Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Det betyr vel at du ikke bruker indeksering av filer m/innhold? For det fantes ikke i W2000 så vidt jeg kan skjønne. Finnes ingen god løsning for Windows i dager heller, i hvert fall ikke noe jeg har sett. Prove me wrong, for jeg skulle så gjerne hatt det.

 

 

Jeg deler oppfattelsen av at søk sluttet å virke etter (ca?) Windows 2000. Ikke søk etter innhold, noe så enkelt som å søke etter et filnavn. Standarden har jo etterhvert også blitt sånn at den kun søker i noen utvalgte kataloger hvis du ikke legger til dine egne. 

 

Jeg foretrekker Windows til det meste, men skal jeg finne en fil, bruker jeg WSL og locate. Det oppleves som timesvis å søke etter en fil med Windows hvis man skal søke utenfor Documents, og det er alltid raskere å bare klikke gjennom kataloger til man snubler over den.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info: Jeg kjører Laptop tilknyttet vegguttak 24/7 - slik at laptop burde ha anledning til alltid å være fulladet om alt hadde fungert.

Jeg har gitt opp å feilsøke det. Har byttet batteri til nå, men ikke forsøkt et annet powersupply på laptop. Dette er innstillingene jeg kjører når hendelsene skjer:

 

attachicon.gifWin10-feil-på-Power-and-Sleep.jpg

 

Så hva er feil?

 

1. Innstilling, jeg tror ikke det..

2. Batteri nr. 2 er feil på, aldri helt umulig. Men det er nykjøpt.

3. Powersupply, ikke testet.

 

Hvorfor klarer Laptop å holde på strømmen når jeg kjører youtube-video? Men stenger ned Win10 i dvale straks jeg stenger ned youtube-video etter f.eks. 15 sekunder til  et par minutter elns.

Og du har vært innom "Additional power settings" og tittet litt rundt?

post-49175-0-81820300-1552401939.png

post-49175-0-81820300-1552401939_thumb.png

Lenke til kommentar

Noen spesiell Setting du tenker på?

 

Turn off hard disk after

On battery (Minutes) 10

Plugged in: 20 minutes

 

(tror ikke det var relevant, men at du kun syntes jeg skulle lete litt dypere i innstillingene perpyro)

Du kan jo ta en titt på alle sleep settingene i "power options"

Der har du:

Sleep after.....

Allow hybrid sleep.....

Hybernate after....

Allow wake times....

 

Om noe har lurt seg inn her så kan det være grunnen for at du ikke får maskina til å holde seg våken når du vil.

Lenke til kommentar

Det betyr vel at du ikke bruker indeksering av filer m/innhold? For det fantes ikke i W2000 så vidt jeg kan skjønne. Finnes ingen god løsning for Windows i dager heller, i hvert fall ikke noe jeg har sett. Prove me wrong, for jeg skulle så gjerne hatt det.

 

Jeg har aldri hatt problemer med det de få gangene jeg har søkt etter innhold. Man må riktignok velge dokument-fanen i søket, men jeg får i hvert fall treff så lenge jeg skriver riktig.

Lenke til kommentar

Ubuntu er dritt & Linux er forbeholdt datanerder.

Fortell det til mine foreldre på over 70 år som har brukt Linux hver dag i mange år. Min far har brukt det siden Windows 98 ME feilet. Min mor i over 10 år. De er på ingen måte datanerder.

 

På flere nettsteder jeg bidrar til teknisk drift. Med hundretusener av besøkende. Så er Windows-bruken godt under 20 prosent. Over 80 prosent blant folk flest bruker andre sluttbrukersystem til daglig databruk. På verdensbasis selger Linux-systemer fire ganger mer enn antall Windows-enheter. Også produkter fra Apple selger mer enn Windows. Da har jeg ikke tatt med alt slags sluttbrukerutstyr med som i dag har et fullt brukervennlig operativsystem som den smarte TV-en mange har kjøpt. Datamaskinen i mange biler, og ut over det Linux-systemet som følger med Tesla.

 

Noen vil kanskje syntes det er rart. Men Chromebook selger mer en dobbelt så mye som Windows til alle skolene i USA. For ikke å snakke om alle store land som har standardisert på Linux i skolen eller i offentlig sektor, som Brasil, store deler av India og Kina. Land Norge vil konkurrere med teknologisk, og blir hengende etter om man fortsetter å snakke om Windows som det var i nærheten av å være markedsledende.

 

Windows ligger på tredjeplass i salg. Salget av Linux-enheter til sluttbrukere er minst fire ganger større enn Windows. Også Apple-produkter selger med enn Windows. Hvis man i 2019 snakker om Windows som vi var i 1999, så sier man nei til over 80 prosent av markedet for sluttbrukersystem. Det er ikke bare forretningsmessig uklokt å si nei til mere enn 80 prosent av mulige kunder. Det er kanskje kroken på døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Linux for enkle og forutsigbare oppgaver, på støttet maskinvare, hvor man slipper oppsett selv, blir noe annet enn å ordne ting selv på en PC som brukes til "alt".

 

Jeg har ekstra skjermer, krypterte harddisker, flere grafikkort, multiskriver ++ tilkoblet. Og jeg har aldri klart å få en Linux-distro til å fungere for alt sammen. Til tross for å ha prøvd mange mange ganger siden jeg var 20 år. Hver gang har det blitt minimum 3 dager med googling og kommandoskriving. Gjerne for noe som nesten fungerer av seg selv i andre OS.

 

På Pi o.l. eller for utvalgte enkle oppgaver er Linux greit, men ikke ellers.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Mac i 2012 fordi det faktisk var den beste laptoppen til rundt 12 000 da. Tenkte å kjøre Windows hvis jeg ikke var fornøyd med MacOS. Ble aldri noe Windows. MacOS er som Windows var før. Enkelt og greit å bruke. Ser ikke noe grunn til å kjøre andre operativsystemer på en Mac med mindre du har behov som er ut over vanlig kontorbruk (progging, programmer som kun kjører på Windows.) 

 

Hver gang jeg må bruke Windows så er alle oppdateringene og det at det virker halvferdig veldig irriterende. 

Lenke til kommentar

For dere som har problemer med Windows search:

 

Har dere prød dette: https://www.howtogeek.com/99406/how-to-search-for-text-inside-of-any-file-using-windows-search/ 

 

Søk fungerer bra hos meg og søkene er raske. Søk i PDF filer er også ok.

 

Morsomt at lenka ga meg en 404, så en liten øvelse i søk der også. 

Også morsomt at Knut vrir og vender på hjernen og ordene for å slippe å avsløre at han egentlig snakker om mobiltelefoner og ikke PCer, der statusen er nettopp slik som han forteller den ikke er: Windows grusebanker Linux.

 

Edit: det var en ekstra mellomrom-slash i lenka, somehow, tok den bort og lenka virket. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Linux for enkle og forutsigbare oppgaver, på støttet maskinvare, hvor man slipper oppsett selv, blir noe annet enn å ordne ting selv på en PC som brukes til "alt".

 

Jeg har ekstra skjermer, krypterte harddisker, flere grafikkort, multiskriver ++ tilkoblet. Og jeg har aldri klart å få en Linux-distro til å fungere for alt sammen. Til tross for å ha prøvd mange mange ganger siden jeg var 20 år. Hver gang har det blitt minimum 3 dager med googling og kommandoskriving. Gjerne for noe som nesten fungerer av seg selv i andre OS.

 

På Pi o.l. eller for utvalgte enkle oppgaver er Linux greit, men ikke ellers.

Jeg har flere skjermer, flere skrivere, flere skjermkort, krypterte harddisker, spill på Linux, og alt fungerer uten noe hodepine. Har du sjekket for feil mellom stol og skjerm?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har flere skjermer, flere skrivere, flere skjermkort, krypterte harddisker, spill på Linux, og alt fungerer uten noe hodepine. Har du sjekket for feil mellom stol og skjerm?

 

Poenget davettu, Mr. Fantastic, var at nivået blir så høyt at man ikke kan påstå at Linux passer for alle.

 

EDIT: Sist gang jeg prøvde ble jeg stoppet av at xorg-fila fikk for mange linjer. Den klarte tydeligvis ikke 4 eller 5 skjermer eller hvor mye det var.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Poenget davettu, Mr. Fantastic, var at nivået blir så høyt at man ikke kan påstå at Linux passer for alle.

 

EDIT: Sist gang jeg prøvde ble jeg stoppet av at xorg-fila fikk for mange linjer. Den klarte tydeligvis ikke 4 eller 5 skjermer eller hvor mye det var.

 

Det er nok av folk som sliter med å sette opp Windows riktig også.

 

Å ha for mange linjer i xorg.conf høres for meg helt absurd ut, iallfall i våre dager hvor man knapt trenger å redigere fila i det hele tatt. Har hatt oppsett med flere skjermer over flere skjermkort siden 2003 og har aldri hatt et problem med det. Er du sikker på at du forsto feilmeldinga riktig?

Lenke til kommentar

;) Bitter erfaring. Jeg trengte en Linux VM til noen greier, og jeg fikk det til. Men snakker om prosjekt! En Windows-VM lager jeg med bare noen minutters egeninnsats, resten går automatisk.

 

Dette blir pinlig.

1. Kunne du Windows utenat første gang du tok i det? Med mindre faren din er Bill Gates så tviler jeg sterkt.

 

 

noen tilnærmet uforståelige kommandoer

2. Sutre over litt kommandolinje, samtidig som du ræler av deg årevis efaring på DOS lenger ned, høhø, den var dæven døtte meg dagens vits.

 

Ta å tilbring like mye tid med Linux som med Windows - SÅ kan du uttale deg relevant.

Å rote rundt med en VM teller ikke som noe mer enn en ytterst sped begynnelse. 

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Linux for enkle og forutsigbare oppgaver, på støttet maskinvare, hvor man slipper oppsett selv, blir noe annet enn å ordne ting selv på en PC som brukes til "alt".

 

Jeg har ekstra skjermer, krypterte harddisker, flere grafikkort, multiskriver ++ tilkoblet. Og jeg har aldri klart å få en Linux-distro til å fungere for alt sammen. Til tross for å ha prøvd mange mange ganger siden jeg var 20 år. Hver gang har det blitt minimum 3 dager med googling og kommandoskriving. Gjerne for noe som nesten fungerer av seg selv i andre OS.

 

På Pi o.l. eller for utvalgte enkle oppgaver er Linux greit, men ikke ellers.

 

3 skjermer er iallfall ingen problem, mye mer stabilt enn Windows i docking spør du meg

Ei heller krypterte harddisker er noe vanskelig, flere distroer spør i installasjonen om du vil kryptere home folder. Ja Ubuntu er en av de.

 

Nå vet vi ikke hvor gammel du er nå, men det kan virke som du har forsøkt i det minste.

Du har et poeng med grafikkort, før i tiden, når hverken AMD eller NVIDIA gadd å utgi drivere.

 

Printere er vel et helvete uansett OS, men joda Canon og co lager noe sånn halveis software/virus bare for Windows.

Det er noe som heter CUPS by Apple. Som gjør at det er mulig å få printere til å fungere med Mac. Og det funker på Linux også.

 

Når du snakker om "andre OS" er det vel bare Windows du mener, eller -var det faktisk Mac med i utsagnet her?

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Det er nok av folk som sliter med å sette opp Windows riktig også.

 

Selvsagt, men det er i hvertfall enklere når ting kan gjøres grafisk. Og i tillegg er det mer (forståelig) hjelp å få der ute.

 

Å ha for mange linjer i xorg.conf høres for meg helt absurd ut, iallfall i våre dager hvor man knapt trenger å redigere fila i det hele tatt. [..] Er du sikker på at du forsto feilmeldinga riktig?

 

OS-et klagde på at xorg-fila ble for stor når jeg konfigurerte skjermene i medhørende innebygd grafisk verktøy. Ikke så mange andre måter å tolke feilmeldingen på.

 

Det var ikke bare mange skjermer, det var flere skjermer både i bredden og høyden, i tillegg stod noen på høykant. Når jeg tenker etter må det ha vært 5 eller 6 skjermer. Ytelsen gikk vel også i dass om jeg husker riktig.

 

EDIT: Søkte i en chatlogg og fant ut at det var for lange linjer, ikke for mange. Ingen topptreff på Google som viser dette problemet, så tydeligvis ganske unikt.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

*snip*

 

Når du snakker om "andre OS" er det vel bare Windows du mener, eller -var det faktisk Mac med i utsagnet her?

 

At grafikkort støttes betyr ikke samme ytelsen. I hvertfall er det dette jeg har erfart. Akkurat nå er det uansett nyanskaffet UPS jeg er mest usikker på så tror det blir lenge til neste forsøk.

 

Tenkte mest på Windows over, er en stund siden jeg har brukt Mac.

 

Edit: Leif.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Selvsagt, men det er i hvertfall enklere når ting kan gjøres grafisk. Og i tillegg er det mer (forståelig) hjelp å få der ute.

 

 

OS-et klagde på at xorg-fila ble for stor når jeg konfigurerte skjermene i medhørende innebygd grafisk verktøy. Ikke så mange andre måter å tolke feilmeldingen på.

 

Det var ikke bare mange skjermer, det var flere skjermer både i bredden og høyden, i tillegg stod noen på høykant. Når jeg tenker etter må det ha vært 5 eller 6 skjermer. Ytelsen gikk vel også i dass om jeg husker riktig.

 

Jeg er hovedsaklig enig med at et grafisk grensesnitt gjør det enklere for mange å bruke et operativssystem. Men det kan også være veldig effektivt å fortelle at noen skal skrive en kommando for noe, også ordner det opp. Begge sider har sine fordeler.

 

Men, jeg synes at Linux har et godt stykke igjen å lage enda mer brukervennlig gui som da gir enda mer tilgang på Linux uten å måtte kunne så mye kommandoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...