Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny TV


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Tiden er endelig inne for å bytte ut min 10+ år gamle LG 42", men jeg går meg vill i den store jungelen av TVer...

 

Jeg bruker hovedsakelig TV til filmer og serier, men det hender også at ser på ting som youtube eller setter meg i sofaen og spiller spill som The Witcher og lignende. Til dette bruker jeg PC som ikke står langt unna med kabel direkte til TV. Derfor en fordel om det i det minste støtter 60Hz og ikke har helt forferdelig input lag, men dette er kun et pluss, og ikke et krav.

 

Krav er at det må være større og ha godt bilde. Størrelsesmessig tenker jeg 50-55".

 

Budsjett tenker jeg 6 til 8 tusen og i den forbindelse har jeg allerede sett på et par modeller. Philips 55PUS8303 har fanget oppmerksomheten min, men jeg liker å være så sikker jeg kan bli på et kjøp før det er gjennomført og håper derfor at det er noen her som har bedre peiling på TV enn hva jeg har og som kan gi meg litt input.

 

Jeg er også åpen for å smøre meg med litt tålmodighet slik at budsjettet kanskje kan økes noe om det er det som "lønner seg". Med noe mener jeg et par høvdinger, ikke en dobling av budsjettet. Tanker rundt dette tar jeg også gjerne i mot.

 

 

Takker på forhånd for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PUS8303 er en relativt god TV, men overhodet ikke verdt listeprisen. Så ikke se deg blindt på før-prisen. Det er IPS-panel, så kontrasten er ikke like bra som VA-panel. Men den har god innsynsvinkel, så det kan være praktisk. Overflaten er matt, så gjenskinn i TV-skjermen er overraskende bra og lite forstyrrende. Også har den Ambilight som en liten bonus. Jeg liker den funksjonen, gjør det mer behagelig å se på TV i helt mørke rom. 

På den gamle Samsung-skjermen min så jeg mer meg selv sittende i sofa'n enn TV-sending på formiddagen. 

Samsung Q6 skal være ganske så bra. Har vært helt nede i 7990 for 55". 

Sony XF9005 skal være utrolig bra TV. Litt over budsjettet ditt, men dukker den opp på tilbud er det godt kjøp. 

Sony XF8505 har vært nede i 6990 og jeg tipper den også skal være ganske så brukbar. 

 

EDIT: Samsung NU8005 er en ganske god TV, men ville overhodet ikke anbefale den til deg. Det er en rar modell, hvor akkurat nå koster 55" 15990kr, 65" koster 22990kr og 75" 16990kr. 

Helt galskap at man skal spare 6000kr på å velge 75" fremfor 65", og at det kun er 1000kr i forskjell mellom 55 og 75". 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Nei, PUS8303 er sikkert ikke verdt ordinær pris, men til 6990 virker den som et godt kjøp. Jeg har IPS panel i hovedskjermen til PCen min, så jeg klager i alle fall ikke på IPS.

 

Kikket på Sony XF9005 og alle testene jeg fant på den sa det samme: horribel inputlag. 

Greit nok at det ikke er førsteprioritet, men føler at det finnes bedre kjøp i samme prisklasse.

XF8505 føler jeg er fryktelig dårlig priset...

 

Samsung Q6 sier meg ingenting. Mye av terrenget i denne jungelen er modellbetegnelser på 10-20 siffer...

Lenke til kommentar

Samsung har vært korte i benevnelsene sine i år. Q6, Q7, Q8, Q9, alle med F som sluttbenevnelse. Eneste lille avviker er Q8DN, som er en fiffig liten sak som var beregnet for det amerikanske markedet. Den har designet til Q7 og panelet til Q9 (sånn ca), og priset 12k lavere enn toppmodellen. 

For meg som driter i baksiden av tv'n og ikke bryr meg om hvilken fot tv'n blir levert med var det en fantastisk modell. 

VA-panel, bakbelyst, mange dimmesoner. Dessverre falt den aldri like mye i pris som salgskometen Q8F og Q9F

Lenke til kommentar

Akkurat. Av det jeg finner av Samsung QLED og pris, så er de litt over min prisklasse. Hadde tenkt jeg skulle kjøpt ny TV nå.

 

Ser Elkjøp har feks QE55Q6FNAT til 15990 og QE55Q7FNAT til 12790. Enten forstår jeg ikke modellene dems, eller så må dem jo ha bomma på prisinga si... De har også QE55DNAT til 15990.

Lenke til kommentar

Kjøpte Philips 55PUS8303. Dro ned på Elkjøp og tok en titt, og med det i bakhodet at jeg må kalibrere selv hjemme uansett, så syns jeg den så god ut sammenlignet med mye av det andre de hadde. Er jo også 50 dager åpent kjøp om jeg ikke skulle bli fornøyd, så helt krise er det jo ikke :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...