Gå til innhold

Forsvaret har brukt 640 millioner på hevingen: Legger ikke prestisje i å sette Helge Ingstad i drift igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker Penna om det samme fartøyet som vi gjør?

 

Må nok se på dette utfra hvilket perspektiv de har.

 

I forhold til andre fartøy som har blitt hentet opp så har nok Helge Ingstad vært i forholdsvis god tilstand. Men selv om HI har vært i god tilstand i forhold til andre, tja man må vel ha lov å si vrak, så betyr ikke det at HI er i god tilstand i forhold til at det er en god kost/nytteverdi i å få den operativ igjen.

 

Igjen, de har hver sitt perspektiv på saken.

Lenke til kommentar

Hvis man uansett jevnlig skal levere flåtekapasitet til NATO, kan et større, mer havgående og langtrekkende stridsfartøy(Krysser) komme på tale? Et slags flaggskip?

Sikkert blitt en populær båt blandt marinefolket.

 

Tjah..da ville vi hatt en spesifikk kapasitet samlet på kun ett objekt som da vil få en rolle som "Single Point of Failure" i tillegg til at et slikt fartøy vil legge beslag på en stor andel av tilgjengelig personell. Jeg tror (nei, jeg vet ikke) nok at kost/nytte-vurderingen lander på et annet resultat.

Etter min legmannsvurdering er det enten å reparere eller finne en alternativ kapasitet sånn som de snakker om med f.eks. ubåter eller fly.

 

Jeg tror for min del at ubåter nok vil være det som gir mest "bang for the bucks". De tåler mer vær og har større slagstyrke enn et fly.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...