Gå til innhold

CDON reklamasjon | Åpnet produkt sent


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte et produkt fra CDON.no og mottok dette 30/11/2017. Jeg har ikke åpnet produktet før januar 2019 (Ja, det var et spontant BF-tilbud) og klarte ikke å lade produktet.
Jeg fikk først beskjed om at garantitiden var kun på 1 år og at de ikke kunne hjelpe.

Skrev derfor at jeg ønsket å reklamere på produktet, men fikk til svar:

 

 

Takk for din mail.

 

Dessverre kan vi ikke hjelpe deg med dette.

Siden du ikke har åpnet og sjekket dette før nå så kan vi dessverre ikke hjelpe deg videre da det har gått for lang tid fra du fikk den til du åpnet den.  

 

Har de riktig eller er det noe jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tror tilsynelatende på deg når du sier at du ikke har åpnet den, og da er det ikke for sent reklamert (Jeg antar du reklamerte en eller annen gang i januar eller februar, siden du allerede har korrespondert en del). Så lenge dette kan sannsynliggjøres, så løper den relative reklamasjonsfristen ut først 2md. etter at du faktisk oppdaget mangelen. Den absolutte reklamasjonsfristen er på to eller fem år fra du kjøpte produktet og har dermed heller ikke løpt ut. Dette følger av fkjl. § 27. Det har ingenting å si at du burde åpnet den før så lenge du ikke faktisk gjorde det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

Det er de to understrekede som CDON vil støtte seg på. At kjøper burde ha sjekket at produktet han fikk faktisk var i orden i rimelig tid etter han mottok det. Så han trenger en håndfast paragraf eller noe som kan ugyldigjøre dette. Hvis det er et ord. :p

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er de to understrekede som CDON vil støtte seg på. At kjøper burde ha sjekket at produktet han fikk faktisk var i orden i rimelig tid etter han mottok det. Så han trenger en håndfast paragraf eller noe som kan ugyldigjøre dette. Hvis det er et ord. :p

Jeg vil foreslå neste setning i samme paragraf. Som du kunne funnet frem til hvis du leste mitt innlegg, tre innlegg før ditt.

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har kjøpt ett produkt med batteri, og så latt det ligge to år før du prøvde å lade det - og det vil ikke lade?

Sannsynligvis har batteriet tappet seg alt for lavt av å ligge så lenge og sikkerheten på batteriet vil ikke godta ladingen siden spenningen er for lav.

 

Så det er sansynligvis ett problem du ikke ville opplevd om du testet produktet i 2017.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er stor innvirkning i forbrukerkjøpsloven som brukes ved reklamasjon.

alt de nevner er forventet levetid. et vaffeljern til 500 kr har i følge dem forventet levetid på 5 år. mens andre ting som kan like så godt koste dobbelt så mye, kan ha 2 års forventet levetid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På hvilken måte?

 

 

alt de nevner er forventet levetid. et vaffeljern til 500 kr har i følge dem forventet levetid på 5 år. mens andre ting som kan like så godt koste dobbelt så mye, kan ha 2 års forventet levetid.

Du får aldri gjennomslag for at noe som koster under 1000 kr er forventet å leve i 5 år, og kunden vil normalt kun kunne reklamere på det i 2 år. Men det er fremdeles unntak. Slik som at noen mener laptop tastatur og betterier er forbruk og vil kun dekke de i inntil 6 mnd.

Lenke til kommentar

Tull. Du må gjerne henvise til hvor det står i regelverket. En vannkoker til kr 799 vil for eks lett ha en forventet levetid vesentlig lengre enn 2 år, og du har derfor 5 års reklamasjonsrett. Og jeg har selv benyttet meg av dette.

Derfor jeg sa "hva det koster og hva det er". Det er forskjell. Men noe med batteri som koster under 1000 kr har jeg høy tvil om at skal kunne leve lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)
Når det er sagt var dette en julegave (så ble ikke mulighetfor å bli åpnet før i slutten av desember 2017).
Dette var et backup-headset til trening som har ligget uåpnet grunnet jeg har et annet. Så det vil si at det har ligget hos meg i 1 år og 1 mnd (ikke 2 år som noen nevnte) og nå får jeg ikke til å lade produktet.

 

 

 

Dette følger av fkjl. § 27. Det har ingenting å si at du burde åpnet den før så lenge du ikke faktisk gjorde det. 

Skrev en e-post med dette som utgangspunkt til de. Får bare se hva de svarer 

 

Tror jeg aldri har hatt en god opplevelse/erfaring med CDON sin kundeservice. Virker ut som om de alltid ønsker å gjøre det så vanskelig som mulig. I denne saken har jeg nok noe av skylden selv - men vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...