Gå til innhold

Hva burde straffen være for å brenne bilen til justisministeren?


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Baranladion said:

Hu er kanskje ingen kriminell mesterhjerne, men skal du først gjennomføre noe, så burde man vel tenke på sånt som det der. Det med frimerkene feks er jo helt latterlig. 

Ingen kriminelle tror de vil bli oppdaget eller tatt. Så at en amatørkriminell ikke tenker på å fjerne spor er ikke rart. Jeg tror nok mange av disse sporene politiet har funnet har kommet som et sjokk på henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (6 minutter siden):

Ingen kriminelle tror de vil bli oppdaget eller tatt. Så at en amatørkriminell ikke tenker på å fjerne spor er ikke rart. Jeg tror nok mange av disse sporene politiet har funnet har kommet som et sjokk på henne.

Men hun har jo  prøvd å fjerne spor, feks printeren.. Hvis man først er inne på tanken om at "hei, de kan bruke printeren til å finne ut hvem som har sendt brevene", så burde man vel også tenke på hvordan man skal fjerne dette på en smart måte. Men er jo ganske vanskelig å fjerne spor når det blir massiv etterforskning, så man kan vel si hun tok seg litt vann over hodet

Lenke til kommentar
15 hours ago, Mr.M said:

les dette

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WOLXAK/endret-forklaring-om-printer-sentralt-bevis

er blir hun totalt avkledd av harde fakta, selv om hun "ikke husker"

Det er jo fortsatt ingen konkrete bevis. Det er jo ikke bevist at trusselbrevene stammer fra den bestemte skriveren?

Det er mange indisier som peker på at hun har gjort det, men ingen konkrete bevis. Summen av indisiene gjør nok at hun blir dømt, men antagelig kun på det mildeste hun er tiltalt for. Tviler veldig sterkt hun blir dømt på §115 uten et eneste håndfast bevis.

At hun står bak noen av handlingene begynner jo å bli rimelig klart, men at hun står bak alt er ikke bevist utover enhver rimelig tvil etter min mening.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Nå viser det jo seg i retten idag at selv hennes "venninner" i messenger-gruppen begynte å synes at hun oppførte seg rart; var mer opptatt av kameraene til PST enn selve hendelsene. Og at en av dem faktisk tipset statsministeren om mistanke om at Bertheussen selv kunne stå bak truslene to dager før hun ble pågrepet...
Vi er nå forlengst passert det punktet der det kan finnes noen rimelig tvil. Ikke bare basert på alle de små tekniske bevis/indisiser, men spesielt hennes egne nonchalante "forklaringer".
"Jeg kan ikke noe om frimerker..." MY ASS!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Men hun har jo  prøvd å fjerne spor, feks printeren.. Hvis man først er inne på tanken om at "hei, de kan bruke printeren til å finne ut hvem som har sendt brevene", så burde man vel også tenke på hvordan man skal fjerne dette på en smart måte. Men er jo ganske vanskelig å fjerne spor når det blir massiv etterforskning, så man kan vel si hun tok seg litt vann over hodet

Jeg ser jeg skulle skrevet alle spor ?

Jeg er ikke overrasket over at det er mange spor. Jeg vil anta at alle som vet de gjør noe galt vil forsøke å etterlate så lite spor som mulig, men selv erfarne kriminelle klarer ikke skjule alle spor, så at hun ikke klarer å tenke på alt er egentlig selvsagt.

Så kan man selvfølgelig tenke at dette burde hun ha tenkt på, men da må vi jo ha i tankene at utgangspunktet hennes helt sikkert er at dette vil aldri spores tilbake til meg. Ingen vil finne ut av dette. Jeg er for smart.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar

Ingvild Smines Tybring-Gjedde hevder i retten at deltakelsen i denne mye omtalte chatten bare var rent personlig og ikke hadde noe som helst med politisk virke å gjøre. Veldig vanskelig å tro på det når statssekretærer snakker om om "full backing fra stortingsgruppa" og "mange som jobber skjult" og om hva justisministeren kan gjøre. 

EillFl-XgAYesqe?format=png&name=900x900

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (53 minutter siden):

Kunne hun ha innrømt alt og forsvart seg med at hun følte at hun var i en ekstremt presset / ydmyket situasjon pga dette teateret og at hun ikke så noen annen utvei enn å brenne bilen til sambo for å få dem til å slutte? Eller er det ikke en juridisk farbar vei?

-k

En tilståelse ville vært formidlende ja.
Alt tyder på at hun følte seg dypt krenket, og da ikke politiet valgte å straffeforfølge teateret så tok hun saken i egne hender og forsøkte å fremprovosere et justismord, ved å få det til å virke som at teateret eller sympatisører har truet henne. Når det ikke var nok, så eskalerte saken og hun iscenesatte flere trusler som også rammet andre. Både for å få enda mer støtte fra denne Facebook gruppa og i et forsøk på å gjøre saken mer alvorlig for å få politiet til å gå etter teateret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

...hun følte at hun var i en ekstremt presset / ydmyket situasjon pga dette teateret og at hun ikke så noen annen utvei enn å brenne bilen til sambo for å få dem til å slutte?

Joda, for det var jo åpenbart motivet hennes!
Men mange bankranere har vært i en "ekstremt presset og ydmyket" økonomisk situasjon, uten at det har imponert dommeren nevneverdig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Printeren er det indisiet som veier tyngst. Sammen med denne appen som registrerer steg og kan 'bevise' hennes bevegelser den natta. Ektemannen som famlet med å huske om han så henne eller ei, samt kameraer som sluttet å virke. Dette vil veie tungt, Frimerkene er støtte indisier som ikke vil veie så mye. Dette bærer galt fatt 'Fru Wara.' Det som er skremmende å vite er hva disse 'jentene' tenker og driver med på fritida si. Der er FRP avslørt igjen.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

KUN BERTHEUSSENS FRIMERKER SOM MATCHER

Schjønsby forklarer at de også har undersøkt hvordan kuttingen på frimerkene er, og hvordan motivet starter og slutter på frimerkene. På frimerker er det såkalte «tagger» rundt, og motivet på frimerkene på brevene og frimerkene funnet hos Bertheussen starter begge på fjerde tagg.

– Når vi da undersøker referanser så ser vi her at motivet begynner før fjerde tagg. Vi tok kontakt med Postens frimerketjeneste, og vi har undersøkt tilsammen 275 frimerkehefter med tanke på registeravvik og papirkutting. Av de 275, så var det fem hefter som hadde et registeravvik som ligner dem hos Bertheussen, sier han.

Disse fem hadde derimot ulikt avvik fra trykking. Konklusjonen til Schjønsby, når han legger avvik ved kutting sammen med fargeavvik, er at ingen andre av disse 275 heftene matcher frimerkene på trusselbrevene.

Det er kun frimerkene i heftet til Bertheussen som matcher frimerkene på trusselbrevene når det kommer til til registeravvik og kutting.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I dag har det omsider kommet en del håndfaste beviser. Ark som matcher, frimerker som matcher, og bilder av skriver/emballasje:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PR3zre/her-mener-de-bertheussen-kvitter-seg-med-printerbevis

 

Fortsatt usikker på om det er nok til at hun dømmes på alle punkter, men det begynner vel å bli veldig liten tvil om at hun blir dømt for i alle fall noe nå.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Nå er det endelig presentert håndfaste ugjendrivelige tekniske bevis. Ingen tvil lenger om at hun er skyldig, og at hun kommer til å bli dømt. Og siden tiltalen er angrep på statmakt og demokrati, så venter en lang fengselstraff. 
Domstolen har ikke anledning til å gi strafferabatt fordi hun ble provosert, eller var Justisministerens kone. Snarere tvert imot. Man kan ikke skape presedens i slike saker som fører til at folk tenker at her er det bare å kjøre på siden straffen i praksis er så lav...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Tipping uten rot i noe som helst: 5 år i fengsel. 

Håper du har rett...
Men jeg antar at forsvareren i prosedyren, "hvis hun dømmes for dette", vil anføre at hennes egentlige motiv ikke var å skade demokratiet/staten, men kun personlig oppreisning og hevn mot dette teateret. Som jo nok er riktig.  Så hun får nok dessverre ikke mer enn ett til to år...
Men for henne blir nok det verste at hele norges befolkning snart er overbevist om at hun gjorde alt sammen selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...