Gå til innhold

Moms fri shopping i EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ikke vise den frem og betale MVA når du tar den med inn til Norge. Hvordan tollvesenet skal bevise at du har fått momsrefusjon på varene i utlandet er jo en helt annen diskusjon også.

 

"Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil 

6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene."

Lenke til kommentar

Hvordan tollvesenet skal bevise at du har fått momsrefusjon på varene i utlandet er jo en helt annen diskusjon også.

Kjøper du varer i utlandet til en verdi av over 6000 (eller 3000 dersom du har vært i utlandet inntil 24 timer), er varene mva-pliktige uavhengig av om du har betalt mva i utlandet eller ikke.

Lenke til kommentar

Moms fri handel i f.eks Holland gjelder for statsborgere utenfor EU. Gjelder dette også for norske statsborgere?

 

Forstår ikke helt hva du mener, det er 21% moms i Nederland?

 

Det finnes dog et unntak, dersom man driver med forretninger fra Nederland i andre land, som for eksempel levering av varer fra Nederland til andre EU-land osv.

 

For vanlige borgere i EU gjelder generelt prinsippet om at man kun betaler moms i landet man kjøpte varen.

 

For borgere i Norge er man generelt momspliktig også i Norge, og det kan derfor være aktuelt å kjøpe varer fra Nederland på eksport, uten moms, men man er uansett momspliktig i Norge.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

...får nederlandske momsen refundert på flyplassen i Amsterdam så kan man ta med seg dette inn i Norge uten å betale norsk moms eller noe annet på dette.

Det er vel en mulighet, ja. Det er kanskje det trådstarter mener?

 

Jeg har reist fra Schiphol en del ganger, og registrert at de har egne folk der som tar seg av nettopp dette.

Man kan vel få refundert momsen dersom man oppfyller kravene, blant annet at butikken du har handlet i er med i en eller annen ordning, og at du bor og reiser til et land utenfor EU, slik som Norge, har dog aldri prøvd det selv?

Lenke til kommentar

Gjort det selv fra Tyskland, Global Blue heter vel ordningen. Fikk skjema i butikken jeg handlet i, fikk stemplet av tollen på flyplassen som så at jeg sendte varene som innsjekket baggasje, eller at jeg hadde det som håndbaggasje på innsiden av security. Leverte så i Global Blue på flyplassen og pengene var på konto i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar

... Global Blue heter vel ordningen.

Global Blue er en av aktørene i dette markedet, det finnes også andre, og den enkelte butikken må ha avtale med en aktør før du kan få momsen tilbake. Du får ikke hele mva-beløpet tilbake, firmaet tar gebyr for tjenesten. I noen tilfeller er det butikken selv som håndterer mva-refusjon, man må da få nødvendige dokumenter i butikken ved kjøp, få dette stemplet ved utførsel, og sende dette til butikken, som selv tilbakefører mva til din konto/kredittkort.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde et taxfritt klokkekjøp på flyplassen i Milano. De fylte ut masse papirer som jeg måtte vise i luken til Global Blue i Frankfurt(ikke lett å finne luken) som var siste flyplass før jeg fløy ut av EU. Jeg kunne også brukt luken for Global Blue på Gardermoen, det ligger ved innsjekkingsområdet og har begrenset åpningstid.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjæresten min har gjort dette fra Norge en del ganger (han er europeisk og vi bor i utlandet). Det heter Global Blue og man får papirer fra butikken man handler i og leverer disse på flyplassen.
Fun fact: På Gardermoen kan dette gjøres i alle bokhandlene i tillegg til Global Blue-skranken. Der er det ofte lang kø og korte åpningstider, men bokhandlene er åpne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...