Gå til innhold

Hva burde straffen være for å brenne bilen til justisministeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel alltid litt spesielt når noen dømmes uten bevis, kun på indisier og vitnemål fra politiet, uavhengig av om de er skyldige eller ikke.

I slike saker så velger retten gjerne bort noen tiltalepunkter, for å få det til å fremstå mer som et "kompromiss".

Jeg har ikke oversikt over alt som har kommet frem i rettssaken, så det kan jo være politiet har bevist utover enhver rimelig tvil at hun er skyldig?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Det har vært lagt frem *mye* bevis. Det aller meste er indisier, men det er sterke indisier. Som f.eks frimerker benyttet på trusselbrev som med stor grad av sikkerhet kan sies stammer fra frimerkehefte fra Waras hjem. 


Akkurat dette fikk jeg med meg, men anser det som et "barnålsbevis", altså at det ikke er i nærheten av så sikkert som politiet hevder.

De mener at et avvik på offsettrykket på 0.1mm tilsier at frimerkene kommer fra samme hefte som det som ble funnet hos Wara.
Samtidig tror politiets ekspert at opp mot 10% av alle frimerker av den typen har dette avviket, uten at dette på noen måte kan bevises utover at "eksperten" hadde kjøpt noen frimerker på postkontoret mange måneder senere, som ikke hadde avvik.

Det er også noe med kuttingen, som heller ikke er unikt, men som de mener "samsvarer". En halv million hefter med disse frimerkene er solgt i Norge, men med ulne bevis og antakelser mener altså politiet at frimerket stammer fra nettopp Waras hefte.

At hun kjøpte rødsprit før bilen ble påtent er noe pussig, men neppe noe bevis for at hun brukte den rødspriten til å tenne på sin egen bil?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan det går an å se på alle bevisene i saken her og mene at det finnes tvil om hennes skyld.

Ikke bare er det ekstremt mange tilfeldigheter som må ha skjedd på akkurat riktig/feil tidspunkt her, men det må også være en bande av svært dyktige spioner/ninjaer som har gått all-in for å få Bertheussen dømt. 

Har linket denne tidligere:

https://www.nrk.no/ytring/pst-fikk-siste-stikk-1.15203036

Quote

Der kunne dommerne med egne øyne se hvordan ytterdøren ble åpnet. Like etter gikk overvåkingskameraet som viste bilen i frys. Samtidig var det bevegelser på Bertheussens mobiltelefon.

Det tok seks minutter før kameraet var tilbake i drift, da viste bildene at brannen var et faktum. Drøye halvminuttet senere gjorde mobiltelefonen en vertikal bevegelse før den ble koblet til laderen. Alt dette skjedde mens de to skjulte kameraene uavbrutt filmet området utenfor huset.

 

Endret av Zork
  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Det er vel alltid litt spesielt når noen dømmes uten bevis, kun på indisier og vitnemål fra politiet, uavhengig av om de er skyldige eller ikke.

I slike saker så velger retten gjerne bort noen tiltalepunkter, for å få det til å fremstå mer som et "kompromiss".

Jeg har ikke oversikt over alt som har kommet frem i rettssaken, så det kan jo være politiet har bevist utover enhver rimelig tvil at hun er skyldig?

Nå er jo skillet mellom "indisie" og "bevis" både ullent og kunstig. Holdbarheten i et bevis vil alltid måtte vurderes - noe jo i siste ende er det retten skal ta stilling til - selv i de tilfellene hvor man har en handling på film/bilde, ved tilståelse eller direkte vitneobservasjon. Sånn sett er alt bare grader av indisier, ergo er ikke nødvendigvis en indisierekke et dårligere grunnlag enn et bevis.

Så mener jeg det er feil at retten "gjerne [velger] bort noen tiltalepunkter, for å få det til å fremstå mer som et "kompromiss"". For det første er jo det en påstand som man nesten må se om stemmer. Jeg er usikker, og har egentlig inntrykk av at det skjer i de aller fleste straffesaker. Men det handler jo igjen om hva det er man kan anse at faktisk er bevist, ikke om hvordan det skal fremstå.

Statistisk sett forekommer det få justismord i det norske rettsvesenet, så sannsynligvis har påtalemyndighetene bevist at hun er skyldig utover enhver rimelig tvil.

Lenke til kommentar
Quote

 

Regissør Pia Maria Roll sier til VG at hun føler en enorm lettelse over at politi og domstol har ført Bertheussen-saken fram til en fellende dom.

 Jeg er glad og lettet over at PST og domstolen ikke har trodd på konspirasjonsteoriene fra høyresiden. Det er mange land hvor politiet aldri ville etterforsket sin egen sjef. Vi kommer til å fortsette å lage kunst uten å gi etter for skrekken for å bli forfulgt og hengt ut, sier Roll.

 

 


Kunst? Å kompromitere sikkerheten til justisministeren, og privatlivet til folk?

Denne dama burde være i cella ved sidenav Bertheussen. Bertheussen hører dog hjemme på psykiatrisk forvaring.

Høyresiden må lære av venstresiden. Neste gang de bryter loven eller brenner koranen får de bare kalle det for kunst.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zork said:

Ikke bare er det ekstremt mange tilfeldigheter som må ha skjedd på akkurat riktig/feil tidspunkt her, men det må også være en bande av svært dyktige spioner/ninjaer som har gått all-in for å få Bertheussen dømt. 

Jeg har ikke sett bevisene men dette høres ut som indisier. Man skal i utgangspunktet ikke dømme folk basert på dem. Tvil skal også komme tiltalte til gode. Ikke aktoratet.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (3 minutter siden):

 


Kunst? Å kompromitere sikkerheten til justisministeren, og privatlivet til folk?

Denne dama burde være i cella ved sidenav Bertheussen. Bertheussen hører dog hjemme på psykiatrisk forvaring.

Høyresiden må lære av venstresiden. Neste gang de bryter loven eller brenner koranen får de bare kalle det for kunst.

Når brøt venstresiden loven og kalte det for kunst? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvordan det går an å se på alle bevisene i saken her og mene at det finnes tvil om hennes skyld.


Jeg tror forsåvidt også hun er skyldig, men det virker samtidig noe merkelig, og hun må jo vært rimelig ustabil dersom hun har gjort dette mot seg selv, sin familie og sine venner.

Det er mulig jeg har gått glipp av noe, har ikke fulgt saken så nøye, men de bevisene man har er vel :

En rød tusjpenn, Penol, som sikkert de aller fleste nordmenn har liggende hjemme, meg selv inkludert.
En iPhone, som har telt skritt, hvor hun på natten har gått noen hundre skritt.
Hun har åpnet døren, angivelig for å slippe ut katten, men det påstås at hun har gått ut å tent på bilen.

Frimerkene, som står sentralt i saken.
På brevet til Tybring-Gjedde var det frimerker av samme type som Bertheussen hadde hjemme.
Dog er det solgt over en halv million av disse heftene.
Politiet hevder de kommer fra Bertheussen, basert på offset i et trykk, og måten de er kuttet på, men fra hva jeg forstår kunne de like gjerne kommet fra titusenvis av andre frimerkehefter, uten at politiet kan si det sikkert.

Rødspriten er dog litt pussig, den kjøpte hun dagen før brannen ... men, det finnes vel ingen bevis for at hun har kjøpt den så vidt jeg forsto?

I følge politiet ble det solgt en rødspritflaske på Jernia den dagen kontant, politiet mener det er den samme som de fant hjemme hos Bertheussen, i og med at produksjonsnummer er i nærheten av flasker politiet inspiserte på hylla hos Jernia en tid senere.

Kameraene ved huset var satt opp av Stanley, å virket ikke i flere uker før bilen brant.
Kun ett av kameraene fungerte, dette sto ved bilen, men hadde flere brudd i løpet av natten, å filmet ingenting.

PST hadde to skjulte kameraer som filmet gaten, disse var Bertheussen klar over.

En HP printer ble solgt kontant på Clas Ohlson, samme dag som Bertheussen handlet mat i en nærliggende butikk med sitt kredittkort.
Politiet mener det var hun som kjøpte printeren ... men det kan ha vært hvem som helst, det finnes ingen bevis for dette.
Man har ikke funnet printeren, men mener at Bertheussen har kvittet seg med den, uten at de har noe bevis for dette heller.

Man fant også hyssing og opptenningsbriketter i huset, men det har vel de fleste hjemme.

Samtidig ble det faktisk funnet fotavtrykk i hagen som ikke er hennes, samt en lue med mannlig DNA-profil, som man ikke har klart å spore opp.

Tanklokket på bilen var revet av, man kan anta at det tok noe styrke å rive det av?

Det ble sendt flere pakker til advokat Elden, med informasjon som var ukjent for politiet, men som viste seg å være riktig.

Det var blant annet nøkkel til bilen som brant, riktig kode til døren til huset, og informasjon om trusselbrevene til Tybring-Gjedde.
Bertheussen var i USA når noen av de ble sendt, andre ble sendt fra Sverige, så det kan ikke ha vært henne som sendte de, noen andre må ha vært involvert, i det minste ved sendingen av pakkene til Elden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...