Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke bruker diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tidligere vært en ganske aktiv bruker av diskusjon.no, men har ikke brukt det på omlag et år nå, og tenkte jeg skulle forklare hvorfor, i tilfelle noen finner det interessant. 

 

Grunnen er modereringen. Jeg synes det er litt synd, å være moderator er en utakknemlig oppgave, og folk legger ned mange timer frivillig. All respekt til det, men det er likefullt det som er grunnen. 

 

Jeg synes modereringen er er (dvs ihvertfall var da), ganske tilfeldig, og veldig avhengig av individuelle moderatorer, og sånn jeg ser det ikke fokusert på ting som er viktig for et godt debattklima. For min del toppet det seg når jeg begynte å bli bannet for å quote mer enn enkelte moderatorer synes var riktig. Samtidig kan man begrense quoting teknisk om man ønsker, det er (eller ihvertfall var ikke på det tidspunktet) gjort, noe man skulle tro var prioritert om det var viktig nok til banne folk. 

For min del så ble det å begynne å bli bannet for noe som jeg oppfatter som ganske bagatellmessig som å ha lengre quotes enn enkelte andre foretrekker, samtidig som useriøse ting får står fritt, noe som førte til at jeg forlot forumet. Takk for tiden og lykke til videre, og håper tilbakemeldingen kanskje er til nytte.

 

AtW 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes modereringen her fungerer nokså greit nå.

 

Tidligere år har det vært mye rart og jeg tok selv en pause på flere år på grunn av en del rare ideér som "herjet" forumet i de dager, men i "nyere tid" synes jeg dette forumet har funnet en grei balanse når det gjelder moderering.

 

Høres forresten rart ut å bli bannet for å sitere for mye - sitatpyramider er jo ikke ønskelig og ser iblant at innlegg har blitt editert av moderatorer for å kvitte seg med det, men at en skulle bli bannet for det, ihvertfall uten noen advarsler for sånt, virker merkelig.

 

Siteringsfunksjonen på forumet kan forøvrig forbedres kraftig - det er en prøvelse å skulle dele opp ett innlegg man ønsker å svare på i flere siterings-deler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemelding. Vi ønsker selvsagt at modereringen skal være på et høvelig nivå for alle, men ett sted må vi legge oss. Hovedfokuset vårt er debattklima, men vi må også i enkelte tilfeller bruke ressurser på andre ting også. Jeg håper at jeg kan utdype litt om hvordan modereringen og siteringsverktøyet fungerer, og har fungert. 

 

Jeg vil presisere at jeg bare kan kommentere på generelt grunnlag, og ikke enkeltsaker. 

 

Når det kommer til siteringer, har det vært et valg mellom hvorvidt teksteditoren skal tillate flere siteringer i ett innlegg når man trykker på svar. Det har vært litt frem og tilbake over forumets historie, men på det tidspunktet du sikter til var det ikke noen begrensninger på hvor mange sitat man kunne ha i ett innlegg når man trykket på "svar" (på et innlegg). Resultatet ble sitatpyramider, ofte titalls siterte innlegg som gjentok seg innlegg etter innlegg, uten at noen av debattantene tok seg bryet med å redigere. Modereringen vår tok sikte på å lære opp brukere i hvordan de skulle unngå det. Fordelen med denne løsningen er at det ofte kan være hensiktsmessig å sitere flere innlegg i ett og samme innlegg - og det er ofte enklere å fjerne siteringer fremfor å legge til siteringer. Vi har også stolt på at brukere poster innlegg som ikke gjør nettsiden usedvanlig tung å lese, på samme måte som at man ikke poster en uendelig lang bilderemse. Teksteditoren tillater mye, og vi valgte på daværende tidspunkt å ikke ha begrensninger på siteringer.

 

For litt snart et år siden valgte vi likevel å gå til den løsningen hvor det bare blir sitert 1 innlegg når man trykker på svar. Da slipper man i det store og det hele sitatpyramider, men det vanskeliggjør samtidig det å sitere innlegg hvor det kan være hensiktsmessig å inkludere eldre sitater også. 

 

Når det kommer til modereringen vår: Vi utestenger ikke brukere for sitatpyramider, uten at det har blitt gitt mange beskjeder først. Vi har heller ikke begynt å gi advarsler før flere beskjeder har blitt gitt, og vi har alltid forsøkt å behandle det med skjønn. Generelt sett  er utestengelse kun et sanksjonsverktøy som blir brukt når vi ikke har andre muligheter. Jeg har stor forståelse for at det kan oppleves som trivielt, men vi har også mottatt mange rapporter på innlegg med siteringspyramider. Det har derfor vært et reelt problem.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Øystein, Innholdsansvarlig Diskusjon.no

Endret av Quote
Fjerning av skrivefeil.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes modereringen her fungerer nokså greit nå.

 

Tidligere år har det vært mye rart og jeg tok selv en pause på flere år på grunn av en del rare ideér som "herjet" forumet i de dager, men i "nyere tid" synes jeg dette forumet har funnet en grei balanse når det gjelder moderering.

 

Høres forresten rart ut å bli bannet for å sitere for mye - sitatpyramider er jo ikke ønskelig og ser iblant at innlegg har blitt editert av moderatorer for å kvitte seg med det, men at en skulle bli bannet for det, ihvertfall uten noen advarsler for sånt, virker merkelig.

 

Siteringsfunksjonen på forumet kan forøvrig forbedres kraftig - det er en prøvelse å skulle dele opp ett innlegg man ønsker å svare på i flere siterings-deler. 

 

For ¨å presisere, banning skjedde ikke uten at jeg hadde fått en advarsel først, beklager om det ikke kom klart fram.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi har aldri utestengt noen brukere for sitatpyramider 

Takk for tilbakemelding angående ditt syn på saken.

 

Hva legger du i utestengelser her? Snakker vi om to forskjellige  ting? Bruker du det kun om permanente utestengelser? For jeg ble utestengt for det. Og det var også ordbruken som ble brukt da ("du er stengt ute fra forumet")

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding angående ditt syn på saken.

 

Hva legger du i utestengelser her? Snakker vi om to forskjellige  ting? Bruker du det kun om permanente utestengelser? For jeg ble utestengt for det. Og det var også ordbruken som ble brukt da ("du er stengt ute fra forumet")

 

AtW

 

Beklager, her kunne jeg presisert bedre. Med utestengelse mener jeg i utgangspunktet både advarsler med midlertidig suspensjon (1+ dag), og permanente utestengelser. Sistnevnte brukes bare når gjentakende midlertidige suspensjoner ikke hjelper, og krever søknad til forumet for å få tilgang til forumet igjen (vanligvis etter 6 mnd). 

Lenke til kommentar

Ok, isåfall har dere utestengt brukere for det :)

 

AtW

Etter min kunnskap har det blitt gitt kortere utestengelser (ikke permanent) på noen dager. Da har det først blitt forsøkt å veilede over personlig melding, og dersom det ikke har forbedret seg har det blitt delt ut advarsel (uten utestengelse). 

 

Det har ikke blitt gjort uten at det først har blitt gitt flere beskjeder på personlig melding, i et forsøk på å veilede. Når det ikke har hjulpet, til tross for veiledning, er regelen at det blir gitt advarsel (uten noen form for suspensjon). Dersom det fremdeles ikke hjelper, har det som et siste forsøk blitt gitt advarsel med kort suspensjon. I løpet av min tid har vi aldri utestengt noen permanent for unødvendig bruk av siteringsverktøyet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...