Gå til innhold

Nikon D7500 eller Sony A7 ii?


Anbefalte innlegg

Ønsker å oppgradere fra Nikon D7000, utelukkende fordi jeg vil ha kamera med wifi, for å ha muligheten til å enkelt ta selvportretter (dette har vært et savn i flere år, har aldri blitt venn med selvutløseren / fjernkontrollen).

 

Prismessig ligger Nikon D7500 eller Sony A7 ii innafor det jeg ønsker å betale, men jeg kan strekke meg litt.

 

Sony A7 iii har jeg prøveholdt og såvidt knipset litt med (litt i overkant stivt prismessig). 
Jeg må si jeg likte grepsfølelsen på kameraet, det lå veldig godt i hånda og føltes ikke tungt. 
(Det skal nevnes at jeg sliter med vonde hender til tider, og ideelt sett skulle jeg gjerne sett at kameraet var lettest mulig ). 

 

Fartsbilder av hunder, portrettfotografi og produktfoto er det kamerat vil bli brukt til. 

 

Kameraet vil også bli brukt til noe filming.

 

Noen tips/råd?  :hmm:  :w00t:

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sliter med at kamerautstyret kan bli for tungt så bør du ikke velge A7 II, det er et fullformatskamera og selv om kamerahuset ikke er så stort og tungt så er objektivene det.

 

Jeg ville heller sett på et system som har lettere objektiver, sjekk ut Olympus og Panasonic sine systemkameraer. De kan styres fra mobiltelefonen over Wifi.

Lenke til kommentar

Nikon sin "remote photography" via SnapBridge fungerer ganske dårlig. Greit nok som siste utvei, men ikke godt nok til at jeg vil anbefale det som hovedløsning for selvportrett.

 

Ekstern monitor eller skjerm som kan vendes fremover + fjernkontroll er nok veien å gå.

 

Jeg har ikke brukt SnapBridge, men har sett at det særlig i starten fikk mye dårlige kritikker. Jeg har imidlertid brukt tilsvarende for fjernkontroll av Canon, Olympus og Panasonic og alle fikser slik basisfunksjonalitet uten problemer. Er virkelig SnapBridge så dårlig at det ikke kan brukes for selfies? 

 

Forøvrig har D5x00-serien skjerm som kan vris fremover, men dårligere autofokus en D7500.

 

Kan du ikke bare ta selfies med mobilen og bruke D7000 for resten?

 

Det største argumentet mot å fortsette med Nikon speilrefleks er kanskje autofokus når du skal filme. Det er imidlertid mye bedre på Nikons Z-serie av fullformat speilrefleks, men Z6 som er rimeligst foreløpig koster en del.

 

Bytter du til Sony trenger du også nye linser da det (meg bekjent) ikke finnes noe Nikon til Sony-adapter som gir bra nok autofokus for fartsbilder av hunder.

 

Med Nikon's Z-kameraer kan du bruke nåværende linser med adapter, men har du ikke fullformatslinser utnytter du bare halvparten av sensoren i Z6. Er også usikker på om AF på Z6 med adapter og speilreflekslinser vil håndtere hundene bra nok.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt SnapBridge, men har sett at det særlig i starten fikk mye dårlige kritikker. Jeg har imidlertid brukt tilsvarende for fjernkontroll av Canon, Olympus og Panasonic og alle fikser slik basisfunksjonalitet uten problemer. Er virkelig SnapBridge så dårlig at det ikke kan brukes for selfies? 

Det har blitt bedre, men jeg sliter fremdeles med at det tar lang tid å opprette forbindelse, og ofte går det ikke i det hele tatt. Dette gjelder både med bluetooth og wifi. Jeg vil ikke si det er ubrukelig, men personlig ville jeg revet av meg det meste av hår (om jeg hadde hatt noe) hvis dette var en funksjon jeg var avhengig av.

 

Når forbindelse først er opprettet fungerer det helt greit.

 

Min erfaring er basert på LG G6 og iPhone 8 Plus i kombinasjon med D5600 og Z6.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker ikke å bruke mobilen til bedre "selvportretter" ala meg og hundene sammen, naturbilder med meg/hunder etc. 
Der føler jeg mobilen kommer til kort, med tanke på å virkelig få kvalitet på bildene (det funker helt fint for å "bare dokumentere" hvor vi har vært, men jeg ønsker også å ha muligheten til å ta mer stemningsfulle bilder sammen (om det gir noen mening :p ). 

 

Jeg har tidligere vært innom tanken på vippbar skjerm, men føler ikke jeg har funnet et kamera med skjerm som kan vippes utover på den måten. I tillegg til at jeg er skeptisk til om den vil bryte av ved et uheldig fall etc. 

Nikon Z6 har jeg slått fra meg grunnet pris, samt at det virker som den ikke er den beste på autofokus (hunder i fart). 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om vi snakker litt forbi hverandre nå.

 

SnapBridge er Nikon sin app for å koble telefon og kamera sammen. Derfor jeg nevnte telefoner.

 

Det finnes en god del kamera som kan vippe skjermen fremover. Klart en slik skjerm er et svakt punkt ved fall, men det er vel ikke så ofte en mister kameraet..?

 

Jeg anbefalte ikke Z6, men det er et av kameraene jeg har erfaring med. Ikke det at jeg ikke anbefaler det; jeg er kjempefornøyd. Det fokuserer også ganske så bra i godt lys, i dårlig lys er det imidlertid langt i fra egnet til sport og action.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om vi snakker litt forbi hverandre nå.

 

…….

 

Mulig tlf-kommentaren var til meg da jeg forslo å bruke mobilen til selfies og D7000 til resten.

 

Jeg har tidligere vært innom tanken på vippbar skjerm, ...

 

Når det gjelder vridbare skjermer som kan sees fra forsiden av kamerat er det ikke vanskelig å finne bra kameraer som har det, men som jeg nevnte i en tidligere kommentar er det bare D5x00-serien til Nikon som har det av speilreflekser. Jeg har brukt/eid kameraer med dette fra 2004 og aldri hatt noe problem med holdbarhet.

 

Selvsagt er det et svakt punkt hvis du mister kamerat med skjermen brettet helt ut, men totalt sett oppfatter jeg den type skjerm som en fordel også når det gjelder holdbarhet da man kan brette LCD-skjermen inn mot huset for beskyttelse ved transport. Og ved vanlig bruk er skjermen i posisjon som på andre kameraer med fast skjerm så da spiller det ingen rolle.

 

Ser du på andre produsenter så har Canon, Panasonic og Olympus bra utvalg i modeller med fullt justerbar skjerm, men det hjelper jo ikke så lenge dine alternativ er Nikon og Sony A7 (Sony har A6400 hvor skjermen kan vris opp). Kan du ikke ta en tur i en butikk og får SnapBridge på D7500 demonstrert så ser du om det er noe du kan bruke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fartsbilder av hunder, portrettfotografi og produktfoto er det kamerat vil bli brukt til. 

 

Kameraet vil også bli brukt til noe filming.

 

Noen tips/råd?  :hmm:  :w00t:

 Du kan vurdere en Fujifilm X-T3. Den er svært god på fokus og følgefokus og har veldig gode videomuligheter. Objektivene er av god kvalitet og fornuftig priset. Ev. kan du vurdere Fujifilm X-T30, X-T3's lillebror, som gir omtrent 85% av storebror til en lavere pris.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med at kamerautstyret kan bli for tungt så bør du ikke velge A7 II, det er et fullformatskamera og selv om kamerahuset ikke er så stort og tungt så er objektivene det.

 

Jeg ville heller sett på et system som har lettere objektiver, sjekk ut Olympus og Panasonic sine systemkameraer. De kan styres fra mobiltelefonen over Wifi.

Jeg er ikke fornøyd med Olympus sin Wi-Fi løsningen til selvutløsning av bilde. Fungerer dårlig, det er tregt. Bruker det ikke mer.
Lenke til kommentar

Ønsker å oppgradere fra Nikon D7000, utelukkende fordi jeg vil ha kamera med wifi, for å ha muligheten til å enkelt ta selvportretter (dette har vært et savn i flere år, har aldri blitt venn med selvutløseren / fjernkontrollen).

 

Prismessig ligger Nikon D7500 eller Sony A7 ii innafor det jeg ønsker å betale, men jeg kan strekke meg litt.

 

Sony A7 iii har jeg prøveholdt og såvidt knipset litt med (litt i overkant stivt prismessig). 

Jeg må si jeg likte grepsfølelsen på kameraet, det lå veldig godt i hånda og føltes ikke tungt. 

(Det skal nevnes at jeg sliter med vonde hender til tider, og ideelt sett skulle jeg gjerne sett at kameraet var lettest mulig ). 

 

Fartsbilder av hunder, portrettfotografi og produktfoto er det kamerat vil bli brukt til. 

 

Kameraet vil også bli brukt til noe filming.

 

Noen tips/råd?  :hmm:  :w00t:

Til ditt bruk høres A7en ut som en bedre match. Den har en større sensor, som gir bedre egenskaper i mindre lys, som innendørs. I tillegg har man på a7en mulighet til å ta bilder ved bruk av skjermen på kameraet, som kanskje høres trivielt ut, men faktisk er veldig hendig. Det kan man ikke på Nikon kameraet uten å miste den gode autofokusen. 

 

Jeg ville vurdert bruktmarkedet. Det er mange gode potensielle kjøp der nå, da folk bytter systemer ofte.

Lenke til kommentar

Ønsker å oppgradere fra Nikon D7000, utelukkende fordi jeg vil ha kamera med wifi, for å ha muligheten til å enkelt ta selvportretter (dette har vært et savn i flere år, har aldri blitt venn med selvutløseren / fjernkontrollen).

Nå er som nevnt funksjonaliteten til Nikon på den fronten ikke noe å rope hurra for, selv om oppdaterte versjoner av SnapBridge (og for så vidt også WMU som er forgjengeren) har blitt noe bedre. På den annen side, så vet jeg ikke om noen av fjernstyringsappene til de andre produsenten og oppkoblingen av dem er virkelig bra.

 

Nikon sin løsning fungerer helt greit når du har fått kamera og telefon til å snakke sammen, men det er ikke alltid at den første biten går helt glatt (det har noen ganger skjedd at jeg har måttet starte telefonen på nytt før appen vil bli klar over at det er et kamera å koble seg til).

 

På videofronten er heller ikke Nikons dSLRer noe å rope hurra for. Videokvaliteten er god, men de mangler god autofokus og støttefunksjoner for bedre kontroll av manuellfokus. 

 

Ellers, så er det naturlige spørsmålet ingen så langt har spurt: Hva har du av utstyr til Nikon fra før av? Har du bare et kitobjektiv, så er det ikke noen spesiell grunn til å holde på det (men da er det også andre alternativer enn Sony som er verdt å se på), men har du en samling av god optikk som du liker til D7000 så kan det helt klart være verdt å holde seg til Nikon-økosystemet til tross for at det ikke er helt optimalt på andre områder.

 

Sony blir nok lett ganske chubby. Selv om huset er kompakt, så blir optikken større enn optikk bygget for APS-C-sensorer. Så det kan fort være at det du mister på et lettere hus tar du igjen på tynger optikk. Og på grunn av måten vekten fordeler seg så merkes tyngre optikk mer enn et tyngre hus.

 

Egentlig, basert på bruksområdene du beskriver, så ville jeg tatt en titt på et tredje alternativ: Ett av MicroFourThirds-husene til Panasonic. Jeg lurer på om G80 kunne passet deg ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er som nevnt funksjonaliteten til Nikon på den fronten ikke noe å rope hurra for, selv om oppdaterte versjoner av SnapBridge (og for så vidt også WMU som er forgjengeren) har blitt noe bedre. På den annen side, så vet jeg ikke om noen av fjernstyringsappene til de andre produsenten og oppkoblingen av dem er virkelig bra.

 

Nikon sin løsning fungerer helt greit når du har fått kamera og telefon til å snakke sammen, men det er ikke alltid at den første biten går helt glatt (det har noen ganger skjedd at jeg har måttet starte telefonen på nytt før appen vil bli klar over at det er et kamera å koble seg til).

 

På videofronten er heller ikke Nikons dSLRer noe å rope hurra for. Videokvaliteten er god, men de mangler god autofokus og støttefunksjoner for bedre kontroll av manuellfokus. 

 

Ellers, så er det naturlige spørsmålet ingen så langt har spurt: Hva har du av utstyr til Nikon fra før av? Har du bare et kitobjektiv, så er det ikke noen spesiell grunn til å holde på det (men da er det også andre alternativer enn Sony som er verdt å se på), men har du en samling av god optikk som du liker til D7000 så kan det helt klart være verdt å holde seg til Nikon-økosystemet til tross for at det ikke er helt optimalt på andre områder.

 

Sony blir nok lett ganske chubby. Selv om huset er kompakt, så blir optikken større enn optikk bygget for APS-C-sensorer. Så det kan fort være at det du mister på et lettere hus tar du igjen på tynger optikk. Og på grunn av måten vekten fordeler seg så merkes tyngre optikk mer enn et tyngre hus.

 

Egentlig, basert på bruksområdene du beskriver, så ville jeg tatt en titt på et tredje alternativ: Ett av MicroFourThirds-husene til Panasonic. Jeg lurer på om G80 kunne passet deg ganske bra.

Det finnes både kompakte og store objektiv til alle systemene, så dette vekt- og størrelseargumentet folk slenger rundt seg er bare misvisende. Størrelseforskjellen mellom M43 og FF er ikke i nærheten av stor nok til at det vil avgjøre om man tar med seg kameraet eller ikke.

 

Panasonic er flott om du vil ha et kamera så kjedelig at det blir liggende på hylla. Flott for video, lite inspirerende for foto.

Lenke til kommentar

.....

Størrelseforskjellen mellom M43 og FF er ikke i nærheten av stor nok til at det vil avgjøre om man tar med seg kameraet eller ikke.

....

 

For meg er størrelsesforskjellen faktisk ganske viktig. Siden den ikke er det for deg gjelder det opplagt ikke for alle, men hva vet du egentlig om trådstarters priorieteringer/krav/ønsker rundt vekt og størrelse - utover "lettest mulig" som det står i første innlegg? 

 

Jeg har ikke Panasonic selv, men har brukt et par Pansonic kameraer og det fungerte flott til stillbilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det finnes både kompakte og store objektiv til alle systemene

For så vidt korrekt, men også fullstendig poengløst.

 

Skal du ha to objektiver som gjør noenlunde samme jobb, så er de større jo større sensoren er. De virkelig store objektivene til mindre sensorer er ofte svært lyssterke objektiver som er overkonstruert kun for å konkurrere med tilsvarende objektiver til større sensorer (hvorvidt det er en god prioritering fra produsenten sin side er en annen sak). Mer "hverdagslig" optikk er mer kompakt jo mindre sensoren er.

 

Frem til Sony faktisk gidder å konstruere noe av typen 24-120 f/7-11 til FE-fatningen som faktisk bare veier et par hundre gram, så er det helt meningsløst å dra frem "det finnes små og store objektiver til alle systemer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snakka varmt om 4/3 mange ganger. Det er et kamera man lettere tar med på en liten tur. På fjellturer kan man ha kamera i lomma med et objektiv påsatt og et objektiv i den andre lomma. Det er et kamera med FF brikke for stort til. Det blir for tungt og for stort. Men lommeplassen har for min del mobilen overtatt. Jeg kommer til å selge hele 4/3 serien og kjøpe Sony A7...., prisen avgjør hvilket. Men har sett på Canon R. Med å se bildene mot hverandre liker jeg bedre Canon. Om det stemmer blir valget vanskelig. Jeg liker Sony og at de fornyer seg. Canon er konservative. Kjenner ikke til Nikon.

Lenke til kommentar

For meg er størrelsesforskjellen faktisk ganske viktig. Siden den ikke er det for deg gjelder det opplagt ikke for alle, men hva vet du egentlig om trådstarters priorieteringer/krav/ønsker rundt vekt og størrelse - utover "lettest mulig" som det står i første innlegg? 

 

Jeg har ikke Panasonic selv, men har brukt et par Pansonic kameraer og det fungerte flott til stillbilder.

Poenget er at det omtrent ikke er noen størrelseforskjell. 

 

Og jeg er helt enig, man får selvsagt gode bilder med Panasonic, men hvorfor gå for et dårligere alternativ? 

 

Her er forøvrig en sammenligning mellom GH5 og a7ii. http://j.mp/2TpTn9V

 

For så vidt korrekt, men også fullstendig poengløst.

 

Skal du ha to objektiver som gjør noenlunde samme jobb, så er de større jo større sensoren er. De virkelig store objektivene til mindre sensorer er ofte svært lyssterke objektiver som er overkonstruert kun for å konkurrere med tilsvarende objektiver til større sensorer (hvorvidt det er en god prioritering fra produsenten sin side er en annen sak). Mer "hverdagslig" optikk er mer kompakt jo mindre sensoren er.

 

Frem til Sony faktisk gidder å konstruere noe av typen 24-120 f/7-11 til FE-fatningen som faktisk bare veier et par hundre gram, så er det helt meningsløst å dra frem "det finnes små og store objektiver til alle systemer".

Absolutt ikke poengløst. Man kan fint bruke 2.8 optikk på FF, som tilsvarer ca 1.4 optikk på M43. Man kan komfortabelt skyte på høyere ISO, og med rimeligere normaloptikk, da produsentene av objektiver til M43 må ta hensyn til den enorme cropen. 

 

Misforstå meg rett, jeg har vært flittig bruker av GH4, og det er et godt kamera, spesielt til video, men som fotokamera er a7x så uendelig mye bedre. 

 

Jeg bruker en XT3 nå, og hadde glatt gått for a7riii om ikke videofunksjonene på XT3 passet mitt arbeid bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har 17mm f1,7 og 45mm f 1,8. Små og lette objektiver. 45mm er overlegent skarpest. Men klart objektiver med f1,4 og f1,2 er mye større, men som regel bedre optisk og som blenderen sier mer lysskarpt. Man får avgjøre om det er vært prisen og størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...