Gå til innhold

Forskere mener de er vanligere enn vi har trodd: – Vi må beskytte oss bedre mot massive solstormer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvordan har de tenkt å gjøre det, da? Legge hver eneste jævla kabel i verden inn i coax, og hver krets inn i et Faraday-bur?

 

Da tror jeg det er litt viktigere at samtlige av verdens prosessorer er sårbare for Spectre-angrep og Nord-Korea kan når som helst ta ned verdens-økonomien med å angripe banker... ELLER Hydro, som dagens pressekonferanse er, naturlig nok, sparsom med å attribuere angriperne bak.

 

Dessuten trengs det TO CME (coronal mass ejection) som treffer blink på jordas magnetfelt i perfekt synkronisjon, for at det hele skal inntreffe, og tja... hvilket land er det midt på dagen for da, og hvilket befinner seg skjermet av resten av kloden midt på natten?

 

Men det er bra at dere ikke gjør noe forsøk på analyse eller seriøs journalistikk, for slashdot kommer dere aldri til å bli.

 

For de som er mer interessert i emne(t/ne), anbefaler jeg http://spaceweather.com/.

Endret av slemskurk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er bra det er fokus på dette. I Norge har vi flere fjellhaller som er beskyttet mot stråling, mens man mange andre steder bygger ordinære "lagerbygg" med blikk som tak. Her må de norske fjellhall-selgerene gripe sjansen. For backup-løsninger til kritisk infrastruktur som f.eks bankkonto-info, kan det nok også være lurt å tenke på å ha lagret backup i fjell, eller på flere sider av jordkloden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er uansett ikke mulig å beskytte alle satellitter som kretser rundt jorden, når noe slikt måtte inntreffe. De tilfeller som er nevnt i artikkelen er de kraftigste, men det har vært flere ikke så kraftige som hadde vært tilstrekkelige til å slå ut mye av moderne kommunikasjon. Både i midt-vesten på 1880 tallet, hvor telegrafen langs jernbanen ble overbelastet og master brant, i Nord-canada på 1980 tallet og i Finland på 1990 tallet hvor strømforsyning ble slått ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både i midt-vesten på 1880 tallet, hvor telegrafen langs jernbanen ble overbelastet og master brant, i Nord-canada på 1980 tallet og i Finland på 1990 tallet hvor strømforsyning ble slått ut.

Vet ikke om du har tenkt over det, men det er flere plasser på jorden hvor strømmen går med forskjellige mellomrom.

 

#FirstWorldProblems

 

Det er bare å ta turen til nærmeste Rema-butikk. Stålbjelker og aluminiumsplater gjør susen...

Nei, det gjør de faktisk ikke.

Det er vanskelig å lage et Faraday-bur som holder alt ute, for indusert strøm av stråling har en tendens til å ledes langs platene og inn i sprekker.

 

Derfor må man kjøpe professjonelt utstyr hvis man (for eksempel) ønsker å beskytte seg mot TEMPEST-angrep: https://hollandshielding.com/Faraday-cages-EMI-RFI-shielded-tents-rooms-and-shielded-enclosures

 

 

'3L5Y3RE8': Ah, en av disse auto-genereringstrolla.

DET BURDE VÆRT EN LINK UNDER BRUKERNAVNET FOR Å ENKLERE IGNORERE TULLINGER OG TROLL.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

 

– Forskningen vår peker på at risikoene undervurderes i dag. Beredskapen må økes, sier Muscheler.

 

Nå har Vetenskapsrådet bevilget professoren forskningsmidler til et fireårig prosjekt som skal gi oss bedre kunnskap om hvor vanlig forekomsten av enorme solstormer kan være.

Har egentlig intet konstruktivt og komme med.  Jeg synes det er bemerkningverdig at det alltid blir bevilget mer penger når "dommedags-scenarioer" blir forespeilet, men det må nok til for å få bevilget midler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bemerkningverdig at det alltid blir bevilget mer penger når

  • 'Vi har et problem'
  • 'Noe må gjøres'
  • 'Vi bruker av alle sine penger på å gjøre noe'
  • 'Noe har blitt gjort'
  • 'Hurra vi har legitimert det idiotiske og illegitime politiske systemet vårt nok engang'
Begynner å tro at @Skatteflyktning har mer rett enn jeg liker å tenke over.

 

Når det er sagt så har de jo borret seg ned i Grønlandsisen o.a. opptil flere dusin ganger er det vel, og har full oversikt over isotop-produksjon igjennom historien så det er en enkel utregning å finne ut av 'hvor X mye solstråling og Y mye kosmisk stråling har vi hatt igjennom historien'.

 

Som er grunnen til at variasjon i sol- og kosmisk stråling kan fullstendig utelukkes som forklaring på vår tids klimaendringer.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

 

Og hvordan har de tenkt å gjøre det, da? Legge hver eneste jævla kabel i verden inn i coax, og hver krets inn i et Faraday-bur?

 

Da tror jeg det er litt viktigere at samtlige av verdens prosessorer er sårbare for Spectre-angrep og Nord-Korea kan når som helst ta ned verdens-økonomien med å angripe banker... ELLER Hydro, som dagens pressekonferanse er, naturlig nok, sparsom med å attribuere angriperne bak.

 

Dessuten trengs det TO CME (coronal mass ejection) som treffer blink på jordas magnetfelt i perfekt synkronisjon, for at det hele skal inntreffe, og tja... hvilket land er det midt på dagen for da, og hvilket befinner seg skjermet av resten av kloden midt på natten?

 

Men det er bra at dere ikke gjør noe forsøk på analyse eller seriøs journalistikk, for slashdot kommer dere aldri til å bli.

 

For de som er mer interessert i emne(t/ne), anbefaler jeg http://spaceweather.com/.

Hjelper ikke med coax eller farraday-bur.

 

Det som vil skje er at det induseres spenningen i lange linjer, typisk høyspennings distribusjonsnett, rørledninger, sånne ting.

 

I hendelsen som skjedde på 1800-tallet satt den induserte spenningen fyr på telegrafposter. Hvis det skjer i dag vil mange trafostasjoner, spesielt på norlige halvkule, gå opp i flammer. (og det har ingenting å si om det er "dagtid eller nattestid" )

Lenke til kommentar

Og dette er enda en påminnelse om hvor viktig det er å beholde vårt desentraliserte (Telenor) fasttelefonnett! Man må ikke glemme at fasttelefonnettet ble bygget ut under den kalde krigen, med nødaggregater samtidig som systemet var sikret så godt det lot seg gjøre mot EMP effekter fra kjernefysisk krigføring! Eller er kunnskapen om sivil beredskap glemt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

'3L5Y3RE8': Ah, en av disse auto-genereringstrolla.

DET BURDE VÆRT EN LINK UNDER BRUKERNAVNET FOR Å ENKLERE IGNORERE TULLINGER OG TROLL.

Angry much?

 

De fleste klarer å klikke på brukernavnet og få opp det de trenger der. Det ville så klart ha vært enklere om det også var klikkbart under, og gjerne over og på siden også, men altså; klikke PÅ brukernavnet så kommer profilen opp ;)

Den observante leser vil også lett kunne observere at forumet har aktivert 'hover'-funksjonen på brukernavnet. Du trenger altså ikke å klikke engang for å unngå å klikke på det du prematurt antar er "TULLINGER OG TROLL".

 

 

Ang. topic: jeg antar at det ikke er bare meg som tidvis har slitt med 3G/4G-dekning inne i nokså nye butikkbygg som er satt opp etter nevnte metode, men jeg kan jo selvsagt ta feil. Dog vil de ikke kunne karakteriseres som fullverdige Faraday-bur, men at de demper signalstyrken til høyfrekvente radiosignaler som f.eks. 3G/4G er jeg ikke et sekund i tvil om.

Lenke til kommentar

Og dette er enda en påminnelse om hvor viktig det er å beholde vårt desentraliserte (Telenor) fasttelefonnett! Man må ikke glemme at fasttelefonnettet ble bygget ut under den kalde krigen, med nødaggregater samtidig som systemet var sikret så godt det lot seg gjøre mot EMP effekter fra kjernefysisk krigføring! Eller er kunnskapen om sivil beredskap glemt?

Dei har snarare vorte betre. Notildags vert det nesten berre lagt fiberkabel mellom bygg, og fiber er heilt immunt mot EMP og geomagnetiske stormar av alle slag. Berre elektronikken i kvar ende kan vere sårbar. Det mest sårbare leddet er straumforsyninga inn til elektronikken.

 

Kommunikasjonssatellittane og kraftnettet er dei største problema. Ingen av dei kan sikrast godt nok mot ekstreme geomagnetiske stormar utløyst av ein solstorm. Lange røyrleidningar til olje og gass vil òg få indusert kraftig straum.

 

For dei som trur det er lurt å ha utstyret i ein fjellhall – det har nok heller ikkje all verdas effekt mot ein geomagnetisk storm. Magnetfeltet er like sterkt under fjell som over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten trengs det TO CME (coronal mass ejection) som treffer blink på jordas magnetfelt i perfekt synkronisjon, for at det hele skal inntreffe

 

Er dette basert på din egen forskning, eller er det noe du har fantasert frem?

Bruken av ordet "synkronisjon" tyder vel på at du befinner deg et stykke utenfor ditt eget fagfelt her.

 

Noen ganger er det lurt å dobbeltsjekke det man tror man vet før man bastant slenger det ut på internett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette basert på din egen forskning, eller er det noe du har fantasert frem?

Bruken av ordet "synkronisjon" tyder vel på at du befinner deg et stykke utenfor ditt eget fagfelt her.

 

Noen ganger er det lurt å dobbeltsjekke det man tror man vet før man bastant slenger det ut på internett.

Da gjør du det; og så korrigerer du meg hvis du finner at jeg har tatt feil.

 

Tygg din egen mat, det har jeg tenkt å gjøre for nå er jeg ferdig med å rengjøre kåken for idag og stikker på restaurant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette basert på din egen forskning, eller er det noe du har fantasert frem?

Da har jeg spist, vil du jeg skal hjelpe deg i livet ditt på nettet med å finne frem detaljerte kilder til alle påstander jeg kommer med kun fordi du finner det for godt å trekke dem i tvil, og istedenfor at du tar ansvar for eget liv og egen kunnskaprserhvervelse, forklare dem nede på ditt infantile latsekk-nivå, gjerne med oversettelse til norsk for kildereferanser som inneholder engelsk tekst, eller vil du bare havne på ignore-lista mi for å være ignorant og lat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 vil du jeg skal hjelpe deg i livet ditt på nettet med å finne frem detaljerte kilder til alle påstander jeg kommer med

 

Du kan starte med å dokumentere dette (som du skrev i svaret til OP):

"Dessuten trengs det TO CME (coronal mass ejection) som treffer blink på jordas magnetfelt i perfekt synkronisjon, for at det hele skal inntreffe,"

Lenke til kommentar

 

Er dette basert på din egen forskning, eller er det noe du har fantasert frem?

Da har jeg spist, vil du jeg skal hjelpe deg i livet ditt på nettet med å finne frem detaljerte kilder til alle påstander jeg kommer med kun fordi du finner det for godt å trekke dem i tvil, og istedenfor at du tar ansvar for eget liv og egen kunnskaprserhvervelse, forklare dem nede på ditt infantile latsekk-nivå, gjerne med oversettelse til norsk for kildereferanser som inneholder engelsk tekst, eller vil du bare havne på ignore-lista mi for å være ignorant og lat?

Men i jøssenavn. Skulle gjerne hatt den blokkeringknappen du dro fram i din første post. Du har jo ingenting konstruktivt å bidra med i denne tråden.

 

Påstanden din om at det er to CME som må treffe jorden samtidig er feil, jeg vurderte en stund å bare la det ligge, da jeg blir litt provosert av den nedlatende tonen din, men jeg vil gjerne vise deg noen kilder, og det kan hende at andre på forumet her vil ha glede av litt info om dette.

 

La oss ta begynnelsen først;

En CME utløses (som oftest) med at en magnetfeltlinje på solen sprekker;

Her en paper som beskriver dette i detalj. Side 42 har ganske fine illustrasjoner.

https://arxiv.org/pdf/1202.4005.pdf

 

Her er en kjempefin video fra SOHO, som viser akkurat det samme som illustrasjonene

 

Denne animasjonen viser hvordan jordens magnetfelt blir "massert" av CME

https://svs.gsfc.nasa.gov/20057

Det er denne "masseringen" som induserer strømmer i lange ledere. Farradaybur, skjerming, etc, er derfor ikke relevant, da det er kilometerlange ledere som vil bli påvriket.

Denne artikkelen skriver litt om effekten av en geomagnetisk storm:

https://earthsky.org/space/what-are-coronal-mass-ejections

 

..Og vi kan faktisk bruke den gamle 200-lappen som kilde til å vise en illustrajon på birkelandstrømmer, ett helt sentralt fenomen i fysikken her.

 

https://www.norges-bank.no/Sedler-og-mynter/Sedler/200-kroneseddel/beskrivelse-200/

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i jøssenavn. Skulle gjerne hatt den blokkeringknappen du dro fram i din første post. Du har jo ingenting konstruktivt å bidra med i denne tråden.

Beklager, har gått på støvmidd-jakt med dårlig verneutstyr idag.

 

Her da:

Mer her: Words are kewl, mmmkay?, hvor du kan lese om forskjellene mellom G1 til G4 stormer, ved å klikke på bildefil-navnene.

 

Kort, G4:

g4.jpg

 

Som du kan lese av dette - og legge isammen to og to for å få kortstokken til å gå opp - EN ENESTE CME er IKKE nok til å fremkalle fenomenet det snakkes om. Man trenger TO, hvor den andre innhenter den første og forsterker den.

 

Men, hva vet jeg, hvis du ikke forstår det så er det jo selvsagt jeg som er slem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...