Gå til innhold

Student i USA, har ikke penger å overleve for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du først studerer i USA og har et krevende studie som du sier vil jeg anta at dette er en høyt "profilert" jobb som vil betale bra ? 

 

En venninne tok opp forbrukslån på 500k da hun så seg selv i samme "krise" 2 år igjen på skolen og lite fra lånekassa.

 

Fant en ny billig utleier som gjorde at hun fikk 20min reisevei i motsetning til 2 min å gå, kunne tilby 2 år leie på forskudd for 25% avslag på prisen. Win-win

 

Halve gjelda var da brukt opp, Resterende penger hadde hun på bok og brukte til å betale den faktiske gjelda. Fikk så en avtale på å bare betale renter på lånet det siste året sitt der da hun var usikker på om det skulle rekke til.

 

Hun var med ut på de sosiale tilstelningene som "krevdes" for å skape nettverk, men droppet alkoholen eller holdt det til et ekstremt minimum.

 

Samtidig begynte hun med kuponger, det er som kjent et fenomen der nede. Hun samlet kuponger i hytt å pine og sørget for å få forbruksvarer som skulle vare i de 2 årene for lommerusk, 

vi snakker sjampo, vaskemiddel, hermetikk, hygieneartikler osv osv som ville kostet 6-7k til 2-300 kr  Sånn holdt hun på så godt det lot seg gjøre.

 

Selv så hevder hun at det gikk veldig lett. de 500k nedbetale hun første året hun jobbet.

 

Så handler nok bare om vilje og hvor løsnings orientert man er. 



Anonymous poster hash: 0a40e...62f
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du jeg ville ha postet her hvis det hadde vært en mulighet? 

 

Det er veldig vanskelig å forstå for oss utenforstående at det skulle være "helt umulig" å låne så lite penger av et eller flere familiemedlemmer.   Evt kan du prøve å be om penger via tjenester som gofundme og reklamere for det på facebook eller hva du ellers bruker av slike tjenester. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du er i USA, gå på Craigslist eller FB Marketplace og finn ting som gis bort gratis. Hent alt av gratisting du får tak i og selg det videre.

Lenke til kommentar

Stusser mest over at lån fra familie er uaktuelt. 14,000 er en liten sum for en norsk husholdning. Det blir for dumt om familien din skal tillate at et så lite beløp ødelegger utdannelsen din, noe som kommer til å gi et langt større økonomisk tap på sikt. Med mindre familien din er sosialklienter og gjeldsslaver alle mann skulle de uten problemer klare å hoste opp 14,000, i verste fall ved å låne på hus, bruke kreditt eller ta opp et lite forbrukslån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stusser mest over at lån fra familie er uaktuelt. 14,000 er en liten sum for en norsk husholdning. Det blir for dumt om familien din skal tillate at et så lite beløp ødelegger utdannelsen din, noe som kommer til å gi et langt større økonomisk tap på sikt. Med mindre familien din er sosialklienter og gjeldsslaver alle mann skulle de uten problemer klare å hoste opp 14,000, i verste fall ved å låne på hus, bruke kreditt eller ta opp et lite forbrukslån.

I noen familier er lån det samme som få, og tilbakebetaling kun skjer ved gjentatt mas og da bare den ene gangen.

 

For min del hadde jeg ikke lånt en tusenlapp til de fleste av mine familiemeldlemmer, rett og slett fordi jeg ser på det som ett utlån, de ser på det som gratis penger.

Lånte ut ca 20 000 til ett familiemeldem for kanskje 10 år siden til, har til nå mast meg til under halvparten tilbake.. Anonymous poster hash: 27cdc...985

Lenke til kommentar

I noen familier er lån det samme som få, og tilbakebetaling kun skjer ved gjentatt mas og da bare den ene gangen.

 

For min del hadde jeg ikke lånt en tusenlapp til de fleste av mine familiemeldlemmer, rett og slett fordi jeg ser på det som ett utlån, de ser på det som gratis penger.

Lånte ut ca 20 000 til ett familiemeldem for kanskje 10 år siden til, har til nå mast meg til under halvparten tilbake.. Anonymous poster hash: 27cdc...985

 

Om vedkommende signerer et gjeldsbrev med riktig innhold og pålitelige vitner kan du inndrive kravet uten søksmål i ettertid.

 

EDIT: Litt for sent for deg selvsagt, men for alle andre som vurderer å låne ut ..

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk studielån fra Lånekassen og reiste for å studere i USA i fjor høst. Med litt sparinger og et veldig trangt budsjett klarte jeg å overleve på kun dette, siden man har veldig begrensede muligheter for å jobbe som internasjonal student i USA (studiet er dessuten veldig krevende).

 

Jeg har gradvis innsett at jeg ikke kommer til å klare meg på studielånet. Før jeg flyttet fikk jeg et brev fra skolen som estimerte et minimumsbeløp jeg trengte for å studere her. Utbetalingen fra Lånekassen var tilsvarende dette. Dermed tenkte jeg at med forsiktig bruk av penger ville det gå bra.

 

I tillegg til at beløpet neppe var realistisk til å begynne med, har jeg også hatt mange uforutsette utgifter. Per dags dato vil antakelig neste utbetaling komme i juni, og jeg har ikke nok penger til å betale husleie for april og mai. Jeg har en liten buffer så jeg har mat å overleve på, men sitter med ca 14 000 kr for lite til å dekke det andre.

 

Jeg har slitt veldig psykisk med å takle alt presset på skolen og samtidig stadig bekymre meg over økonomien. Jeg tenker ofte på å bare reise hjem, selv om det tok mye hardt arbeid for å komme hit.

 

Spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre? Jeg har brukt så mye penger og innsats for å komme inn på skolen og har gode karakterer, det virker så meningsløst å bare droppe ut og reise hjem... Jeg var kanskje naiv som trodde at jeg kunne klare meg på studielån slik at jeg kun kan fokusere på skolen. Men det går ikke. Pga. visum får jeg kun lov til å jobbe på skolen, der det ikke finnes noen muligheter. Jobber jeg svart risikerer jeg bl.a. å miste visumet.

Jeg har kredittkort for nødstilfeller, slik at jeg kan dekke utgiftene frem til neste utbetaling fra Lånekassen, men neste betaling er jo ikke nok til både skolepenger og betale tilbake gjelden...

Jeg skulle gjerne brukt sommerferien på å jobbe og tjene opp penger, men hvis jeg reiser hjem så vil jeg jo bruke opp de pengene på flybilletter og husleie og mat i Norge... (jeg har jo heller ingen garanti på å faktisk finne en jobb).

 

Hva skal jeg gjøre?

 

Anonymous poster hash: 61883...886

Hvordan går det, løser det seg?

Lenke til kommentar

Om vedkommende signerer et gjeldsbrev med riktig innhold og pålitelige vitner kan du inndrive kravet uten søksmål i ettertid.

 

EDIT: Litt for sent for deg selvsagt, men for alle andre som vurderer å låne ut ..

Ingenting skaper familieforhold som å tvangsinndrive gjeld fra familie..

Løser det heller ved å heller si jeg ikke kan, ikke har osv, det gjelder både penger, hjelp og annet utstyr.

 

Pengene i seg selv er ikke så nøye, ser for meg at familieforholdet hadde blitt betydelig værre om jeg tvangsinnkrevde kravet.

 

Å låne penger fra familie kan fort bli en felle og ødelegge, skjønner på mange måter at å låne fra familie ikke nødvendigvis er ett alternativ selv om pengene skulle være der. Anonymous poster hash: 27cdc...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig familie som ikke respekterer deg eller dine ressurser gitt.

 

Det er vel heller dessverre en ganske vanlig problemstilling og kilde til konflikt i mange familier.

De fleste familier har en eller flere som ikke klarer å styre egen økonomi.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Det er derfor det er så viktig at foreldre starter kultur med å snakke om penger i familien. Dette burde vært lært om i skolen. Hele familien bør samarbeide først og fremst for å leve uten gjeld, deretter å realisere personlige mål.

 

Men staten vil at folk skal være på tå hev, for da blir vi lettere å dominere. Man må forby at folk tar frie valg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Stusser mest over at lån fra familie er uaktuelt. 14,000 er en liten sum for en norsk husholdning. Det blir for dumt om familien din skal tillate at et så lite beløp ødelegger utdannelsen din, noe som kommer til å gi et langt større økonomisk tap på sikt. Med mindre familien din er sosialklienter og gjeldsslaver alle mann skulle de uten problemer klare å hoste opp 14,000, i verste fall ved å låne på hus, bruke kreditt eller ta opp et lite forbrukslån.

Stusser mest over at folk ikke forstår at det finnes noen hundretusen fattige i dette landet som lever fra dag til dag.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, trådstarter her.

Skolen har vært så travel i det siste (“mid terms”) at jeg ikke har hatt tid til noen ting. Jeg har ikke sjangs til å ha tid til jobb før sommerferien.

 

Takk til alle som har svart. Jeg innser også at å droppe ut av studier er langt verre enn å låne noen ekstra kroner. Dessverre har jeg ikke familie (bokstavelig talt) og heller ingen venner jeg anser så nærme at jeg kan spørre om å låne penger. Det er ikke snakk om stolthet, men rett og slett mangel på slike muligheter. Derfor postet jeg dette på et forum. Dere som kan ta familie som en selvfølge bør være takknemlige for det, fordi det å ikke ha familie er en realitet for andre.

 

Jeg setter pris på kreative innspill som å starte forretning og skape ulike jobbmuligheter. Men den siste tiden har studiet vært så krevende at bare å holde tritt med skolen har vært mer enn nok. Det er ikke noe fritid her, det er opp og morgenen og være på skolen hele dagen, de få timene jeg har hjemme før sengetid går på forberedelser til neste dag. Det er innleveringer og prøver så og si hver dag. Jeg tar ekstra mange fag i år, fordi jeg vil bli ferdig så fort som mulig. Jeg håper at på sikt kan jeg få mer tid til å jobbe og tjene penger. Jeg vil også opparbeide meg rett til “OPT” (optional practice training), der jeg kan jobbe med noe studierelatert i ett år hvis jeg finner en arbeidsgiver. Men akkurat nå, i denne krisen, ser jeg etter kortsiktige løsninger så jeg kan slippe å stå uten tak over hodet eller måtte reise hjem igjen med avbrutte studier. 

 

Jeg har utsatt problemet helt til sist, nå som neste husleie allerede har forfalt, fordi når jeg begynner å tenke på dette klarer jeg ikke å fokusere på skole. Jeg har bestemt meg for å prøve å bruke kredittkort først, så jeg har tak over hodet i noen måneder. Så blir neste skritt å begynne å se etter jobbmuligheter her så jeg kan betale tilbake over sommeren. 

 

Igjen, takk til alle som har engasjert seg, det betyr mye. Jeg skal poste oppdateringer her etter hvert.



Anonymous poster hash: 61883...886
Lenke til kommentar

Hvor mye er det snakk om per dags dato, for å leve normalt, og hvor mye vil du trenge per måned frem til du tror du får deg jobb, hvor mange år?

 

Jeg ville vurdert å lage en fundraiser, hvor du ber om lån, og på ditt ord om ære betale 5% til 10% tilbake til lånesummen når du får deg jobb om x antall år og får råd til å betale tilbake. 10% smaker bra for de fleste. 5% kan funke for noen.

 

Hvis det er snakk om 20 000 per dags dato, 5000 per måned, og du har 6 måneder igjen av studiet, så blir det 50 000 kr totalt. 5% til 10% av dette er ikke mye for å holde deg flytende og komme deg gjennom det her!

 

Hvordan dette burde vært gjort legalt vet jeg ikke, men det burde vært mulig å få til en type kontrakt, hvor du skriver alle personlig info og en enkel lovlig bindende tekst, som kan sendes på pdf-fil via e-post, med din underskrift, og hvor mottaker kan skrive under og gi deg kopi med personlig info, så du husker hvem du har lånt av.

 

Det finnes garantert slike muligheter, jeg vet bare ikke om dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...