Gå til innhold

Leiebil i Østerrike, Slovakia, Slovenia, Ungarn


Anbefalte innlegg

Skal fly inn og ut fra Wien. Har 10 dager i påsketider. 

 

Har lyst til å ta hurtigbåten til Bratislava. Men også å være rundt om i de omkringliggende landene. 

 

Ellers er lite bestemt. Kunne tenke meg innom Ljubjana (Slovenia). Budapest har jeg nylig vært, og kommer nok tilbake til snart. Så Ungarn blir strekket Bratislava-Ljubjana. Kanskje innom Maribor?

 

Er open jaw billeie, f.eks Bratislava-Wien ekstra dyrt?  Er det bedre å dra tilbake over grensen til Østerrike for å leie der og levere tilbake til Wien i samme land? Har forstått at alle 4 landene har motorveiavgift. Er det noen ordning så man kan kjøpe dette i på ett sted (f.eks på nett)? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal fra Wien til Ljubljana så er Bratislave i feil retning. Og å ta båten nedover Donau er en klassiker og etter at man har sett de mange morsomme statuene i sentrum av Bratislava så er det langt mere å se og gjøre i WIen. Jeg ville tatt Bratislava som en dagsutflukt fra Wien med båt begge veier. Husk å kjøpe billett i tide da mange vil ta den dagsturen.

 

Maribor har jeg ikke besøkt, men det ser ut som en spennende by. Det er også Graz som er underveis. Om du har det minste interesse for arkitekten Hundertwasser som har et par bygg du bør se i Wien så er min anbefaling å dra til spaet Rogner Bad Blumau som ligger litt kronglete til et stykke utenfor Graz. Det er et eventyrland for barn i alle aldre.

https://www.blumau.com/

 

På motsatt side av Graz ligger Thal som og ligger kronglete til uten egen bil. Det er småstedet som Arnold Schwarzenegger kom fra og barndomshjemmet er gjort om til et lite museum. Absolutt ikkeno must å få med seg for de fleste, men morsomt og spesielt.

 

Ved Ljubljana er i alle fall Bled et must å få med seg, men det visste du sikkert. Og har man først kjørt til Ljubljana så kan man like godt kjøre til Piran...

Lenke til kommentar

 Å gjøre en runde av turen var plan A. Fått tilbud på leiebil fra flyplassen 10 dager 200 Euro (type Fabia). Men den båtturen har jeg hatt i bakhodet i flere år. Har forstått at Bratislava ikke er så stor. 

 

Takk for gode råd. Greit å få bekreftet at Graz er verd et besøk. Wien er kanskje verd størstedelen av de 10 døgnene. Men det er fristende å rekke over flere land i løpet av relativt kort tid.

 

Om du skal fra Wien til Ljubljana så er Bratislave i feil retning. Og å ta båten nedover Donau er en klassiker og etter at man har sett de mange morsomme statuene i sentrum av Bratislava så er det langt mere å se og gjøre i WIen. Jeg ville tatt Bratislava som en dagsutflukt fra Wien med båt begge veier. Husk å kjøpe billett i tide da mange vil ta den dagsturen.

 

Maribor har jeg ikke besøkt, men det ser ut som en spennende by. Det er også Graz som er underveis. Om du har det minste interesse for arkitekten Hundertwasser som har et par bygg du bør se i Wien så er min anbefaling å dra til spaet Rogner Bad Blumau som ligger litt kronglete til et stykke utenfor Graz. Det er et eventyrland for barn i alle aldre.

https://www.blumau.com/

 

På motsatt side av Graz ligger Thal som og ligger kronglete til uten egen bil. Det er småstedet som Arnold Schwarzenegger kom fra og barndomshjemmet er gjort om til et lite museum. Absolutt ikkeno must å få med seg for de fleste, men morsomt og spesielt.

 

Ved Ljubljana er i alle fall Bled et must å få med seg, men det visste du sikkert. Og har man først kjørt til Ljubljana så kan man like godt kjøre til Piran...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...