Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lavfrekvent mystisk lyd.. Hva kan dette være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pga dama i kommunen har henlagt saken. 

 

Hun var ute på den første adressen for et par år siden og hørte ikke lyden så dermed konkluderte hun med at det var tinnitus, men jobber med de. 

 

Er def. ikke tinnitus dette, og håper de tar til fornuft fremover... 

 

Er jo også en lyd som ikke ligger over støygrensene antagligvis, men som bare konstant trenger seg inn og forstyrrer roen som beskrevet i tidligere innlegg. 

 

Tenker bare høre hvor mye det koster nå i første omgang..

 

 

 

 

 

Høres trist ut når man opplever slik saksbehandling. Forstår naturligvis at hun i kommunen ikke kan gjøre så mye dersom lyden var fraværende der og da. Men det er jo ikke kun støynivå som går utover helsen. Du bør bruke som argument at folk som bor ved veier får dårligere helse og lever kortere (tror jeg å ha hørt, har ikke kilde). Og da regner jeg med at støynivået er innenfor regelverket der også.

 

Edit:

Har tinnitus selv, så vet hva det går i. Der hjelper det å forsøke å ha en annen bakgrunnlyd, white noise, musikk, naturlyder. Altså noe du legger positive assosiasjoner til. Har bølgeskvulp lyd som er ok. Sikkert ikke for alle å kun lytte til bølgeskvulp.

 

Dersom du fortsetter å gå å tenke negativt om den brummeduren. Så blir det også en negativ helse av det i lengden. Det er vel for sent å vri det til at "å denne brummelyden var nydelig" og få gode assosiasjoner til den.

Endret av G
Lenke til kommentar

Eller få brummelyden helt bort - som er målet :)

Om det viser seg at det brummer fra samtlige trafostasjoner i Norge så bør det iverksettes tiltak. 

Kanskje en god del av tinnitus´en rett og slett ER ekte lyder på denne måten? 

Bruker ellers white noise selv også på natta når det er illest.. F.eks. 




Evt. tips til bedre øreplugger og headsett med aktiv støydemping kan ta bort denne typen lyder? 



 
Lenke til kommentar

Den var ekkel. Høres ut som lyden fra en motorvei  ;)
 
Et eksempel:
Min bølgeskvulp som ble levert på micro-SD kort via en hørselsentral er litt mer rolig, altså ikke så brå lydendring som denne:
 



Ser at den filen jeg sitter på rommer 400 Megabytes og varer 8 timer.

Fant denne også, men den er veldig lite endring på igjen, så litt nærmer hvit støy egentlig. Så ingen av disse to matcher helt:




Så den 400 Megabyte filen fra Sound Oasis er litt nærmere første youtube-video i lydbildeoppførsel, men mangler litt av de aller skarpeste bølgekrasjene. Selv om den har en del bølgekrasj i lydbilde også.

Gidder ikke å finlete for deg. Men et enkelt søk inne i fra youtube produserer mange treff på følgende frase:

sound oasis ocean waves


Selve filnavnet jeg sitter på er

006 Gentle Surf - 8 hour.mp3

Mens det likevel er sound oasis ocean waves som dukker opp som avspillingstekst. Det burde kanskje peke litt i retning mulig å finne.. Endret av G
Lenke til kommentar

Fant denne lenken om trafikkstøy. Tenkte litt på deg når jeg så denne rapporten. Den kan muligens si litt om det negative helsepotensiale i støy. Har ikke lest den igjennom. Men å se kartet over London der var veldig interessant.

 

Så lenken i en annen diskusjonstråd som går mer på det med bensinprising.

 

http://www.ukna.org.uk/uploads/4/1/4/5/41458009/speed_and_road_traffic_noise.pdf

Lenke til kommentar

Kjøpte noen drittplugger på Apoteket i dag. De hadde ingen effekt.. merker jeg nå :)

Trafikk er det def. ikke... Har vært i trafikkstøy før - og det er ikke kjekt det heller ;) 

vente på elbilene.. så det i Oslo når jeg bodde der. Er jo egentlig kun diesel-bensinbilene og bussene + bråketrikkene som lager mesteparten av støyen, så EL er def veien å gå

Er ikke alle som er obs på denne lavfrekvente duregreien. Normalt hører man jo på musikk, ser på film osv.. Hører denne bare når det er helt stille, og det er def. trafo ++ Unner ingen å oppdage det, men vi bør def. finne ut av det og gjøre ende på denne typen støykilder

Greit ha dette i mente pga jeg har mistanke om at denne typen repetiv støy rett og slett trigger nervesystemet vårt (som fra naturen av er ment å gjøre oss obs på farer). Mer stressa enn vi tror.. indirekte stressfaktor på folk osv.

zz Knerta en grei flaske rødvin i dag så derfor litt utfyllende :) 

Støy ztresser folk.. Satser på forbedring :) 

Repetive lyder er det aller værste. Gir jo seg ikke noen gang - og greit være obs på slike ting..     

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Def. høyspent / trafostasjonene dette. Tipper egentlig også kablene leder denne litt mer stille lyden.. 

Har sendt ny mail til kommunen og Miljødirektoratet nå. 

 

Om det er slik at alle høyspentlinjer egentlig lager slik lyd som dette, som er mer hørbar på kvelder, natt osv så er det ekstremt ille, og noe vi må prøve få bukt på.. Evt. med et nytt regelverk på dette. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som jeg syns er rart er at noen kvelder er denne lyden mye kraftigere enn andre kvelder. Noen dager har jeg tenkt..åh, er lyden borte nå?..nei jeg hører den nå igjen dessverre...så noen dager er den svakere. Men akkurat nå når jeg skriver, så er lyden ganske kraftig. Når jeg legger hodet ned på puten nå, så hører jeg lyden som at den går i pulserende linjer. Men lyden er samtidig konstant, den avtar ikke..på kvelden hører jeg også lyden ute dersom det er helt stille fra trafikk, men klarer ikke å finne retningen til lyden..

Lenke til kommentar

Testet generatoren som er linket.

 

https://www.szynalski.com/tone-generator/#28,v0.28

 

Noe rundt 28 Hertz sinus er det jeg har merket et par ganger i rundt 4-tiden på natten siste mnd.

Minner mye om en bil på tunggang uten at jeg har sett noen rundt huset.

 

Problemet med veldig lavfrekvente lyder er at de er ganske vanskelige å retningsbestemme for de høres ut som de kommer fra alle steder. En kommer nok lengst med godt måleutstyr og gjerne flere målere for å klare å triangulere hvor det kommer fra basert på flere måleresultater.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Av og til vanskelig å få folk til å tro på dette men hvis man ligger helt stille i sengen så hører kanskje flere denne lyden.. Var ikke noe jeg oppdaget før etter en stund, men er virkelig reell og tipper det er fra høyspentlinjer.. 

(Kommunen endelig kommet på banen igjen nå..) 

Lenke til kommentar

Det som jeg syns er rart er at noen kvelder er denne lyden mye kraftigere enn andre kvelder. Noen dager har jeg tenkt..åh, er lyden borte nå?..nei jeg hører den nå igjen dessverre...så noen dager er den svakere. Men akkurat nå når jeg skriver, så er lyden ganske kraftig. Når jeg legger hodet ned på puten nå, så hører jeg lyden som at den går i pulserende linjer. Men lyden er samtidig konstant, den avtar ikke..på kvelden hører jeg også lyden ute dersom det er helt stille fra trafikk, men klarer ikke å finne retningen til lyden..

Las ikke dette før nå.. Føler med deg. Eneste løsningen er jo å få headsett med noise cancelling eller å sette opp motlyd mot det..

 

Er naturlig at lyden forsvinner noen ganger pga man kanskje er mer forkjølt og tett i tryne enn ellers, og ellers også evt. vind ++ som interfererer med lyden

 

På tide med et nytt regelverk og appendix.

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Litt news i dag: Strømselskapet koblet ut strømmen i dag i 2 timer, men durelyden var like konstant både her på eiendommen og litt lengre innover når jeg var ute og kjørte en tur. 

Mistenker da: 1) At lyden sprer seg via ledningenettet likevel eller 2) Annet industrielt anlegg i nærheten. 

Var egentlig litt kjedelig oppdagelse.. så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Lett trøblete å lokalisere lyden nå mtp på at jeg hører den i to områder med ca. 20-30 kilometers avstand. 

Skal man reise rundt og spørre her og der om de har noe motor / pumpe eller vifte gående hele døgnet? Tipper hver av de bedriftene da kommer til å si nei en etter en, så får se om kommunen har noe tips / gjennomslagskraft her..
 

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Har også tenkt på hvem man liksom kan kontakte for å få hjelp til å finne kilden. Hadde en og så på ventilasjonsanlegget vårt en stund tilbake, og forklarte denne durelyden vi hører om kvelden. Han sa at han kunne så vidt høre den, men at det ikke var noe å bry seg om, bruk noen ørepropper sa han. Lett for de å si når de ikke er berørt av dette hver eneste dag hele året/hele livet. Vil jo ikke bruke ørepropper i mitt eget hus! Ønsker jo veldig gjerne å bo i huset, liker plassen så godt også, men dette har blitt et realt problem. Prøver å ignorere lyden, men problemer er at jeg uansett hører den. Problemet er jo at lyden høres aller best når det er mer stille ute, som f.eks ved midnatt. Skal jeg få noen til å komme hit ved midnatt og finne ut støykilden? Evt hvem kan gjøre noe slikt? ??

Endret av Tranceformation
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Update: Viste seg og er overbevist om at dette er støy fra støytransformatorer

Fått meg active noice cancelling plugger nå pluss www.quieton.com og lever en god del bedre, men oppdaget det i høst: Durelyden kom tilbake med en gang jeg oppholdt meg i hus i nærheten av transformator. 

Bør komme et nasjonalt regelverk på dette (padde inn og støyisolere transformatorne mot disse lavfrekvente lydene). De tjener milliarder disse strømselskapene.. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert veggisolering, med støyfilm innbakt i veggene? De to første videoene nedenfor er ikke det jeg nevner om en litt seig filmmatte. Men den video med gult dewalt-verktøy er et alternativ om man ikke ønsker å åpne opp veggene, du ser at det er to tjukkere filmer med avstand seg i mellom før gipsen, alt i en sandwich.

Spoiler

Et stooort obs, på det amatørsnekkeren forteller er at han glemte blå gulvstrimle under gulvstenderen nederst. Dette er en skumgummistrimle på kanskje 2 mm. Det skal også være 5 cm mellom veggene med luft. Isolasjonen skal ikke klees inne mot den andre veggen med noe slags plater, men ligge åpen til luftmellomrommet på den siden av veggen. Du bør også bruke f.eks. silikon langs alle sømmer som treffer gulv, tak, vegger, vinduer..

 

Vet ikke hva en minisplitt er for noe selv. Men, en varmepumpe vil ikke utveksle luft, kun varmeutveksling. Nevner det fordi det liknet litt i utseende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, opplevde dette selv for noen år siden. Bruker Cozaar comp. mot høyt blodtrykk. For 4-5 år siden da jeg skulle hente ny forsyning på apoteket, ble jeg spurt om jeg ville ha en billigere variant, en kopi som skal være det samme.

Da opplevde jeg during på når jeg la hodet på puta. Og når det var stille i stua. All TV osv slått av, hørtes ut som en fryseboks hos naboen, eller trafoduring ? Det tok noen uker før jeg landet på min konklusjon, kuttet kopimedisinen, og alt ble bra.

Har litt svak tinnitus innimellom, men etter å ha hørt musikk, radio og TV, jobbet som DJ og i radio, og vært på ørten konserter så er jeg ikke overrasket. Jeg er 73. 
 

Så er det mulig med en slik tinnitus ? Jeg tror det. Vi er alle skrudd sammen forskjellig.

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er et reelt problem dette, og har man slike vifter i nærheten av soverommet, da kan det være utholdelig plagsomt.

Ikke tro at det er du.... Dette er jo reelle vifter, og durelyder som blir skapt av elektrisitet og mekaniske motorer... Igjen og igjen.. 

Hørte også fra en venninne nylig at hun hadde hatt lang sak med borettslaget om å få skrudd av vifte i toppen av blokken hun bodde i for et par år siden.

 

Så et regelverk er absolutt på sin plass her! Kanskje det er derfor du #sover så dårlig om nettene? 

Nye Airpods Pro ørepluggene til Apple gjør susen (når man ligger i "Kongestillingen"... går også å ligge litt på siden), samt ellers da www.quieton.com pluggene som også går an sove med, uten at man føler de stikker seg langt inni hodet.

Tipper også Tinnitus kan komme av slike vifte og durelyder.... Igjen og igjen altså. "For det er jo bare noe du innbiller deg..." - Sjekk alltid etter slike lyder i nærområdet hvor du skal sove (+ også jobbe / oppholde deg..) 

PS. Vedr. høyt blodtrykk så må du prøve B-Vitamin 3 i høyere doser. 500 mg to ganger pr. dag... Naturlig blodfortynner. Ellers gå mye på turer med svinging av armene (styrker og renser immunforsvaret pga Lymfesystemet er manuellt system... sving på armene.) 

-  og også prøve å puste med nesen for optimal innpust, og så avgiftning av lungene og hele systemet når du puster ut.

Mistanke om at vi er altfor nasale og puster nesten egentlig ikke med nesen her i Norge.


 

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...