Gå til innhold

Hva burde straffen være for å brenne bilen til justisministeren?


Anbefalte innlegg

Zork skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke om du bare er uvanlig glad i å kverulere eller du faktisk tror/mener det du skriver.

Uansett er det liten vits i debattere dette videre.

Om du ikke kan ta inn over deg at Bertheussen er skyldig, selv etter 3 timers direktesendt tv som fullstendig blottla hvor håpløs og latterlig hennes sak er i dag, så er det lite noen kan gjøre for å forklare deg det her.


Og igjen ...
  

0laf skrev (18 timer siden):

Jeg tror forsåvidt også hun er skyldig...


Spørsmålet var vel heller om det var bevist utover enhver rimelig tvil.
Nå så ikke jeg hele opplesningen av dommen, men så vidt jeg fikk med meg så finnes det ingen håndfaste bevis, kun indisier.

Når man leser nærmere om disse indisiene, så virker det noe tynt for meg, de har ikke klart å verken bevise noe som helst, eller motbevise at andre kunne stå bak, faktisk finnes det en del som tyder på at det må ha vært andre involvert i saken også.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Nå hadde jo Roll helt rett. Jeg syns det er helt greit at ett av ofrene i saken uttaler seg om hvem de tror står bak handlingene. Ofrene har gjerne noe mer peiling enn andre.


Er Roll et av ofrene? Så vidt jeg vet ble hun anmeldt av Bertheussen for teaterstykket, men var aldri offer for verken trusler, brev eller annet, og var ikke fornærmet i saken, det var Wara og Tybring-Gjedde som var ofrene?

Det er pussig at man oppfatter de som setter opp et slikt teaterstykke, som går etter politikeres privatliv på bakgrunn av deres politiske ståsted, plutselig har blitt offeret i saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, 0laf said:

Er Roll et av ofrene? Så vidt jeg vet ble hun anmeldt av Bertheussen for teaterstykket, men var aldri offer for verken trusler, brev eller annet, og var ikke fornærmet i saken, det var Wara og Tybring-Gjedde som var ofrene?


Det er pussig at man oppfatter de som setter opp et slikt teaterstykke, som går etter politikeres privatliv på bakgrunn av deres politiske ståsted, plutselig har blitt offeret i saken?

De som laget teaterstykket ble ganske klart offer for en målrettet kampanje fra Betheussen for å få de i trøbbel med politiet. De er ikke offer i den kriminelle saken mot Bertheussen, ettersom lovbruddene som ble begått ikke gikk direkte mot teaterstykket, men sivilt kan de ha en god sak mot Bertheussen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bertheussen ble frikjent for "oppdiktet handling" fordi retten er av den oppfatning at handlingene jo faktisk var blitt utført! (av henne selv). Så enkelt.
Jeg ser diskusjonen over, og er helt enig i at indisierekken er overveldende, og at det det hinsides en hver tvil om at hun har utført dette. I tillegg ble hennes forklaring og hukommelse tilpasset mange ganger underveis, ofte med helt latterlige ting som å stå og kjøre bil...

Men et like sterkt indisium som alt dette, mener jeg at det totale fravær av en annen mulig gjerningsperson eller motiv, spikrer Bertheussen som den skyldige.

Ingen andre har hatt muligheten til å koble fra kamera og plante frimerker, og ingen andre har heller hatt noe grunn til å gjøre det.
Det fine med jussen er at domstolen faktisk har lov til å ikke tro på den tiltaltes "forklaringer"!
Hvor dum trodde hun en dommer i tingretten kunne være egentlig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (31 minutter siden):

Jeg synes personlig denne kommentaren var nyttig mtp. å forstå hvordan retten er tenkt å forvalte sitt ansvar, både generelt, men også i denne saken spesielt: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/560v51/det-gaar-helt-fint-an-aa-doemme-noen-bare-paa-indisier

Bak betalingsmur. Jeg vil ikke betale aftenposten en eneste krone.

Lenke til kommentar
ozone skrev (51 minutter siden):

Bertheussen ble frikjent for "oppdiktet handling" fordi retten er av den oppfatning at handlingene jo faktisk var blitt utført! (av henne selv). Så enkelt.
Jeg ser diskusjonen over, og er helt enig i at indisierekken er overveldende, og at det det hinsides en hver tvil om at hun har utført dette. I tillegg ble hennes forklaring og hukommelse tilpasset mange ganger underveis, ofte med helt latterlige ting som å stå og kjøre bil...

Men et like sterkt indisium som alt dette, mener jeg at det totale fravær av en annen mulig gjerningsperson eller motiv, spikrer Bertheussen som den skyldige.

Ingen andre har hatt muligheten til å koble fra kamera og plante frimerker, og ingen andre har heller hatt noe grunn til å gjøre det.
Det fine med jussen er at domstolen faktisk har lov til å ikke tro på den tiltaltes "forklaringer"!
Hvor dum trodde hun en dommer i tingretten kunne være egentlig...

Retten har nå blitt kvitt juryien og må forklare dommen skriftlig. Og bra er det. For å være ærlig så stoler jeg mer på retten nå enn da en jury skulle dømme. Det er det mange eksempler på. Denne dama vet ikke hva hun gjør og en ny rettsak burde straffe henne betydelig hardere enn hva tingretten gjør. Av allmen preventive hensyn. Hun har tydeligvis ikke skjønnt alvoret.

Endret av Oddvardm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (28 minutter siden):

Bak betalingsmur. Jeg vil ikke betale aftenposten en eneste krone.

Hovedpoenget - eller det i hvert fall jeg anså som det viktigste - oppsummeres ganske godt her:

 

Sitat

 

Alt er bevis

Det [mangelen på "uprøvde bevis"] er korrekt. Men hva er nå egentlig et «uprøvd bevis»?

Rettslig sett kalles alt som blir lagt frem i en straffesak, for bevis. Vitner, DNA, skrifteksperter, kontoutskrifter, kvitteringer. Egentlig nesten hva som helst.

I teorien har det likevel vært vanlig å skille mellom «direkte bevis» og «indisiebevis». Det første kan være en tilståelse. Eller vitner som har sett den tiltalte utføre handlingen.

Men selv disse kan være usikre. En tilståelse kan trekkes, og vitner kan huske feil.

I realiteten finnes det ikke noe klart skille mellom indisier på den ene siden og beviser på den andre. Dette skillet er misvisende, sa professor Morten Holmboe nylig til Morgenbladet.

Det er langt mer fornuftig å snakke om grader av bevisverdi. Denne vil alltid variere etter hva som skal bevises.

I noen saker kan DNA-funn være avgjørende, i andre trenger det ikke å ha så mye å si. I noen saker kan vitneforklaringer være viktige, i andre ikke.

Rettens oppgave er å vurdere hvilken tyngde de ulike bevisene i saken har.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå sier PST at de har "funnet nye bevis"? Jeg skjønner ikke hvorfor man legger så mye arbeid i dette fjottetede kvinnfolket? Hun er dømt, ganske strengt synes jeg. Hun har ikke valgt et liv i politikken. Hun var skjør i hodet fra før, virker det som, og ble trukket inn i offentligheten via sin mann. Nå er det over, mener jeg. La saken hvile. Hun skal jo leve i Norge etter dette? 

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar
2 hours ago, michaelhe said:

Nå sier PST at de har "funnet nye bevis"? Jeg skjønner ikke hvorfor man legger så mye arbeid i dette fjottetede kvinnfolket? Hun er dømt, ganske strengt synes jeg. Hun har ikke valgt et liv i politikken. Hun var skjør i hodet fra før, virker det som, og ble trukket inn i offentligheten via sin mann. Nå er det over, mener jeg. La saken hvile. Hun skal jo leve i Norge etter dette? 

Hun slapp etter mitt syn billig unna,  og fortsetter å anke saken så da jobber politiet naturligvis videre med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/5/2021 at 4:08 PM, Kron said:

Skjønner ikke hvorfor hun ikke bare eier forholdet, innrømmer skyld, oppnår strafferabatt og blir ferdig med det.

Virker egentlig som om hun lever i en slags fornektelse. Er vel ikke umulig at hun har overbevist seg selv om at hun er uskyldig, selv om alle bevis sier det motsatte.

Lenke til kommentar

Narcissist's Prayer.

Det handler ikke om hva som er sant, men om å gjenta sin versjon så ofte at folk tviler på deres forståelse av saken, ved første skanse som ikke er åpenbart tapt.

Og her prøver hun seg på fortsatt uskyld.

Merk at hun kan dømmes, og fremdeles ha venner og familie som tror hun er uskyldig dømt, venner på høye plasser.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har politiet klart å gjenopprette en video der Bertheussen har båret en printer-eske, som hun har slettet videoen av.

Sitat

 

PSTs dataetterforskere hadde helt siden rettssaken i tingretten fortsatt det møysommelige arbeidet med å forsøke å gjenskape slettet videomateriale.

I våres skal de ha fått et gjennombrudd. Etter det NRK får opplyst klarte etterforskerne da å få frem nye opptak fra et av overvåkingskameraene på eiendommen til Wara og Bertheussen.

Bærer printereske ut av bil

Opptaket er fra kveldstimene den 24. januar 2019, og skal vise 55-åringen bære en printereske ut av samboerparets bil. Printermerket skal være det samme som tidligere har vært sentralt i saken, en HP Envy 5020.

 

https://www.nrk.no/norge/pst-har-sikret-seg-nye-videobevis-mot-bertheussen-1.15634876

Får håpe medhjelperen hennes også blir tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...