god jobb -nå-, så skal du opprettholde det nivået over tid. I tillegg til dette, bør du skaffe oversikt over andre jobbmuligheter, og også tenke over hvor fornøyd du er med miljø, ledelse og progressering. Jeg føler du bør holde dette nivået oppe i 3-6 måneder. Hvis du klarer det, hvis alt går like bra som det har gjort nå, og hvis du har funnet et par andre steder som virker interessante, så kunne du bedt om en økning igjen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Møberg.

Ja jeg kan forstå at det kan være ett fint kort å dra opp, synes bare det er litt tidlig for det.

Selv om jeg vet at det hadde fungert (mest sansynlig), vi har akkurat mistet en person og har igrunn alt for mye å gjøre alle sammen.

Dersom jeg hadde sluttet på dagen så hadde det vært fullstendig krise der.

 

Taurean:

Jeg er fullt klar over at jeg må holde nivået oppe, jeg er veldig glad i jobben min og kundene, så jeg vil gjøre alt for dem som jeg gjør i dag. Jobber i helger dersom det trengs, tar møter når jeg har fri og selv når jeg måtte jobbe litt på julaften.

Vi skal ha ny prat om 6 måneder, så da får jeg heller holde meg i skinnet til da. Jeg har jo gitt beskjed om at jeg ikke er helt fornøyd.

 

PS: utrolig godt å kunne lufte litt, samt få gode svar og tips.

Endret av flubtubber
Lenke til kommentar

Høres noe lavt ut, og det later til at lønna i utgangspunktet er satt lavt for å kompensere for manglende formell utdannelse og at du ikke har erfaring med programmeringsspråkene som ble benyttet. Når du beviser at du er likeverdig eller bedre enn andre ansatte bør du kunne få en lønnsjustering slik at du havner rundt eller over snittet med samme arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får lavere lønn er fordi din arbeidsgiver tror at du vil med manglende utdannelse slite i markedet. Men han har nok bare delvis rett, så prøv deg på andre stillinger. Det er ditt marked og du kan stille krav, 1 års erfaring på CV har faktisk veldig mye god verdi.

Skal du gå opp i lønn innenfor programmering, så må du nesten alltid bytte jobb. Dessverre så er det sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Det viktigste er at du er tydelig i samtalene dine med sjefen.

 

Jeg har godtatt stillingen som junior utvikler da jeg vet at jeg formelt sett mangler noen fag for å ha bacheloren min. Samtidig så har jeg erfaring nok til at jeg vet at jeg vil overbevise dere positivt. Dette vil derimot også føre til at jeg forventer kompensasjon som står i stil til mine ferdigheter. Dere må være klar over at, gitt at dere er enig i at ferdighetene mine tilsier det, jeg kommer til å forvente en relativt stor lønnsøkning. Dette trenger ikke komme første året, men innen en rimelig periode (1-3 år), så forventer jeg at lønnen står i stil til mine faktiske bidrag i bedriften, ikke utdannelse eller startlønn. Det er ikke aktuelt for meg å fortsette på lønnsstigen som om jeg startet som junior utvikler, da vi begge er enige om at junior kun er et resultat av manglende utdannelse, ikke erfaring. 

Får man ikke vært tydelig nok før ansettelsen, så vær tydelig nok i første medarbeidersamtale/lønnssamtale. For sier man det ikke rett ut, så vil det iallefall ikke skje. De vil gi deg tilbud basert på startlønnen din, for det er "rimelig å anta" med mindre diskusjonen leder til noe annet. 

Lenke til kommentar

Fullfør bachelor og søk gjerne andre jobber. Ikke informer sjefen om dette med mindre du har et konkret tilbud. Et bedre tilbud er egentlig det eneste som kan "bevise" at du er verdt mer penger. Du har kun jobbet der i 1år. Hvis du får 10% til de neste årene så begynner det jo ligne på noe

This.

Lenke til kommentar

Møberg.

Ja jeg kan forstå at det kan være ett fint kort å dra opp, synes bare det er litt tidlig for det.

Selv om jeg vet at det hadde fungert (mest sansynlig), vi har akkurat mistet en person og har igrunn alt for mye å gjøre alle sammen.

Dersom jeg hadde sluttet på dagen så hadde det vært fullstendig krise der.

 

Taurean:

Jeg er fullt klar over at jeg må holde nivået oppe, jeg er veldig glad i jobben min og kundene, så jeg vil gjøre alt for dem som jeg gjør i dag. Jobber i helger dersom det trengs, tar møter når jeg har fri og selv når jeg måtte jobbe litt på julaften.

Vi skal ha ny prat om 6 måneder, så da får jeg heller holde meg i skinnet til da. Jeg har jo gitt beskjed om at jeg ikke er helt fornøyd.

 

PS: utrolig godt å kunne lufte litt, samt få gode svar og tips.

 

Oppdatering? ^^ Bare hvis du har tid og lyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...