Gå til innhold

Tesla «normaliserer» prisene etter at Elon Musk innrømmer tabbe


Anbefalte innlegg

Legg merke til at det er -veldig- klare kontrastforskjeller på vei og utenfor vei her. Det hjelper betraktelig når man bare 100% gode kontrastforhold å jobbe med. Så i grunn synes jeg ikke det var så imponerende.

Det er imponerende med tanke på at dette er sanntid alt sammen, da denne bilen ikke kjørte der ved hjelp av tidligere "erfaringer/data". 

 

Dette er altså bil nr.1 som kjører denne ruta på den banen, og den klarer det uten store problemer.

 

Bil nr.2 kan rett og slett kjøre helt likt som denne bilen med kun å kopiere ferdselen til bil nr 1 i ettertid. 

 

Bil nr 10,000 får så enda bedre data og kan da kjøre et sikkert gjennomsnitt av alle bilene som har kjørt der før han. Så på sikt så vil sensorer og slikt kun være der for å sjekke for avvik. Resten av filer, rundkjøringer, enveisferdsel, lyskryss etc vil alt være der i form av data fra tidligere. Da spiller det ingen rolle hvor god kontrast det er der. 

 

Data kan hentes fra biler som blir kjørt manuelt også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla og de andre som driver frem autopilot er smarte og flinke folk, bare synd lokal prosessering av slikt ikke er fremtidsrettet.

 

Vi har sett det i alle bransjer, i starten skjer alt lokalt på klientene men etterhvert ender alt opp sentralisert på en server (ofte kalt sky).

All selvkjøring vil foregå på "digitale" veier hvor veinettet med eksterne sensorer forteller bilene hvor de kan kjøre og hvor det er objekter i veibanen.

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

 

Den dagen "skyen" vet at det løper noen ut i veibanen, er vel alt demokrati over :p

Big brother sees you!

 

Tror lokal prosessering har kommet for å bli jeg :)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Ikke mer galskap enn å la mennesker fritt kjøre biler, bare hjulpet av synet. Selvkjøringsteknologi vil aldri bli perfekt, men den vil raskt bli bedre enn det en menneskelig sjåfør klarer.

Tenk på alle kjøretøy som hver dag kjører både lange og korte distanser. Stort sett uten ulykker. Av og til noen pga misforståelser og dårlig samhandling. Mennesker er veldig undervurdert, av mennesker. Mange har altfor stor tiltro til maskiner og tech og ønsker å legge sitt liv i hendene på tech.

Dette blir litt som at man i 1950 trodde biler kunne fly i år 2000. 

Jeg vet hvertfall at hadde jeg latt Ap1 i min Tesla kjøre fullt og helt hadde jeg vært død for lenge siden, den bilen kjører som en drunken fyllik, og det på veier som er ganske rett frem.

Se på hva waymo driver med, hvilke biler, sensorer og software de har, hvor langt de har kommet, samt hvor lang vei de fortsatt har å gå. Det sier seg selv at det som er i tesla-bilene per nå ikke er spesielt nyttig eller revolusjonerende. Jeg blir rett og slett sliten av å gjete autosteer hele tiden, så mye rart den finner på at det er enklere å bare styre selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja er ikke alt på vei mot mer edge computing da? Både av sikkerhetsmessige grunner og fordi det i selvskjøringsøyemed er snakk om altfor store datamengder fra alle sensorer som blir prosessert til å sende det ut i skyen for behandling så det må gjøres i bilen? Så altså en blanding hvor mesteparten fikses i bilen og litt koblings til nettet?

Lenke til kommentar

 

Legg merke til at det er -veldig- klare kontrastforskjeller på vei og utenfor vei her. Det hjelper betraktelig når man bare 100% gode kontrastforhold å jobbe med. Så i grunn synes jeg ikke det var så imponerende.

Det er imponerende med tanke på at dette er sanntid alt sammen, da denne bilen ikke kjørte der ved hjelp av tidligere "erfaringer/data". 

 

Dette er altså bil nr.1 som kjører denne ruta på den banen, og den klarer det uten store problemer.

 

Bil nr.2 kan rett og slett kjøre helt likt som denne bilen med kun å kopiere ferdselen til bil nr 1 i ettertid. 

 

Bil nr 10,000 får så enda bedre data og kan da kjøre et sikkert gjennomsnitt av alle bilene som har kjørt der før han. Så på sikt så vil sensorer og slikt kun være der for å sjekke for avvik. Resten av filer, rundkjøringer, enveisferdsel, lyskryss etc vil alt være der i form av data fra tidligere. Da spiller det ingen rolle hvor god kontrast det er der. 

 

Data kan hentes fra biler som blir kjørt manuelt også. 

Sorry, man må ha noe til å tolke data på en intelligent måte. Det har vi ikke, derfir må tesla eiere altid ha en hand på ratter og en fot på bremsen...

Lenke til kommentar

 

Å la biler kjøre fritt kun på instrumenter er galskap (om du ser bort fra veistrekninger med optimale forhold).

Ikke mer galskap enn å la mennesker fritt kjøre biler, bare hjulpet av synet. Selvkjøringsteknologi vil aldri bli perfekt, men den vil raskt bli bedre enn det en menneskelig sjåfør klarer.

 

Når det gjelder prisendringene fikk de i hvert fall meg til å hoppe ned fra gjerdet. 16.700 kroner for autopilot var greit. Mye mer greit enn omkring 60.000 kroner, som det var før.

Feil, autopilot blir ikke bedre en mennesker, men autopilot, gjør ikke menneskelige feil, den kan ha teknisk feil, og ja det er galskap, det eneste som kan tolke trafikken er menneske, , kunstig inteligens vil kansje klare det en gang i fremtiden, så derfor må telsa eiere altid ha en hand på rattet og en fot på bremsen, ellers et det galskap!

Lenke til kommentar

Den dagen "skyen" vet at det løper noen ut i veibanen, er vel alt demokrati over :p

Big brother sees you!

 

Tror lokal prosessering har kommet for å bli jeg :)

 

Sensorer kan slå ut, uten at den vet hvem som løper ut i veibanen. Da er det meningen den skal varsle fare og hindring i veibanen, og eventuelt bremse ned og svinge unna slike hindringer. Det er uproblematisk, og dit vi vil.

 

Den dagen teknologien vet hvem det er som løper ut i veien og kan sende advarsler i form av alarm og blinking på skjermen til vedkommedes enheter,  som mobil, aktivitetsarmbånd, trådløse hodetelefoner, pads etc, så er det langt værre

 

Og om du er på elsykkel, elscooter, el-skateboard etc, og "big data" kan overta styringen og få deg ut av veibanen du ikke skulle vært på, da er vi virkelig på ville veier.

 

;-)

Lenke til kommentar

Sensorer kan slå ut, uten at den vet hvem som løper ut i veibanen. Da er det meningen den skal varsle fare og hindring i veibanen, og eventuelt bremse ned og svinge unna slike hindringer. Det er uproblematisk, og dit vi vil.

 

Den dagen teknologien vet hvem det er som løper ut i veien og kan sende advarsler i form av alarm og blinking på skjermen til vedkommedes enheter,  som mobil, aktivitetsarmbånd, trådløse hodetelefoner, pads etc, så er det langt værre

 

Og om du er på elsykkel, elscooter, el-skateboard etc, og "big data" kan overta styringen og få deg ut av veibanen du ikke skulle vært på, da er vi virkelig på ville veier.

 

;-)

 

Greit med varsling hehe.

Ja, du kan ikke stole på internett når du skal reagere på disse tingene. hva om pingen plutselig ble over 100 ms? Knust unge. :p

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Sorry, man må ha noe til å tolke data på en intelligent måte. Det har vi ikke, derfir må tesla eiere altid ha en hand på ratter og en fot på bremsen...

Hva slags type data er det du egentlig prater om her? Hvordan tolker man data på en intelligent måte? 

Hva er det vi mangler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler der man kan fjerne fokus fra veien vil aldri komme til å finnes. Av den enkle grunn at ingen bilprodusent vil risikere søksmål omkring moralske valg. (Drepe sjåfør eller fotgjenger scenario)

Dette skjer allerede med Googles Street View. Et prosjekt de startet med for å nettopp lage bedre og bedre selvkjørende biler. Det morsomme her, er at de merket at de kunne bruke Google Street View i seg selv for å forbedre de autonome systemene, slik at det går i en "loop". 

 

Selvkjørende, og manuelle biler som kjører for å oppdatere og gjør street view større og bedre, samtidig som at jo større street view blir, jo enklere blir det å lage systemer for selvkjørende biler. 

 

Dette vil bare eskalere når biler i seg selv gjør de samme oppgavene. Det er ikke noe problem for en bil å kopiere en annen bils inputs for å kjøre på den samme veien. Det eneste man trenger sensorer til, er for å sjekke for avvik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar ikke høyde for moralske komplikasjoner. Når den selvkjørende bilen meier ned noen fotgjengere for å unngå skoleklassen, eller motsatt, og går konkurs pga søksmål. Dette er reelt, og det største hinderet rundt både autonome kjøreløsninger og annet Ai

Bortsett fra at det er umulig at dette skjer, så lenge den ikke er blitt hacket, har sensorer avslått eller noe er galt. Som igjen betyr at den ikke hadde kjørt i utgangspunktet. 

 

En sensor kan se ting i 360 grader i flere hundre meter, til kontrast for oss mennesker som har noen få graders fokus på øynene våres, der vi kun ser en retning av gangen. Dette er RADAR alene. Sleng på LiDAR og CMOS sensorer som backup, så skal det ekstremt mye til for at denne situasjonen oppstår. 

 

En selvkjørende bil vil være mange tusen prosent mer sikker enn noen menneske vil være. 

 

Søk på Waymo self driving cars. Så ser du et prosjekt som er pågående nå. Disse bilene har allerede kjørt millioner av mil på veiene, i trafikk, uten uhell. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SAE level 4 og opp. (For veier vi har trafikk på i dag, så ikke kun på bane)

Og hva innebærer lvl 4/5 når det gjelder utførelse? Alle verdens veier under all type vær?

 

En bil som kan kjøre 100% i Norge, men ikke i... ie.  Spania, hvilken nivå har den?

Lenke til kommentar

Og hva innebærer lvl 4/5 når det gjelder utførelse? Alle verdens veier under all type vær?

Når det gjelder level 4 er det naturligvis en vurderingssak hva kondisjonalt kan bety og fortsatt være nyttig. Etter mitt syn bør det som minimum kunne dekke hovedveier og alt annet enn svært dårlige værforhold. Det som er essensiellt er at ansvarlig fører vet på forhånd når han må ta over. I.e. man må ikke bli bedt om å ta over på kort varsel.

 

Er man pedantisk kan man definere mye rart under nivå 4 og fortsatt være komplett ubrukelig for praktisk bruk. F.eks disse banebilene nevnt tidligere i tråden. Man kan også definere 4 så vidt at det for mange er uskillelig fra 5. Definisjonen sier ikke hvor grensene mellom de to skal gå, men det er heller ikke den viktige avgrensingen. Det som er viktig er å komme ut av situasjonen hvor et menneske må sitte klar til å ta over (I.e. 3 og lavere).

 

En bil som kan kjøre 100% i Norge, men ikke i... ie.  Spania, hvilken nivå har den?

4, men se over. Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man pedantisk kan man definere mye rart under nivå 4 og fortsatt være komplett ubrukelig for praktisk bruk. F.eks disse banebilene nevnt tidligere i tråden. Man kan også definere 4 så vidt at det for mange er uskillelig fra 5. Definisjonen sier ikke hvor grensene mellom de to skal gå, men det er heller ikke den viktige avgrensingen. Det som er viktig er å komme ut av situasjonen hvor et menneske må sitte klar til å ta over (I.e. 3 og lavere).

 

4, men se over.

På hvilken måte er "banebilene" ubrukelig for trafikken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte er "banebilene" ubrukelig for trafikken?

De kan bare kjøre på bane. De kan på ingen måte kjøre i trafikken med mennesker til stede. De er så vidt jeg kan finne level fire med kondisjon om at de er på en lukket bane. Praktisk sett er det ubrukelig, litt på linje med at en scalectric bil er ubrukelig. I.e. den oppfyller sikkert sitt formål om å være utvikling og underholdning, men de er ikke nyttige i trafikk (Som i å transportere mennesker og varer på veier sammen med annen transport av mennesker og varer)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan bare kjøre på bane. De kan på ingen måte kjøre i trafikken med mennesker til stede. De er så vidt jeg kan finne level fire med kondisjon om at de er på en lukket bane. Praktisk sett er det ubrukelig, litt på linje med at en scalectric bil er ubrukelig. I.e. den oppfyller sikkert sitt formål om å være utvikling og underholdning, men de er ikke nyttige i trafikk (Som i å transportere mennesker og varer på veier sammen med annen transport av mennesker og varer)

Hva er forskjellen på å bruke radar, lidar og cmos sensorer på bane kontra trafikken? 

 

Det er faktisk enklere for en sensor å registrere bevegelse kontra statiske objekter. 

 

Motorsport på bane er for å lage mer effektiv analyse av sanntidsdata. Noe vi har greit peil på fra før av. Vi klarer f.eks å tracke ei kule ut fra munningen til et våpen. Da klarer vi nok å se mennesker og biler i tillegg. 

 

En fordel ved dette, er at vi faktisk i fremtiden kan bruke denne teknologien til å koble det til LED lysene våres. Om sensorene f.eks ser en elg i munningen av veien 300 meter borte, lenge før vi hadde sett dem, så kan lysene våres blinke mot dem for å få oss til å naturlig putte sansene våres den veien, fremfor dagens løsning som slenger opp "BREMS" på en skjerm - når det omtrent er for seint. Akkurat som om det er særlig lurt å føre blikk bort fra vinduet og ned på tekst på en skjerm. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...