Gå til innhold

Min startlønn som prosjekt ingeniør


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå fått tilbud om fast jobb som prosjekt ingeniør med lønn på 600 000kr inkl bonus.

 

Skal jeg si ja til tilbudet? Noen som har efraring fra dette? Har verken master eller bachelor grad.

 

Jeg har tidligere fagbrev som elektriker og har gått 2 år på fagskolen.

 

Martin 24 år

Endret av Martin ntn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bransje og hvor mange års relevant erfaring har du? Og hvor høy er lønna uten bonus? Det er ikke så interessant å oppgi lønn inkl bonus.

 

 

Uten utdannelse anser jeg det som en god lønn. Til sammenligning ligger startlønna for sivilingeniør normalt mellom 500-600k 

Lenke til kommentar

Uten utdannelse..

 

Siden når ble ikke fagutdanning telt som utdanning? Samt 2 år fagskole etterpå? Virker som en hoven holdning.

 

Edit: var nok dum og tolket det i overkant negativt. Du mente nok uten ferdig utdanning som ingeniør. Beklager muggenheten.

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden når ble ikke fagutdanning telt som utdanning? Samt 2 år fagskole etterpå? Virker som en hoven holdning.

 

Edit: var nok dum og tolket det i overkant negativt. Du mente nok uten ferdig utdanning som ingeniør. Beklager muggenheten.

 

Jeg har selv gått på fagskole så der tror jeg du har feiltolket det litt ;) Var sikkert litt upresist men mente selvfølgelig ingeniørutdannelse.

Lenke til kommentar

Hvilken bransje og hvor mange års relevant erfaring har du? Og hvor høy er lønna uten bonus? Det er ikke så interessant å oppgi lønn inkl bonus.

 

 

Uten utdannelse anser jeg det som en god lønn. Til sammenligning ligger startlønna for sivilingeniør normalt mellom 500-600k

Er innenfor elektro og har kun erfaring fra elektrikerbransjen som bas (1 år).

Tilbudt er da fast lønn på 560 000kr uten bonus

 

Hadde nok ikke fått tilbudet uten fagskoleutdanningen.

Endret av Martin ntn
Lenke til kommentar

Lønnsmessig så må dette være veldig bra.

Ser på NITO sin lønnsstatistikk at snittlønna for ein bachelor med 0 års ansiennitet har ei snittlønn på 486 000 kr i privat sektor på landsbasis.

Så er det litt forskjell på kvar i landet du jobbar, lavast snittlønn ser ut til å være i Aust-Agder med 445 000 kr som snittlønn, og høgast ser ut til å være Finmark med 519 000 kr i snittlønn, begge for nyutdanna ingeniørar i privat sektor.

 

Dette er med andre ord ei god lønn, sjølv når ein ser vekk frå bonusen (som du uansett ikkje må rekne med som lønn då den verken er pensjonsgivande eller garantert at du får).

 

 

Dersom du skal takke nei til denne jobben så må det være på grunnlag av arbeidsavtalen ellers.

Fyrst og fremst, er dette ei vanleg stilling der du har rett på overtidsbetaling? Eller har du fått særskilt uavhengig stilling der du er forventa å jobbe når det trengs utan å få overtid eller avspassering?

Deretter kan det være greit å vurdere dette med pendletid, arbeidstidsordningar, og arbeidsmiljøet generelt sett.

 

Sidan lønna er såpass mykje høgare enn du i utgangspunktet kunne forvente, så har eg ein mistanke om at det kan være nokre bestemmelsar i lita skrift som du ikkje har fått med deg. 560k pluss bonus opp mot 40k er svært godt betalt for ein vanlig 8-16 jobb, men det er ikkje godt betalt dersom det er snakk om 8-18 jobb med "beredskapsvakt" der du skal være tilgjengeleg for å møte på jobb heile døgnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hiver meg på de andre her. Dette er en svært bra lønn for noen uten høyere utdannelse på din alder med bare ett års erfaring.

Selv som startlønn for noen med høyere utdannelse (til og med mastergrad) er dette veldig bra.

 

Om det ikke er noen skumle ting med liten skrift i kontrakten (ala. det The Avatar nevner) sier jeg kjør på og takk ja til tilbudet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update:

Det endte med at jeg tok jobben :) Arbeidsavtalen var svært godt gjennomført og ikke noe lureri som stod i liten skrift.

 

Arbeidsdagene er man-fre fra 8-16 og 37.5t hver uke. Overtid utbetales utover dette.

 

Takk for svar!

 

Gratulerer! Høres ut som du fikk en bra deal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...