Gå til innhold

Båtvingen begynte som en uferdig idé. Nå skal den monteres på ei ferje på Færøyene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom en ferge går i områder med havbølger, og det ikke kreves stor fart kan bølgefoiler være interessant.

Kanskje det er mer interessant for skip som seiler lange strekk på havet og lasten ikke tar skade med moderat fart.

Har en patentsøknad til behandling på nettopp bølgefoiler, og regner med at skip som har fart under 10 knop kan ha nytte av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Havila Kystruten, som skal konkurrere med Hurtigruten."

 

Hvis dette sparer energi, men kanskje viktigere reduserer duvinger fra bølgene, etter intensjoner og foreløpige erfaringer, vil nok Hurtigruten også måtte montere slike.  De betaler seg antagelig selv  og gir en bedre passasje-opplevelse.

Godt arbeide.

 

 

https://wavefoil.com/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nice! Så foilen eller vingen gjør litt av det samme som bulben på fronten på enkelte skip, mtp å dempe bølgene, men samtidig omgjør energien til fremdrift. Det er jo gevinst på to områder, og begge er jo i og for seg viktig. Både å spare drivstoff men også å få mer rolig gange og mindre duving, spesielt for passasjertrafikk. Blir ofte vond lukt i fellesområder på skip når bølgehøyden passerer særlig mer enn 8 meter, folk kaster opp overalt. Fordelen er jo at det ikke er kø i resturantene da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foiler i forskjellige former kan kanskje

gi smarte løsninger etterhvert.

Lurer litt på hva man tenker rundt faren for berøringer med andre gjenstander.

Trekkes disse automatisk inn ved liten avstand til land, eller er det manuelt?

Om man glemmer innfelling ved f.eks. kaianløp, er det da berøringsfare?

Om rester av en trålpose, trosser, og tau eller annet drivgods hekter seg på, er det en "enkel" affære å fjerne dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foiler i forskjellige former kan kanskje

gi smarte løsninger etterhvert.

Lurer litt på hva man tenker rundt faren for berøringer med andre gjenstander.

Trekkes disse automatisk inn ved liten avstand til land, eller er det manuelt?

Om man glemmer innfelling ved f.eks. kaianløp, er det da berøringsfare?

Om rester av en trålpose, trosser, og tau eller annet drivgods hekter seg på, er det en "enkel" affære å fjerne dette?

 

Her vises ikke hvordan innfelling i skroget gjøres, men den varianten jeg har til behandling i patentkontoret løftes helt ut av sjøen når skipet kommer til havn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...