Gå til innhold

– Nordmenn stoler ikke på smarte produkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Forbrukerrådet, som representerer norske myndigheter, har fått gjennomslag i EU-kommisjonen for sine standpunkter. Men de håper at norske myndigheter skal være pådrivere for gjennomslaget?

 

Enten har de gått utenfor lovgivers vilje her, eller så betyr setningen noe annet enn jeg leser...

Lenke til kommentar

Normen stoler ikke på "smarte produkter", men en smarttelefoner som sanker en ubegripelig mengde med informasjon til enhver tid er det ingen som plages av. Nokså naivt og ignorant. Med måten folk flest i dag frivillig lar noen få akkumulere daglig detaljert inforrmasjon om individet(alt som kan sankes), viser tydelig til et samfunn hvor borgerne ikke har noe ønske om personlig frihet i fremtiden. Hvor mange kjenner dere som ikke har Facebook eller ikke bruker Google? Ta ansvar for fremtiden deres, eller sell den fremtidige friheten deres for beleilighet i øyeblikket. Det fantastiske er at vi alle valget nå

Endret av nattaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel en av få som jeg vet om som ikke er hverken på Facebook eller bruker Google til vanlig... (Symbian og Sailfish OS på mobil...)

 

Men som et tips til produsenter, synes jeg man kunne lage disse eneheten med mulighet for å velge mellom å være kablet, trådløst, eller uten tilkobling, og for å eventuelt fungere uten å være koblet til internett bare lokalt nettverk. Smartheten i smartproduktene er jo uansett stort sett begrenset til produktets egenskaper, så om man skal dimme et lys eller justere temperaturen i et rom, så er det jo ikke værre en at de skal kunne ha de funksjonene lagret lokalt, isteden for at det må sendes til servere for analyse, før de kan justeres.

 

Eventuel legg inn funksjon om at man kan forhåndslagre noen kommandoer loklat, tilknyttet funksjoner, for å kunne benytter dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@manoqueen Forbrukerrådet er ikke en utøvende makt.

Normen stoler ikke på "smarte produkter", men en smarttelefoner som sanker en ubegripelig mengde med informasjon til enhver tid er det ingen som plages av. Nokså naivt og ignorant. Med måten folk flest i dag frivillig lar noen få akkumulere daglig detaljert inforrmasjon om individet(alt som kan sankes), viser tydelig til et samfunn hvor borgerne ikke har noe ønske om personlig frihet i fremtiden. Hvor mange kjenner dere som ikke har Facebook eller ikke bruker Google? Ta ansvar for fremtiden deres, eller sell den fremtidige friheten deres for beleilighet i øyeblikket. Det fantastiske er at vi alle valget nå

Du skiller ikke mellom tillit og relasjon, mye på samme måten som du ikke evner å skille mellom hva som er en moderne telefon og ei. Man kan godt få bukt med spioneringen, ned til et iboende nivå. Du klarer nesten å lure meg til å si noe om vennekretsen min ;) Sniken.

Lenke til kommentar

Relevant her, vil være det at aktører som Facebook (og Google) gjør sitt ytterste for å gjøre personvern synonymt med sikkerhet og kryptering.

 

For eksempel er bekymringene rundt "personvern" på f.eks Alexa og Google Home oftest at en uønsket tredjepart (hacker e.l.) får tak i innholdet, dvs at sikkerheten ikke er tilstrekkelig. Men den virkelige bekyrmingen vedrørende personvern burde jo også være at Amazon og Google, bokstavelig talt, har satt opp en mikrofon i stua di. Dette er det ikke mange som en gang vurderer som problematisk.

Og om innholdet, mot formodning, skulle være kryptert og utilgjengelig for Amazon eller Google, hva da med metadata, som er minst like krenkende for personvern som det faktiske innholdet er. Det er problematisk at selskaper som Google og Amazon har fått diktere og endre hva som er personvern. Litt som om vi skulle la Exxon Mobil få definere hva klimaendring er, og når/om det er noe å bekymre seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Relevant her, vil være det at aktører som Facebook (og Google) gjør sitt ytterste for å gjøre personvern synonymt med sikkerhet og kryptering.

 

For eksempel er bekymringene rundt "personvern" på f.eks Alexa og Google Home oftest at en uønsket tredjepart (hacker e.l.) får tak i innholdet, dvs at sikkerheten ikke er tilstrekkelig. Men den virkelige bekyrmingen vedrørende personvern burde jo også være at Amazon og Google, bokstavelig talt, har satt opp en mikrofon i stua di. Dette er det ikke mange som en gang vurderer som problematisk.

Og om innholdet, mot formodning, skulle være kryptert og utilgjengelig for Amazon eller Google, hva da med metadata, som er minst like krenkende for personvern som det faktiske innholdet er. Det er problematisk at selskaper som Google og Amazon har fått diktere og endre hva som er personvern. Litt som om vi skulle la Exxon Mobil få definere hva klimaendring er, og når/om det er noe å bekymre seg for.

 

Har du en smarttelefon, så har vel allerede Google eller Apple en mikrofon i stua di.

Lenke til kommentar

Normen stoler ikke på "smarte produkter", men en smarttelefoner som sanker en ubegripelig mengde med informasjon til enhver tid er det ingen som plages av. Nokså naivt og ignorant. Med måten folk flest i dag frivillig lar noen få akkumulere daglig detaljert inforrmasjon om individet(alt som kan sankes), viser tydelig til et samfunn hvor borgerne ikke har noe ønske om personlig frihet i fremtiden. Hvor mange kjenner dere som ikke har Facebook eller ikke bruker Google? Ta ansvar for fremtiden deres, eller sell den fremtidige friheten deres for beleilighet i øyeblikket. Det fantastiske er at vi alle valget nå

 

Vel, tvert jeg kaster mobilen min i havet og reiser til skogen så er den informasjonen verdiløs.

Selv om Google/Facebook samler inn alskens informasjon om meg, så er det jeg som har siste ordet.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Relevant her, vil være det at aktører som Facebook (og Google) gjør sitt ytterste for å gjøre personvern synonymt med sikkerhet og kryptering.

 

For eksempel er bekymringene rundt "personvern" på f.eks Alexa og Google Home oftest at en uønsket tredjepart (hacker e.l.) får tak i innholdet, dvs at sikkerheten ikke er tilstrekkelig. Men den virkelige bekyrmingen vedrørende personvern burde jo også være at Amazon og Google, bokstavelig talt, har satt opp en mikrofon i stua di. Dette er det ikke mange som en gang vurderer som problematisk.

Og om innholdet, mot formodning, skulle være kryptert og utilgjengelig for Amazon eller Google, hva da med metadata, som er minst like krenkende for personvern som det faktiske innholdet er. Det er problematisk at selskaper som Google og Amazon har fått diktere og endre hva som er personvern. Litt som om vi skulle la Exxon Mobil få definere hva klimaendring er, og når/om det er noe å bekymre seg for.

 

 

Jepp, en ikke helt uvesentlig detalj, og noe av grunnen til at jeg har gjort huset kjemisk fritt for Google produkter og tjenester. Har tatt ett par år, men klarte til slutt å kvitte meg med Gmail og..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...