Gå til innhold

Skal kjøpe nye deler til min pc fra 2013, budsjett på rundt 5000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe en oppgraderingspakke til min pc som har holdt ut med de fleste deler fra 2013, men som begynner å bli litt sliten. Trenger derfor hjelp til å velge pakke/deler til den.

Pc'n brukes for det meste til Photoshop, Lightroom og spilling(fortnite, CS:GO). Per dags dato så er photoshop småtregt, og jeg får ofte under 40fps i Fortnite på de største plassene. Jeg brukte å streame før, men nå er der bare å glemme, da alt blir for tregt. 

Usikker på om oppgraderingen vil skje i vår, eller til sommeren, men er greit å vite hva som duger på markedet i dag, og hva dere har å anbefale.

Budsjett er på rundt 5k  :) 


Kabinett:   Cooler Master CM 690 II Advanced Nvidia
PSU:         Corsair CX 750W 

CPU:         Intel Core i5-4670K, Quad Core, 3.4GHz
HK:           Gigabyte G1.Sniper B5, Socket-1150
GPU:         ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC
RAM:        Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile Vengeance
HDD:  x2   WD Desktop Blue 1TB
SSD:         Samsung 860 EVO 500GB (boot)

 

Endret av overonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge er det siden du reinstallerte Windows sist?

 

For 5000 kr kan du enten oppgradere skjermkort, eller HK+CPU+RAM, men ikke begge deler. Med ditt nåværende oppsett og til din bruk vil jeg definitivt mene du bør fokusere på ny CPU fremfor skjermkort. Tredje gen Ryzen kommer visstnok senere i år, og kan definitivt være noe å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Her er en grei start. 

 

attachicon.gifxmgkt.jpg

 

B450-F er et søppel hovedkort. B450-E til nesten samme pris hos Proshop er derimot kanskje det beste hovedkortet man får med B450 chip overhodet. Ellers er MSI's B450 pro carbon også et veldig bra B450 kort. Disse to er åpenbare valg om man uansett ellers måtte kjøpt WiFi kort utenom dersom man velger et hovedkort uten WiFi innebygd. Da blir "billig" B450 kortene ikke så billige likevel.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det siden du reinstallerte Windows sist?

 

For 5000 kr kan du enten oppgradere skjermkort, eller HK+CPU+RAM, men ikke begge deler. Med ditt nåværende oppsett og til din bruk vil jeg definitivt mene du bør fokusere på ny CPU fremfor skjermkort. Tredje gen Ryzen kommer visstnok senere i år, og kan definitivt være noe å sjekke ut.

Takk for svar!

Kan ikke huske at jeg har reinstallert windows på noen måte, annet enn den automatiske oppgraderingen fra windows 8.1 til 10. Skjermkortet kjøpte jeg forresten i fjor høst, så planen er ikke å bytte ut den med det første. Det at tredje gen Ryzen kommer senere i år, er veldig fristende å vente på - da spørs det om jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Skjermkortet du har i dag er jo relativt oppegående så ville prioritert ny RAM, prosessor og hovedkort i denne omgang. Til ditt bruk TR eller Ryzen.

Takk for svar.

Skal se nærmere på Ryzen når neste gen kommer senere i år, og hvilke oppgraderingspakker de tilbyr når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Her er en grei start. 

 

attachicon.gifxmgkt.jpg

 

B450-F er et søppel hovedkort. B450-E til nesten samme pris hos Proshop er derimot kanskje det beste hovedkortet man får med B450 chip overhodet. Ellers er MSI's B450 pro carbon også et veldig bra B450 kort. Disse to er åpenbare valg om man uansett ellers måtte kjøpt WiFi kort utenom dersom man velger et hovedkort uten WiFi innebygd. Da blir "billig" B450 kortene ikke så billige likevel.

takk for innspill, jeg skal vente til senere for å se hva prisen på de nye Ryzen chipene kommer på. Skal uansett ha hovedkortet ditt i bakhodet.

Lenke til kommentar

takk for innspill, jeg skal vente til senere for å se hva prisen på de nye Ryzen chipene kommer på. Skal uansett ha hovedkortet ditt i bakhodet.

 

Om du venter på de nye Ryzen CPU'ene, så venter du selvsagt også på de nye hovedkortene. X570 får PCIe 4.0 støtte, det er det ikke sikkert noen B450 eller X470 vil få BIOS oppdatering til.

 

Asus's B450-E som jeg linket til er på tilbud nå, derfor jeg anbefaler det. Til full pris er jeg ikke fullt så begeistret, da vil heller MSI's B450 Pro Carbon være mitt valg, forutsatt en pris under 1500Kr. MSI's X470 Gaming Plus har akkurat samme VRM som på B450 Pro Carbon, men ingen WiFi, og mindre, om noe? RGB og slikt. Til ~1200 Kr er det altså et greit valg, om man ikke trenger WiFi altså.

 

Men som sagt; om du likevel venter på Ryzen 3000, så like godt vent med alt...

Lenke til kommentar

Kan ikke huske at jeg har reinstallert windows på noen måte, annet enn den automatiske oppgraderingen fra windows 8.1 til 10. Skjermkortet kjøpte jeg forresten i fjor høst, så planen er ikke å bytte ut den med det første. Det at tredje gen Ryzen kommer senere i år, er veldig fristende å vente på - da spørs det om jeg gjør det.

Vel, jeg ville forsøkt en clean install av Windows først og fremst. Når maskinen begynner å bli tregere i de samme spillene vitner det som regel heller om at maskinen din begynner å bli full av bloat (og/eller støv) fremfor at den er på vei til å bli utdatert. Det er uansett noe som er gratis å forsøke, og kan være vel verdt forsøket i påvente av hardware-oppgradering senere på året.

 

B450-F er et søppel hovedkort. B450-E til nesten samme pris hos Proshop er derimot kanskje det beste hovedkortet man får med B450 chip overhodet.

Hva skiller disse utenom wifi?

Lenke til kommentar

Hva skiller disse utenom wifi?

 

Selv om man trenger WiFi, så blir ikke nødvendigvis hovedkortet "søppel" i mine øyne bare fordi det mangler WiFi, det kan jo kjøpes utenom. Selv har jeg Maximus Hero VII uten WiFi, selv om den leveres med WiFi også. Så mangelen på WiFi er overhodet ikke med i min vurdering av B450-F, utover at det representerer merverdi for kortet med. Det er det at B450-F faktisk har samme VRM design for CPU, som søppel-klasse kortene Prime og TUF, som egentlig skulle vært under ROG Strix i "hierarkiet". Asus har solgt ROG Strix som "premium" merke over noe tid. Den tid er tilsynelatende over... Vel, med unntak av B450-E for B450 kortene deres. Da det ser ut til å ha en svært respektabel VRM for et B450 kort. Og også har 2x M.2 slot'er for SSD, mot bare 1stk. for B450-F. Og vel, WiFi som du påpeker.

 

B450-F kan nok heller sees på som et litt for dyrt "Premium" hovedkort til AMD's APU'er som 2200G og 2400G, der det i det minste har en litt bedre VRM enn Prime og TUF kortene, som kanskje vil tillate en litt bedre overklokk av GPU biten i dem...

Lenke til kommentar

CPU:         Intel Core i5-4670K, Quad Core, 3.4GHz

Har du prøvd å klokke cpu? Det burde gi deg en boost intil du bestemmer deg i hvert fall.

 

Jeg har samme cpu og et 1070 kort, og min fps ligger som regel rundt 100fps i de fleste spill uten at jeg kniper for mye på grafikk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...