Gå til innhold

I dag er det 15 år siden en gruppe nordmenn begynte å hjelpe forskere med å kurere alvorlige sykdommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

 

Pr nå er det slik du sier. Og med GPU er det foreløpig alt eller ingenting når det kommer til bidrag. CPU kan du velge å gi 10% og ikke legge nevneverdig merke til at du bidrar til forskjell.

 

Med tiden, er det rimelig å anta at dette endrer seg, og da vil det være en mulighet til å utnytte tilgjengelig regnekraft for forskere med mer uten at det påvirker negativt for oss forbrukere. Håper jeg da :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

 

Pr nå er det slik du sier. Og med GPU er det foreløpig alt eller ingenting når det kommer til bidrag. CPU kan du velge å gi 10% og ikke legge nevneverdig merke til at du bidrar til forskjell.

 

Med tiden, er det rimelig å anta at dette endrer seg, og da vil det være en mulighet til å utnytte tilgjengelig regnekraft for forskere med mer uten at det påvirker negativt for oss forbrukere. Håper jeg da :-)

Så lenge datamaskiner beregnet på denne slags arbeid eksisterer, så vil mobiler alltid forbli en dråpe i havet i sammenligning, siden fremgang i prosessorteknologi som gjør mobiler raskere også vil gjøre tradisjonelle maskiner raskere.

 

Om man skal gjøre en mobil bedre på å kvitte seg med varme, så kan man ikke unngå å gjøre den større, eller begynne å implementere aktiv kjøling, noe jeg tviler sterkt på at folk flest vil gidde å kjøpe.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

Pr nå er det slik du sier. Og med GPU er det foreløpig alt eller ingenting når det kommer til bidrag. CPU kan du velge å gi 10% og ikke legge nevneverdig merke til at du bidrar til forskjell.

 

Med tiden, er det rimelig å anta at dette endrer seg, og da vil det være en mulighet til å utnytte tilgjengelig regnekraft for forskere med mer uten at det påvirker negativt for oss forbrukere. Håper jeg da :-)

Så lenge datamaskiner beregnet på denne slags arbeid eksisterer, så vil mobiler alltid forbli en dråpe i havet i sammenligning, siden fremgang i prosessorteknologi som gjør mobiler raskere også vil gjøre tradisjonelle maskiner raskere, og også har kapasitet mulighet til å kvitte seg med 100 watt varme, mens en mobiltelefon må begrense seg til ca 5 watt over tid for å unngå overoppheting.

Jeg er ikke helt enig ettersom det tidligere var ett gjennombrudd i seg selv at distribuert databehandling var i stand til å utkonkurrere dedikerte superdatamaskiner for første gang.

 

Bidraget fra PlayStation var en av årsakene til at dette i sin tid var mulig.

 

http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-powerful-distributed-computing-network/

 

Si Apple eller Samsung etc fikk mulighet for det samme etterhvert. Da vil mange bekker små osv.

 

Men jeg er en ivrig optimist som kanskje er litt forut min tid. Min logikk går i retning av ett skifte som på sikt vil gjøre dagens "store" datamaskiner til en fjern tanke. Men heldigvis har det vist seg å være mer aktuelt enn noen gang med store datamaskiner også som følge av Kryptovaluta f.eks. CureCoin.

 

Men viktigst av alt er muligheten for å bidra til forskning og tilsvarende på denne måten slik jeg ser det.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Flott historie. For meg er dette også en historie om det flotte samarbeidet mellom hardware.no og diskusjon.no (eventuelle utfordringer "bak fasaden" vet jeg ikke noe om). Det er mange "gamle" og meget gode tråder på diskusjon.no, der flere har utspring fra samarbeidet med hardware.no. Begge har utfylt hverandre på en meget god måte. 

 

Schibsted/VG skal om kort tid ut av samarbeidet med Norges største og beste diskusjonsforum (diskusjon.no). Det ble klart allerede i 2017 når hardware.no ble kjøpt opp av VG. Det er forståelig at VG som eier av nettsiden tek.no vil over til Schibsted sitt eget publiseringssystem.

Hardware.no og diskusjon.no har gått utviklingen fra felles opphav til konkurrenter, siden det nå eies av ulike mediehus. Det er en egen historie...

 

Jeg håper at de ildsjeler som er igjen hos tek.no har tid og mulighet til å fortsatt bidra med sine innspill, som privatpersoner på diskusjon.no. Jeg regner med at Schibsted konsernet ikke ønsker å kneble sine ansatte til å ikke bruke andre fora enn Schibsted sitt eget. 

Når det gjelder å dele datakraft fra privatpersoner, så er det litt interessant å se om nedgangen av stasjonære PCer er merkbar for prosjektet. Bærebare PCer og nettbrett/Ipad har tatt over mye av markedet for stasjonære maskiner. Altså økt andel maskinpark som ikke er tilkoblet strøm og satt til å kunne jobbe selvstendig.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

 

Vil jo knuse levetiden å..saerlig batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser virkelig ikke greia med å folde på mobiltelefoner. Det stemmer at de begynner å få en del regnekraft, men så lenge de er passivt avkjølte enheter i veldig liten formfaktor så er det umulig for de å kjøre ved høy belastning over tid. Etter et par minutter med folding så må de jo allerede begynne å throttle i veldig stor grad.

 

Vil jo knuse levetiden å..saerlig batterier.

Er ikke meningen å kverulere (kan skjønne at det blir oppfattet slik) men slik jeg ser det er "utskiftingsfrekvensen" på mobile enheter fortsatt relativ hyppig, som igjen etter mitt syn gjør den over nevnte påstanden mindre betydningsfull.

 

Som den idealisten jeg er, så blir det i en større sammenheng en bedre utnyttelse av tilgjengelige resurser om det var mulig å bidra til forskning også med mobile enheter. Men det fordrer som tidligere nevnt at det blir sømløst og ikke forstyrrende for brukeren. Noe de enda ikke har lykkes med. Men jeg håper det kan bli en mulighet.

 

Om og når det eventuelt skulle bli mulig, ser jeg det som aktuelt at også andre en F@H vil kunne nyttiggjøre seg av et slikt bidrag.

 

Foreløpig er det CureCoin som har vært det strøste løftet for F@H, og jeg har tidligere tatt helt feil i min gjetning vedrørende nettopp det (og i dag er jeg veldig glad for at det gikk mye bedre enn jeg først trodde). Så jeg ser det som like sannsynlig at jeg også kan ta feil vedrørende mobile enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...