Gå til innhold

første gang jeg skal på jobbintervju.. har noen spørsmål


Anbefalte innlegg

hei, skal på mitt første jobbintervju om noen dager på telefonsalg jobb

 

jeg er født i norge, men har utenlandsk bakgrunn. hvor lang tid tar det før jeg får vite om jeg får jobb eller ikke?

 

og hva burde jeg svare på spørmålene arbeidsgiveren stiller meg?

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske stor utskifting i den bransjen, så jeg vil tro du får svar samme dag.

Hva du bør svare på spørsmålene kommer an på hvilke spørsmål som blir stilt.

Vil tro spørsmålene du får er relatert til hvor flink og minst troverdig du er i en salgsituasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

hei, skal på mitt første jobbintervju om noen dager på telefonsalg jobb

 

jeg er født i norge, men har utenlandsk bakgrunn. hvor lang tid tar det før jeg får vite om jeg får jobb eller ikke?

 

og hva burde jeg svare på spørmålene arbeidsgiveren stiller meg?

 

takk for svar

 

Hei, og velkommen til diskusjon.no! 

 

Du får nok vite om du får jobben etter kort tid, men dette varierer også fra bedrift til bedrift. Noen ganger tar de heller ikke kontakt, så du bør være forberedt på det og. 

 

Hva du bør svare på spørsmålene er svært vanskelig for oss å si, da det handler om deg som person og dine egenskaper innen feltet du søker deg inn på. Dermed kan vi jo selvsagt gi deg gode råd, men i utgangspunktet bør du selv tenke igjennom dette på forhånd.. 

 

Det som er aller viktigst er at du opptrer profesjonelt og er høflig, så tror jeg du lett skal få deg jobb. 

 

OBS: vær svært forsiktig om dette er en jobb som bare gir deg provisjon, da ville jeg personlig valgt en annen vei. 

 

Lykke til med intervjuet da!  

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til diskusjon.no! 

 

Du får nok vite om du får jobben etter kort tid, men dette varierer også fra bedrift til bedrift. Noen ganger tar de heller ikke kontakt, så du bør være forberedt på det og. 

 

Hva du bør svare på spørsmålene er svært vanskelig for oss å si, da det handler om deg som person og dine egenskaper innen feltet du søker deg inn på. Dermed kan vi jo selvsagt gi deg gode råd, men i utgangspunktet bør du selv tenke igjennom dette på forhånd.. 

 

Det som er aller viktigst er at du opptrer profesjonelt og er høflig, så tror jeg du lett skal få deg jobb. 

 

OBS: vær svært forsiktig om dette er en jobb som bare gir deg provisjon, da ville jeg personlig valgt en annen vei. 

 

Lykke til med intervjuet da!  

 

takk for svar

 

hvis jeg får spørsmål som "hvorfor burde vi ansette deg?" eller "hvorfor vil du jobbe her?" eller lignende

 

hva burde jeg svare?

Lenke til kommentar

Det beste er om du er ærlig. Jeg har fått mye ymse tips selv av NAV's innleide motivasjonsbedrifter, blant annet "fake it till you make it". Har aldri hørt verre tips noen gang. Vær -ærlig-, overfor deg selv og arbeidsgiver! Da øker sjansene dine for at du får fast jobb, og at du gjør en bedre jobb. Hvis du er tvunget i regi av NAV, så bare jatt med dem, og hvis de presser deg, så si at du har problemer med å være uærlig. Si at du skal love å gjøre en så god jobb som mulig, hvis du får sjansen, og at du skal selge deg inn så bra du kan - men at du ikke klarer å lyve.

 

Har vært på mange intervjuer, noen jobber har jeg fått, og selv en bakerjobb med 0 erfaring annet enn lidenskap for matlaging, sa han at jeg kom blant de 3 beste av over 100 intervjuet, men manglende erfaring gjorde jeg ikke fikk jobben. Sa han da ^^ Hva som er sant vet man jo aldri, men det er jo hyggelig å høre uansett, og fyren virket halvveis genuin. Regnet ikke med å få den, egentlig. 100% nattejobb. Men det overrasket meg at kun ved lidenskap, viljestyrke og -ærlighet- kan man komme langt. Jeg sa for eksempel "bakst er jo gjær, levende, det er ikke døde ting man jobber med, det krever at man bryr seg, og derfor liker jeg det", så overførte jeg lidenskap til sjefen og det smittet tydeligvis. Jeg hadde ikke gått på intervjuet om jeg ikke hadde hatt et snev av interesse og lidenskap.

 

Derfor er det også viktig at du prøver å tenke litt gjennom hva du vil jobbe med her i livet, hvilke interesser som tenner lidenskapen din. Hvis du hadde hatt 100 millioner kroner, hva ville du gjort da? Ikke bare kjøpt hus, bil og fine ting, men hva ville du investert i, og lært mer om? Klarer du å finne ut av de spørsmålene, vil du finne ut av hva du har lidenskap for, og da blir det lettere å gå på intervju og være genuin.

 

Men, nå regner jeg med at du er i en situasjon hvor du kun ønsker litt jobberfaring, for å skape litt rutine og gode vaner i livet ditt. Da bør du fokusere på, og si nettopp dette.

 

"Hvorfor burde vi ansette deg?"

 

"Til tross for manglende erfaring, er jeg motivert, lærevillig, tillitsfull. Garanterer oppmøte hver dag. Bidrar til godt miljø ved å ha en vanlig og positiv holdning. For meg er jobb jobb, og fritid fritid."

 

"Sånn som livet mitt er nå, så har jeg ikke en ambisjon om å bli den nye Røkke, men bare å gjøre en god, solid, gjennomført og korrekt jobb. Er ute etter en stabil jobbsituasjon over lang tid, litt rutine, en inntekt og få testet meg litt."

 

 

"Hvorfor vil du jobbe her?"

 

*Akkurat her er det fint om du faktisk har sjekket bedriften litt i forhold til andre, gjøre et raskt googlesøk, for å finne ut hvor mange andre telefonselgerbedrifter som finnes i din by/nærområde. I det minste vite om de har mange eller få ansatte. Hvis du vet om de har 5 ansatte, så kan du si "Jeg har sjekket at dere har færre ansatte enn andre, og da håper jeg det blir lettere å få god oppfølging og bli en del av et tettere miljø." Prøv i det minste å ha noen logiske grunner som svar. Hvis de har mange ansatte, kan du si "Siden jeg vet dere har en del ansatte, så håper jeg det blir lettere å få litt god oppfølging, at det er et tegn på godt lederskap, at jeg blir godt ivaretatt."

 

Hvis det er sånn at du er interessert i selgeryrket, og har hørt fra andre kollegaer at de har et godt lederskap og godt opplæringssystem, så er jo det gull verdt å nevne. Men så klart bare hvis det er sant.

 

Du kan også igjen være helt ærlig og si "Jeg har ingen spesielt god grunn til å jobbe akkurat her, men jeg kommer til å gjøre en så god jobb som overhodet mulig uansett hvor jeg jobber".

 

 

I en jobb som telefonselger, har jeg ikke satt meg så mye inn i eller hverken jobbet med. Men hvis jeg skulle jobbet med det, ville jeg hatt denne fremstillingen: "Hei. Jeg ringer fra xxxxx og lurer på om du er interessert i å kjøpe xxxx? Ikke interessert? Ok, ha en fin dag videre :)" og lagt på. Jeg vil heller ringe 1000 mennesker hver dag og være hyggelig, enn å ringe 100 mennesker hver dag og ødelegge dagen deres. Jeg er helt sikker på at man får de samme salgstallene også, om ikke flere, særlig over tid.

 

Jeg har hørt så mye dårlige salgsteknikker at jeg har blitt helt matt. De gjør alt for å hale ut tiden, for å irritere, for å skape en reaksjon. Jeg har bare vendt meg til standardsvar som at "jeg er fornøyd med det jeg har", "jeg har ikke tid til å prate nå", "huseier betaler". Og har også funnet på mitt eget system: Jeg svarer aldri ukjente telefonnummer, søker dem opp på gulesider/telefonterror, og hvis det er en selger, så lagrer jeg telefonnummeret som "Selger" på telefonen, sånn at hvis de ringer igjen om 10 år, noe faktisk noen gjør, så står det "Selger" på telefonen. Har sikkert over 200 slike nummer lagret nå.

 

Så hvis du kaster bort min tid, så kaster jeg bort din ;) Blir jeg systematisk utnyttet, så lager jeg et bedre system tilbake. Hvis alle hadde gjort det, så hadde selgere vært velkomne, og ikke hatet ^^

 

 

Til sist vil jeg også legge til, at du ikke skal godta hva som helst. Du skal vie tid, ressurser og oppmerksomhet. Men hvis du blir behandla som dritt, kjefta på for mye uten grunn, ikke får noen opplæring, blir mobbet, så må du ta igjen, og hvis det ikke bedrer seg, er det best å slutte. Da kan arbeidsgiver skrive hva de vil, men du kan skrive "dysfunksjonelt miljø".

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kor lang tid det tar før du får tilbakemelding kan variere, stort sett er det snakk om nokre dagar og heilt framt til eit par veker.

Dette er noke du kan spørre om på jobbintervjuet, då viser du både at du er interessert i jobben og at du er strukturert nok til å stille litt krav. Du vil også legge litt press på arbeidsgiver til å gi deg eit svar (det er ikkje alle som er like flinke til å informere dei kandidatane som ikkje fekk jobben).

 

Når det gjeld kva du skal svare på spørsmåla, så gjeld den gamle klisjéen om å svare ærleg, men det kan samtidig være lurt å holde litt tilbake slik at du ikkje er så ærleg at du setter deg sjølv i eit dårleg lys.

Stort sett har du ingenting igjen for å lyge på jobbintervju, då både manglande kompetanse og personlegheit/samarbeidsvilje blir avslørt etterkvart i prøvetida uansett.

 

For ein jobb med telefonsalg så vil du nok særleg bli målt på:

-telefonkompetanse (stemmen din, korleis du ordlegg deg, evna til å skape god relasjon over telefon, osv).

-Kor strukturert du er. Dei fleste telefonselgarjobbar bruker sjekklister og/eller manus for å få fram alle salgsargumenta til rett tid.

-Generell selgerkompetanse. Du vil nok i stort grad bli forventa at du skal "selge deg sjølv" i jobbintervjuet. Så det er viktig å ta initiativ, være frampå, og passe på få fram alle dine styrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...