Gå til innhold

Student i USA, har ikke penger å overleve for


Anbefalte innlegg

Jeg fikk studielån fra Lånekassen og reiste for å studere i USA i fjor høst. Med litt sparinger og et veldig trangt budsjett klarte jeg å overleve på kun dette, siden man har veldig begrensede muligheter for å jobbe som internasjonal student i USA (studiet er dessuten veldig krevende). 

 

Jeg har gradvis innsett at jeg ikke kommer til å klare meg på studielånet. Før jeg flyttet fikk jeg et brev fra skolen som estimerte et minimumsbeløp jeg trengte for å studere her. Utbetalingen fra Lånekassen var tilsvarende dette. Dermed tenkte jeg at med forsiktig bruk av penger ville det gå bra. 

 

I tillegg til at beløpet neppe var realistisk til å begynne med, har jeg også hatt mange uforutsette utgifter. Per dags dato vil antakelig neste utbetaling komme i juni, og jeg har ikke nok penger til å betale husleie for april og mai. Jeg har en liten buffer så jeg har mat å overleve på, men sitter med ca 14 000 kr for lite til å dekke det andre. 

 

Jeg har slitt veldig psykisk med å takle alt presset på skolen og samtidig stadig bekymre meg over økonomien. Jeg tenker ofte på å bare reise hjem, selv om det tok mye hardt arbeid for å komme hit. 

 

Spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre? Jeg har brukt så mye penger og innsats for å komme inn på skolen og har gode karakterer, det virker så meningsløst å bare droppe ut og reise hjem... Jeg var kanskje naiv som trodde at jeg kunne klare meg på studielån slik at jeg kun kan fokusere på skolen. Men det går ikke. Pga. visum får jeg kun lov til å jobbe på skolen, der det ikke finnes noen muligheter. Jobber jeg svart risikerer jeg bl.a. å miste visumet.

Jeg har kredittkort for nødstilfeller, slik at jeg kan dekke utgiftene frem til neste utbetaling fra Lånekassen, men neste betaling er jo ikke nok til både skolepenger og betale tilbake gjelden... 

Jeg skulle gjerne brukt sommerferien på å jobbe og tjene opp penger, men hvis jeg reiser hjem så vil jeg jo bruke opp de pengene på flybilletter og husleie og mat i Norge... (jeg har jo heller ingen garanti på å faktisk finne en jobb). 

 

Hva skal jeg gjøre?



Anonymous poster hash: 61883...886
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kredittkort for nødstilfeller, slik at jeg kan dekke utgiftene frem til neste utbetaling fra Lånekassen, men neste betaling er jo ikke nok til både skolepenger og betale tilbake gjelden... 

Jeg skulle gjerne brukt sommerferien på å jobbe og tjene opp penger, men hvis jeg reiser hjem så vil jeg jo bruke opp de pengene på flybilletter og husleie og mat i Norge... (jeg har jo heller ingen garanti på å faktisk finne en jobb). 

 

Hva skal jeg gjøre?

 

 

Anonymous poster hash: 61883...886

Kjipt, og ja, det er dessverre ikke mulig å jobbe ved siden av studiene på slike visa..

 

Har du familie du kan spørre om litt hjelp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes mengder av private legater du kan søke om penger fra. Det finnes en lang rekke nettsider som har oversikter over en del av disse.

 

Se feks https://www.legathandboken.no

http://legatsiden.no

https://unifor.no

 

Takk for at du deler dette. Jeg er kjent med legathåndboken, siden jeg har høyt karaktersnitt hadde jeg håpet på å finne et stipend å søke på, men det virker som at disse er veldig snevre, og jeg fant ingenting jeg var kvalifisert for. Siden det er et såpass stort beløp jeg trenger, og at det i tillegg haster, tenker jeg at stipend er mer langvarige ting å se på i fremtiden?

 

Anonymous poster hash: 61883...886

Lenke til kommentar

Altså om du ikke har noen å låne av, så har du ikke sjangs, utifra det du forklarer nå. Kanskje finnes det noe ala jusshjelpen som kan geleide deg til et sted hvor du kan få litt økonomisk nødhjelp; dog tviler jeg...det er jo ingen menneskerett å få studere akkurat nå.

 

Skjønner egentlig ikke at du ikke har noe familie eller bekjente du kan støtte deg på og låne hos (regner virkelig med at du har spurt, og ikke bare føler deg for stolt til å spørre fordi du synes det er flaut eller ydmykende) hvis det er snakk om under 40k..Evt sette opp en privat låneavtale..Jeg personlig synes det er mye bedre å spørre de rundt deg om hjelp når du virkelig trenger det enn å la være og måtte stoppe opp halvveis pga det. Om du har spurt, og ikke har mulighet til å få låne, så er det så klart en annen sak.

 

Så må du uansett i tenkeboksen om du skulle klare deg gjennom dette året her. Det er jo særs mye gunstigere å fullføre nå, kontra å droppe ut, men må du så må du.. Om du har anledning til å ta pause i studiet, så bør du nok gjøre det for å jobbe fulltid i et til to år (evt studere i Norge), for å kunne spare deg opp kapital å leve på (så du faktisk har til leie OG mat utover studielånet). Klarer du deg gjennom året har du også muligheten til å få det godkjent gjennom NOKUT, for så å fortsette f eks på andreår på samme studium her hjemme (til en vesentlig billigere penge).

 

No offense, men du høres ut som en typisk flinkis. Er du jente? I så fall lukter det flink pike syndrom en god vei (samme gjelder sånn sett om du er gutt, men regner med alle vet hva "flink pike-syndromet" innebærer). Noe du selv kanskej bør være obs på. Hva er det som gjør at du absolutt MÅ studere i USA?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg av prinsippet mot forbrukslån, men er man desperat så er man desperat. Sjekket om du kan få det?

 

Det der er jo oppskriften på å komme i økonomisk trøbbel medmindre han vet at han kan tjene opp summen i løpet av relativ kort tid og det virker det ikke som om han kan. Antar at dette heller ikke er det siste året med studier.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

I tillegg til at beløpet neppe var realistisk til å begynne med, har jeg også hatt mange uforutsette utgifter. Per dags dato vil antakelig neste utbetaling komme i juni, og jeg har ikke nok penger til å betale husleie for april og mai. Jeg har en liten buffer så jeg har mat å overleve på, men sitter med ca 14 000 kr for lite til å dekke det andre. 

 

Anonymous poster hash: 61883...886

 

Og du har heller ikke eiendeler i Norge du kan få hjelp til å selge? Ingenting?

 

Om du ikke kan låne av familie, hva med andre bekjente? Jeg ville ikke hatt noe problem med å låne penger til flinke folk som studerer i USA, og jeg er garantert ikke alene. Men forutsetningen blir selvsagt at skyldner skriver et enkelt gjeldsbrev.

 

EDIT: 14 000 NOK er småpenger for noen med fast jobb og halvveis god økonomisk sans ... Noen må du vel kjenne som du kan spørre pent?  :)

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samlebruker for anonyme innlegg ..

OK.

 

Til trådstarter. Bruk kredittkortet. Rentene blir høye, men du kan betale et månedlig, mindre beløp. Det blir en kortsiktig løsning. Men du holder det gående. Kan du ikke spørre ansatte ved universitetet om jobbmuligheter knyttet til visa? Det er nødt til å finnes en løsning. Det er helt sikkert grep du kan gjøre for å enklere komme i jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK.

 

Til trådstarter. Bruk kredittkortet. Rentene blir høye, men du kan betale et månedlig, mindre beløp. Det blir en kortsiktig løsning. Men du holder det gående. Kan du ikke spørre ansatte ved universitetet om jobbmuligheter knyttet til visa? Det er nødt til å finnes en løsning. Det er helt sikkert grep du kan gjøre for å enklere komme i jobb.

 

Neste kapitaltilførsel for TS er i juni (!) og er helt sikkert allerede planlagt brukt for det nye kommende skoleåret. >2 mnd. husleie dekket med kortsiktig gjeld er derfor en dårlig idè, vil jeg påstå.

 

EDIT. Jeg har aldri brukt kredittkort selv, så kanskje jeg er mer skeptisk enn nødvendig: Om man velger dette alternativet bør man i hvertfall regne på hver dollar og cent og ikke bare anta at det ordner seg.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Veit det kan sitte langt inne,og usikker på om jeg hadde fått meg selv til å gjøre det, men hvis du har venner på sosiale medier så kanskje du kunne opprettet en fundraiser for å komme over kneika?

 

Bare vær dønn ærlig, forklar situasjonen og at du verdsette hvert eneste bidrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Innsé at du ikke planla godt nok, trekk deg tilbake, bygg opp kapital og gjør det igjen om 5-10 år når du er i en solid posisjon til å gjøre det. Får du ikke brukt noe av kunnskapen og utdannelsen du har tilegnet deg nå overhodet, til en jobb her i Norge?

 

Du skrev også at du ville ha spurt familie og slekt om hjelp hvis det var en mulighet, men det burde jo være mulighet for å bo gratis og jobbe seg opp litt kapital her hjemme? Hvor god kommunikasjon og samhold er det i familie og slekt?

 

2) Du skriver ikke hvor lenge igjen utdannelsen varer, om du har eksamen når til våren eller om det varer i 5 år til. Hvis det ikke er for lenge igjen 1 år eller 2, så ville jeg vurdert å bare prøve å skrape og klare meg gjennom det. Gjør alt du kan for å låne nok penger uten renter, og lov å betal tilbake når du er i en posisjon til å gjøre det. Du har fått en del gode forslag til hvordan å klare å få låne penger. Jeg ville vurdert -alt- (bortsett fra ulovligheter og prostitusjon, selvsagt).

 

Tenk: 100 000 i lån er veldig lite sammenlignet med en fullført utdannelse, og større sjanse for en jobb med 500 000 i årslønn resten av livet! Hvis du skal jobbe i 40 år, med 500 000 i lønn hvert år, så er det 20 millioner kroner før skatt. Da bør du klare å betale tilbake 100 000 - 200 000 i forskjellige lån.

 

Jeg skrev rentefritt, fordi det er ikke smart å låne penger med renter. Det kan bli vanskelig å betale tilbake, og det er sure penger. Men, selv 300 000 - 400 000 kr ville jeg virkelig vurdert å betale gjennom livet for å få fullført denne utdannelsen.

 

Om du likevel ikke skulle få deg jobb innenfor det du utdanner deg til, så vil du mest sannsynlig klare å få deg en jobb og betale gjelda. Du lever kun en gang, og du er jo inne på et spor nå som kan gi deg store muligheter. Da ville det vært synd å forspille den sjansen nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om «pakke sammen å dra hjem» er utelukket og du ikke vet om noen plass å få privat-lån:

 

Svart arbeide: «vaskehjelp, hagearbeid og hundelufting» pleier å være «uten kvittering» i alle land. (Men krever jo både tid og «kontakter»)

Jobb som skatter til/i/fra Norge: ett eller annet innen telefon-support, oversetterjobber, online-leksehjelp etc. kan gå an å kombinere med studier i en annen tidssone. Muligens teknisk sett i strid med oppholdstillatelsen din, men i praksis neppe ett problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...