Gå til innhold

Kia får ladehjelp fra Amazon


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke hurtigladere. Det er det vi i Europa kaller normalladere og er typisk 32A/40A 240V enfase . Det er bare fordi at lading fra vanlig kontakt i USA er så ulidelig tregt pga 110V at den er "hurtig" i forhold :-)

 

Jeg vil påstå at for de aller fleste så er en standard 16A kurs ut til ladeboks eller godkjent stikk det vanlige? Jeg skulle gjerne ha hatt 32A sjøl, men endte på 16A for å ikke legge beslag på halve kapasiteten inn i huset. Kunne ha løst med et strengere regime for lading, evt. noe smart styring, men 16A er mye mer tut-og-kjør. Er ikke dette klart vanligst der ute tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at for de aller fleste så er en standard 16A kurs ut til ladeboks eller godkjent stikk det vanlige? Jeg skulle gjerne ha hatt 32A sjøl, men endte på 16A for å ikke legge beslag på halve kapasiteten inn i huset. Kunne ha løst med et strengere regime for lading, evt. noe smart styring, men 16A er mye mer tut-og-kjør. Er ikke dette klart vanligst der ute tror dere?

 

Det Norske folk kjører mindre enn 4 mil pr dag og bilen står i ro så og si hele dagen. De fleste klarer seg med langt mindre enn 16A også. Men, de fleste blir nok "lurt" av elektrikkeren til å makse ut kapasiteten i skapet. Da tjener de mer penger. Snart er det ubrukelig også når effekt prisingen slår til. 

 

Personlig har jeg ladet mine elbiler på 10A kurs de siste årene. Alt fra 7-9A holder lenge for meg i hverdagen, og kjører godt over snittet. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Det kan godt hende at 16A er ganske normalt. Det er nok for de samme for amerikanerne. Selv om ladeboksen støtter opp til 40A så behøver de ikke å bruke alt. Tilgjengelig strøm er selvfølgelig en begrensende faktor.

 

Jeg har 2 ladebokser i lastbalansert oppsett på på en 32A enfase (IT nett, så 3 fase og lastbalansering ble litt komplisert).

Stort sett bruker jeg bare 13A lading på natten med elbilen og plugin hybriden lader på 16A umiddelbart.

Men det er utrolig kjekt å kunne lade elbilen med 32A de få gangene det er behov for raskt lading.

Jeg hadde heller ikke tilgjengelig kapasitet i huset. Startet med 13A, men da gikk hovedsikringen hvis for mye i huset var på samtidig med lading (og tidvis uten lading også). Det var litt dårlig fordeling av strøm i huset. Huset inkl garasjen fikk halvparten og en liten leilighet som nesten ikke bruker strøm fikk den andre halvparten. Fikk lov av Hafslund å utvide inntakssikringen, fikk doblet hovedsikringen til huset, gravde ny 32A trefasekabel til garasjen og la ladeboksene over til den nye kabelen. Da ble alt så meget bedre. Kostbar elektrikerregning (sikkert ikke lønnsomt :) ), men utrolig greit å ha nok strøm til det som trengs når det trengs.

 

 

Jeg vil påstå at for de aller fleste så er en standard 16A kurs ut til ladeboks eller godkjent stikk det vanlige? Jeg skulle gjerne ha hatt 32A sjøl, men endte på 16A for å ikke legge beslag på halve kapasiteten inn i huset. Kunne ha løst med et strengere regime for lading, evt. noe smart styring, men 16A er mye mer tut-og-kjør. Er ikke dette klart vanligst der ute tror dere?

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at man normalt ikke trenger så mye strøm for å lade opp elbilen. Men for min egen del har det vist seg veldig kjekt å kunne lade raskt de få gangene bilen trenger en rask påfylling. Normalt er treg lading over natten som er ferdig rett før bilen tas i bruk.

 

Men har man flere elbiler med større batteri kan 10A bli litt lite. Hadde en nabo som kjøpte Tesla. Han fikk ikke ladet nok i løpet av natta på 10A, så han måtte hurtiglade i helgen. Det er jo litt tungvindt. Så man må jo se an ladebehovet sitt og kjøremønsteret sitt.

Tømmer man et 100 kWh batteri så er to døgn med ladetid litt lenge for mange :-)

 

 

Det Norske folk kjører mindre enn 4 mil pr dag og bilen står i ro så og si hele dagen. De fleste klarer seg med langt mindre enn 16A også. Men, de fleste blir nok "lurt" av elektrikkeren til å makse ut kapasiteten i skapet. Da tjener de mer penger. Snart er det ubrukelig også når effekt prisingen slår til. 

 

Personlig har jeg ladet mine elbiler på 10A kurs de siste årene. Alt fra 7-9A holder lenge for meg i hverdagen, og kjører godt over snittet. 

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at man normalt ikke trenger så mye strøm for å lade opp elbilen. Men for min egen del har det vist seg veldig kjekt å kunne lade raskt de få gangene bilen trenger en rask påfylling. Normalt er treg lading over natten som er ferdig rett før bilen tas i bruk.

 

Men har man flere elbiler med større batteri kan 10A bli litt lite. Hadde en nabo som kjøpte Tesla. Han fikk ikke ladet nok i løpet av natta på 10A, så han måtte hurtiglade i helgen. Det er jo litt tungvindt. Så man må jo se an ladebehovet sitt og kjøremønsteret sitt.

Tømmer man et 100 kWh batteri så er to døgn med ladetid litt lenge for mange :-)

 

Ja absolutt ,folk har forskjellige behov. Men jeg snakker på generell basis. Til info har jeg kjørt Tesla i 3 år og kjører som sagt langt over snittet. Problemfritt :) I tillegg synes jeg folk bør bli flinkere til å lade på dedikerte stasjoner for høy effekt. Dette tror jeg dog effektprisingen vill sørge for fremmover. Det vill ikke lønne seg å lade hjemme likevell, og folk beveger seg over til hurtigladere som er plassert i områder som er dimensjonert for slike belastninger. 

 

Nå ser vi boligfelt der folk har sprengt kapasiteten på papiret, men det er helt unødvendig for de aller fleste. Det er en uting, spør du meg :) 

Lenke til kommentar

Det sies i artikkelen:

 

Å få en hjemmemontert hurtiglader i garasjen må være fristende for amerikanske elbilsjåfører - de har bare 110-120 volt i stikkontakten, noe som gjør at det tar det 33 timer å lade opp en 2019 Kia Soul.

 

Det er en vanlig misforståelse at hus i USA kun har 120 V. Dette er spenningen de har inne i huset. Inn til huset (som oftest i garasjen) har de fleste 240V, som så deles ut til diverse 120V kurser inne i huset. For AC, varmvannsbereder osv, som kever høy effekt, brukes oftest 240V.

 

Et kjapt søk på Amazon viser også at elbilladere oftest har 240V (da med fex NEMA 6-50 stikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...