Gå til innhold

Buddhisme (Hvordan bli en buddist?)


Anbefalte innlegg

Hat fattet interresse for buddhismen, og søker informasjon rundt det. Men det er jo en jungel av foreninger og annet, som har noe å si og vil ha deg med.

 

Det jeg ønkser å finne ut, er hvordan bli buddist, og hvordan praktisere det.

 

Har  skjønt noe, men må vite mer.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner deler av de fem leveregler, og skjønner deler av den åtte deltevei. Så er det vel slik, at du skal lese dharma, for å forstå buddhas lære. Men så begynner det å skrante på resten.

 

F.eks jeg har lest at de fleste som praktisere buddhisme, sier at måteholden forhold til alkohol, er ok (at du ikke drikker deg snydens, og at det er en skjelden gang du nyter alkohol).

 

Du skal ikke drepe levene vesen ~ drepe dyr for å spise, men du kan spise kjøtt. Men kan du f.eks fiske fisk for å spise? Her syns jeg at det er litt usikkert igjen.

 

Jeg skrev at jeg har fortsått at jeg må lese dharma, men er det bare til å lese dharma, så lære jeg alt jeg trenger for å bli buddhist?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

som alt annet i denne verden så finnes det flere typer buddister så jeg vet ikke hva slags buddist du vil bli. jeg kaller meg buddist og jeg er en modern buddist, dvs jeg sitter ikke og venter på donasjoner til folk som de fleste monker gjør, jeg går ikke på templer jeg spiser kjøtt osv. jeg mener det finnes mange dårlige og gode buddister der ute, feks buddister som dreper andre mennesker, fører krig, osv. det som gjør at jeg er buddist er fordi jeg finner mye fred i buddismen og jeg liker å leve med de gode tingene som man lærer av buddismen som feks at man skal behandle andre mennesker som man selv vil bli behandlet fordi all liv er relatert til hverandre:

 

Lenke til kommentar

som alt annet i denne verden så finnes det flere typer buddister så jeg vet ikke hva slags buddist du vil bli. jeg kaller meg buddist og jeg er en modern buddist, dvs jeg sitter ikke og venter på donasjoner til folk som de fleste monker gjør, jeg går ikke på templer jeg spiser kjøtt osv. jeg mener det finnes mange dårlige og gode buddister der ute, feks buddister som dreper andre mennesker, fører krig, osv. det som gjør at jeg er buddist er fordi jeg finner mye fred i buddismen og jeg liker å leve med de gode tingene som man lærer av buddismen som feks at man skal behandle andre mennesker som man selv vil bli behandlet fordi all liv er relatert til hverandre:

 

 

Hei og takk for svar, ga nesten opp håpet her en stund.

 

Jeg heller mer mot den moderne buddhismen jeg også, der man ikke forventer donasjon eller trenger å gå i tempelet. Pr nå, er jeg ute etter å lære å være og leve som buddhist.

 

Jeg er ute etter å bli et bedre menneske for meg selv, og for de rundt meg.

 

Jeg leser at folk meditere enten hjemme eller når de er på bussen, på vei til skole eller jobb. Og den biten der, er jeg og på jakt etter.

 

Atter igjen, takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

dette er faktisk ganske vanlig spørsmål og jeg tror grunnen til dette er fordi buddismen er ikke en religion men mer som en filosofi eller livsyn. der man behøver ikke å døpe eller bytte ut forhuden for å bli medlem. jeg mener det finnes 3 eller kanskje mindre regler for å bli en god buddist.

 

1. det er bare å kalle seg selv for buddist

2. leve som en buddist

3. tenke og kommunisere som en buddist

 

disse er 3 generelle ting som man bør gjøre hvis man er interessert i å bli buddist mener jeg

 

nå finnes det som sagt i tidligere post at det finnes flere typer buddister, noen gode og noen dårlige buddister. de gode buddister er de som gjør samfunnet en tjeneste som å lære bortnoe, uten å ha noe hensikt eller formål som han feite monken som kjent som budai. dårlige buddister er de som dreper andre mennesker, lyver, stjeler osv men de er også buddister sånn sett.

disse er det beste tipsene som jeg kan gi, jeg vet ikke er det noen andre buddister der ute som kan svare på hvordan man blir en buddist egentlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo ingen guder i buddhismen, de finner du i hinduismen. Er mange som blander hinduismen og buddhismen, da de har mange like trekk. Begge har f.eks karma.

 

Jeg begynner å se på meg selv som en buddhist, og gjør det jeg kan, for å leve og oppføre meg som en buddhist. Jakter fortsatt hjelp til kunne meditere/bedrive mindfulness, satser på at jeg finner ut av det snart.

 

Ja det er finnes mye rart og mye forskjellig, etter det jeg har funnet ut. Det er synd, at de kaller seg buddhist, og bedriver drap, lyver og stjeler. De burde miste retten til å kalle seg buddhist.

 

Tusen takk for gode ord, setter pris på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Skal du bli buddhist bør du meditere, buddhismen er en erfarings"religion", ikke en trosreligion.

 

Uten meditasjonspraksis lever man ut buddhismen som en trosreligion, slik mange buddhister desverre gjør i feks Thailand.

 

Sjekk ut tibetansk buddhisme, der har du fire ulike skoler å velge i, med litt ulikt fokus på hhv teori eller praksis, alt etter som hva slags type menneske man er. Selv er jeg Diamantveibuddhist, vi har endel sentre rundt omkring i Norge og den vestlige verden.

 

https://www.diamondway-buddhism.org/

 

http://www.buddhisme.no/

 

Lykke til på veien:-)

Endret av Sindre Rudshaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hat fattet interresse for buddhismen, og søker informasjon rundt det. Men det er jo en jungel av foreninger og annet, som har noe å si og vil ha deg med.

 

Det jeg ønkser å finne ut, er hvordan bli buddist, og hvordan praktisere det.

 

Har  skjønt noe, men må vite mer.

Du må vel gjøre det samme som buddhismens grunnlegger gjorde, akkurat som de kristne må gjøre det samme som kristendommens grunnlegger gjorde.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...