Gå til innhold

Lønnsnivå i Sopra Steria?


Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (3 minutter siden):

Jeg vet de sier 60%, men det er ikke sant.  De trekker arbeidsgiveravgiften fra "din andel", så i virkeligheten får man ca. 51,5%. 

Det er forsåvidt riktig at det er noe minus der, men poenget mitt står fortsatt. Får du en kunde med decent timepris, så trenger du ikke jobba rævva av deg for å få 1.2M brutto årslønn.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lært mest av å jobbe inhouse i hardcore miljøer, springer ringer rundt konsulentene. 
 

Har selv jobbet som konsulent endel år.

 

Det er forskjeller dog, det finnes ingen fasit.

 

Skal man jobbe inhouse er det lurt å velge arbeidsgiver som har det du skal jobbe med som primær inntektskilde og ikke bare støttefunksjon. Det siste er best i en konsulentsituasjon.

Lenke til kommentar
The Jackal skrev (17 timer siden):

Det er forsåvidt riktig at det er noe minus der, men poenget mitt står fortsatt. Får du en kunde med decent timepris, så trenger du ikke jobba rævva av deg for å få 1.2M brutto årslønn.

Kan bekrefte at dette stemmer da jeg jobber i Webstep med ganske nøyaktig den timeraten og den årslønnen, og jobber vanlig 8 til 4.

Kan også nevne at Sopra ikke har vært villige til å matche dette, men så har ikke jeg så lang erfaring.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (20 timer siden):

Lært mest av å jobbe inhouse i hardcore miljøer, springer ringer rundt konsulentene. 
 

Har selv jobbet som konsulent endel år.

 

Det er forskjeller dog, det finnes ingen fasit.

 

Skal man jobbe inhouse er det lurt å velge arbeidsgiver som har det du skal jobbe med som primær inntektskilde og ikke bare støttefunksjon. Det siste er best i en konsulentsituasjon.

Er vel nettopp det, jobber du inhouse blir man gjerne veldig god på akkurat det den bedriften driver med, naturlig nok. Litt avhengig av bedriften, så er det ofte slik at det ikke er noe særlig insentiv til å lære så mye nytt. Spesielt i disse tider hvor nye teknologier nærmest renner ut hver eneste dag, så vil du som konsulent være friere til å spesialisere deg på forskjellige områder og bruke det hos kunder som trenger det. Siden mange konsulenter spesialiserer seg på forskjellige ting, får man da input på forskjellige teknologier fra andre konsulenter igjen. Akkurat denne delingen må det naturligvis legges til rette for, men det gjør de aller fleste konsulenthus. Er du derfor keen på bli veldig god på å programmere microkontrollere, skaff deg jobb i Kongsberg Defence eller noe slikt (min antakelse at du kan gjøre noe slikt der for øvrig). Av naturlige årsaker vil du sannsynligvis jobbe lite med web, cloud, AI/ML osv. Er du konsulent kan du velge å spesialisere deg innenfor et emne, og et nytt et om du ønsker en ny retning.

Min erfaring med tekniske intervjuer de siste 8 årene er jevnt over at inhouse utviklere generelt mangler bredden i kompetanse og at de ønsker seg videre fordi de vil lære noe nytt, uten at det nødvendigvis er den eneste sannhet.

Alt dette sagt...det finnes mange dårlige utviklere, det er vi nok enige om, men de er ganske jevnt fordelt mellom inhouse og konsulentbransjen.

Ellers er jeg veldig enig, få en jobb hvor utvikling er det som er primærinntektskilde

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Blåbær skrev (På 8.9.2020 den 12.19):

Nå jobber jeg forvaltning/konsulent, som konsulent opptil 1890 per time, standard 1590. Endte med å takke ja til ett tilbud for Sopra med noe bedre lønn.

Interessant! Jeg har jobbet i SopraSteria i litt over ett år og har aldri vært mer fornøyd med en arbeidsplass. Klart det kan kanskje være avhengig av hvilken avdeling man jobber i, men for min del så stortrives jeg. Styrer stort sett mine egne dager, har en fast kundeportefølje og jobber i prosjekt hos de konstant. Kan være stressende til tider, men jeg liker at det er fokus på planlegging og det å bygge løsninger skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk telefon fra en rekrutter angående Sopra Steria forrige uke. Sa jeg var villig til å ta en prat, men ikke fått tid enda. Men så kom jeg på at jeg allerede har vært i direkte kontakt med de og en inhouse rekrutter. Noen som vet om rekrutteren kan hjelpe på noen som helst måte? Eller om det bare er best å ha direkte kontakt? 

Jobber som Cloud Arkitekt nå i ett annet konsulentselskap og har rundt 900 000 så interessant om de kan tilby mer enn dette. De har jo noen fordeler som 6 ukers ferie etc.. også 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så vidt jeg vet tjener selgerne en del bedre i Atea enn i Sopra Steria, mens konsulentene gjerne tjener noe mindre.
Men de er relativt like. ATEA lever veldig på leverandører og partnere, og får store kickbacks om de selger et produkt, som rettferdiggjør større provisjon til selgerne der.

Den største forskjellen er at ATEA selger veldig mye produkter og tjenester relatert til disse, mens Sopra Steria selger kompetanse.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Lavt lønnsnivå i ATEA. Selv det som defineres som "høye" stillinger er generelt dårlig betalt.

Tror det blir vanskelig å tjene noe særlig mer enn 700-800 i ATEA som arkitekt med mindre du har noe vanvittig form for spisskompetanse og er helt uerstattelig. 

Selgere kan tjene bra, men det skyldes jo en kundeportefølje som har stor tillit til ATEA. 

Endret av PepsiMaks
Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (På 25.6.2021 den 18.07):

Lavt lønnsnivå i ATEA. Selv det som defineres som "høye" stillinger er generelt dårlig betalt.

Tror det blir vanskelig å tjene noe særlig mer enn 700-800 i ATEA som arkitekt med mindre du har noe vanvittig form for spisskompetanse og er helt uerstattelig. 

Selgere kan tjene bra, men det skyldes jo en kundeportefølje som har stor tillit til ATEA. 

Ok, får tilegne meg litt kompetanse i ATEA og snuse litt videre om noen år, takk.

Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 6:07 PM, PepsiMaks said:

Lavt lønnsnivå i ATEA. Selv det som defineres som "høye" stillinger er generelt dårlig betalt.

Tror det blir vanskelig å tjene noe særlig mer enn 700-800 i ATEA som arkitekt med mindre du har noe vanvittig form for spisskompetanse og er helt uerstattelig. 

Selgere kan tjene bra, men det skyldes jo en kundeportefølje som har stor tillit til ATEA. 

Jeg hadde en årsinntekt på over millionen i Atea, og vet om flere som hadde mer enn meg (senior og chief/principals). Men det hører til unntakene, og de gjør "alt" for å holde lønnsnivået nede, så man må kjempe for det selv.

Den ene måneden feiret vi beste resultat ever, mens når lønnssamtalen kom 1-2 måneder senere var det visst veldig usikre tider osv. Norgessjefen uttalte selv i en intern samling at de ville fokusere på nyansatte og opplæring i stedet for å beholde (dyr) seniorkompetanse.

 

Edit: Det er noen år siden jeg arbeidet der.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde en årsinntekt på over millionen i Atea, og vet om flere som hadde mer enn meg (senior og chief/principals). Men det hører til unntakene, og de gjør "alt" for å holde lønnsnivået nede, så man må kjempe for det selv.

Den ene måneden feiret vi beste resultat ever, mens når lønnssamtalen kom 1-2 måneder senere var det visst veldig usikre tider osv. Norgessjefen uttalte selv i en intern samling at de ville fokusere på nyansatte og opplæring i stedet for å beholde (dyr) seniorkompetanse.

 

Edit: Det er noen år siden jeg arbeidet der.

Nå må du huske på at du er veldig spesiell og det vet du selv. Derfor er lønnen så deretter, da man er "uerstattelig". 

Synes ikke det er mye som er tiltrekkende med ATEA og deres kultur. 

 

 

Lenke til kommentar

Joda, derav "hører til unntakene". Tilsvarende vil det også høre til unntakene dersom man er over 1 million i Sopra Steria.

De faktiske lønnsutgiftene per hode (uten lederkostnader) er faktisk høyere i Atea enn i Sopra Steria, så Atea har en høyere snittlønn - men som jeg nevnte er det nok mye selgerne i Atea som drar snittet opp.

For øvrig enig i siste utsagn - det er en grunn til at jeg ikke er der lenger, og det er ikke lønn.

Lenke til kommentar
On 11/30/2019 at 8:12 PM, loddyman said:

Kan ikke være mange som er verd en årslønn på over 1,2 mill som ikke er medeiere eller ledere?

Sitter her smått sjokkert (og kanskje litt misunnelige) over at folk "på gulvet" i denne bransjen drar inn så fete lønninger.

Det er som regel en sannhet med store modifikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 6/30/2021 at 1:58 PM, discostu said:

Å? Hvorfor?

Litt sent svar her.
Kommer vel an på avdeling, kontor og hvilken leder man har. Har jobbet i Atea i nesten 5 år selv og er veldig fornøyd med bedriften. Synes de har en god kultur der med mange hyggelige folk og de er runde i kantene på mange ting. Relativt gode interne systemer også. Det er hvertfall min erfaring som driftstekniker / konsulent. Dog, kan verifisere det NoTrace skrev over her, det feires tidenes beste resulater en måned og når lønnsamtalen kommer litt senere er det usikre tider og man får så vidt nok til å holde lønna på nivå med inflasjonen. Lønn var den eneste grunnen til at jeg slutta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...