Gå til innhold

Steam tar opp kampen mot spillere som bombarderer spill med dårlige anmeldelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål som dukker opp er hvordan de skal skille slik bombing fra faktiske endringer som dukker opp i patcher. Jeg har sett flere spill som plutselig får mange negative anmeldelser på grunn av en patch som eksempelvis implementerer lootbokser. Disse anmeldelsene er stort sett ærlige, og bør derfor ikke elimineres. Likevel kan de lett misoppfattes som review bombing.

 

Videre er review bombing et verktøy, og ofte det eneste verktøyet, for å vise sin misnøye med en utvikler. I så måte føler jeg dette er å frata makten til forbrukerne. Jeg har i alle fall enda tilgode å se en review bombing (av spill) som ikke er velfortjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt Steam på over et år, men slik "reviewbombing" er jo kritikk på lik linje med de positive anmeldelsene, selv om det av og til blir overdrevnt. De tilfellene det skjer er det jo når spillutviklerene virkelig fucker det til. Om man overser disse vil jo alle spill få en unaturlig høy score.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er på tide at de begynner å moderere dette, men det er fortsatt ikke nok. Det vil fortsatt være ødelagt av de mange som gir negativ rating fordi spillet har DLC som koster penger, fordi det ikke er oversatt til språk, x, fordi det har personlige pronomen de ikke liker samt en lang rekke andre grunner som ikke har noe med hvor bra spillet er. Fortsatt er tradisjonelle anmeldelser langt bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt Steam på over et år, men slik "reviewbombing" er jo kritikk på lik linje med de positive anmeldelsene, selv om det av og til blir overdrevnt. De tilfellene det skjer er det jo når spillutviklerene virkelig fucker det til. Om man overser disse vil jo alle spill få en unaturlig høy score.

 

Erfaringsmessig vil jeg si "review bombing" er nyttesløst når det kommer til å bedømme om et spill er bra eller dårlig.

 

Folk bomber jo spill for alt og ingenting til tider. Ikke nødvendigvis at spillet i seg selv er dårlig. For eksempel at utvikleren har kommet med en avgjørelse eller uttalelse som setter følelser i sving hos brukerne er nok.

Husker ikke hvilket spill det var, men for noen år tilbake ble et spill bombet pga noe folk anså som "SJW" retorikk. Side opp og side ned med kommentarer som "SJW shit".

Sier meg fint lite om spillet er gøy eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til spill som har fått urimelig kritikk ved anmeldelsesbombing?

 

Som Gringorilla er inne på er det vanskelig å skille legitim kritikk fra usaklig kritikk. Er en kritikk usaklig om den fremsettes koordinert av en større mengde personer? I så fall: Hvorfor?

 

Om det eksisterer krav om å eie spillet man anmelder, samt et visst antall timer spilt, skulle det etter min mening ikke være behov for ytterligere restriksjoner. Å sette seg ned og vurdere hvorvidt anmeldelser er legitime eller ikke, er en oppgave Valve skal vegre seg for å gjøre. Det synes som at de ønsker å beskytte spillutviklere (slik at spill blir værende på Steam) fremfor forbrukere.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Kun review-boming som kommer av irrelevante årsaker skjules, som i følge dem selv bare er et få tall av gangene. Klager på spillendringer  vil nok høyst trolig bestå.

 

Klager som ikke handler om spillets kvalitetet vil trolig bli fjernet, eneste eksempelet steam gir er EULA og DRM. Utover det kan vi bare spekulere. Jeg ser for meg at review-bombingen av GTA 5 da de stoppet en mod for et par år siden er et eksempel på review-bombing som fjernes. Review-bombing grunnet noe utvikleren gjør eller sier på nettet (for eksempel på twitter), også vil bli vurdert som irrelevant. Utvikleren bak Firewatch prøvde å stoppe en Pewdiepie-video, og ble følgelig bombardert med negative reviews fra pewdiepie-tilhengere. Det finnes drøssevis av slike eksempler. Jeg vil også tippe at steam fjerner klager på "historisk korrekthet", dvs klager på krigsspill med kvinnelige karakterer, som battlefield og total war nylig har erfart.

 

Om man mener at alle disse anmeldelsene er velfortjent, har man muligheten til å melde seg ut av endringen og fortsette med dagens system. Da vil man fortsette å se alle review-bombinger.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Kan dem ikke innføre minimumskrav at det må skrives typ 100-200 ord for å vurdere? Da må folk faktisk skrive et par-tre ting som er bra eller dårlig, istedenfor å hyle ut at det suger uten grunn. Har man ikke bry til å skrive såpass lite burde man ikke ha muligheten til å gi tilbakemelding heller.

 

Tja det er vel ikke vanskelig å finne en tekst på 200 ord for så å si at du hater spillet fordi det ikke er oversatt til russisk eller kinesisk.

Lenke til kommentar

Nå pleier det vel å være ganske lett å skille mellom negative reviews og negative overreaksjoner på småting, så jeg ser ikke helt problemet i utgangspunktet?

 

Hvis de øverste negative anmeldelsene snakker om forhold du ikke bryr deg om, så overser du dem.

Problemet er kort og godt at totalen endres fra f.eks "Very postitive" til "Mixed". Totalen teller mer enn enkelte anmeldelser for folk flest. Spill med gode anmeldelser dukker oftere opp i anbefalinger fra Steam, og dårlige anmeldelser merkes nok direkte på salget.

 

Noen som kjenner til spill som har fått urimelig kritikk ved anmeldelsesbombing?

 

Som Gringorilla er inne på er det vanskelig å skille legitim kritikk fra usaklig kritikk. Er en kritikk usaklig om den fremsettes koordinert av en større mengde personer? I så fall: Hvorfor?

 

Om det eksisterer krav om å eie spillet man anmelder, samt et visst antall timer spilt, skulle det etter min mening ikke være behov for ytterligere restriksjoner. Å sette seg ned og vurdere hvorvidt anmeldelser er legitime eller ikke, er en oppgave Valve skal vegre seg for å gjøre. Det synes som at de ønsker å beskytte spillutviklere (slik at spill blir værende på Steam) fremfor forbrukere.

Generelt er det jo ganske urimelig at et spill skal bli bombet med negative anmeldelser på grunn av ytringer fra utvikler eller utgiver. Hvis spill er kunst bør vi kunne skille kunsten fra kunstneren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...