Gå til innhold

Veien videre etter bachelor i molekylærbiologi


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fullførte en bachelor i celle- og molekylærbiologi (NTNU) i 2018 og har siden da vært fortvilet over veien videre. Siden starten av 3. klasse på bacheloren har stemningen i vennegjengen/klassen vært ekstremt pessimistisk når det gjelder fremtidsutsikter. Fra starten av har vi jo kjent at vi er mindre attraktive enn siv.ing-ene, aldri hatt bedriftspresentasjoner, fått høre at vi ikke kommer til å få oss relevant jobb, og blitt gjort mye narr av. Jeg tok meg egentlig ikke nær av det før 3. klasse, hvor det kom frem at nesten ingen i klassen (inkludert meg) hadde fått relevant sommerjobb. Vil si at de fleste er kompetente folk, med mye praktisk erfaring, gode karakterer og verv osv. Selvsagt er problemet at det er relativt få jobber i Norge som passer til bakgrunnen min (vil jobbe innen bioteknologi), og at stillinger som bioingeniør er beskyttet. Har søkt på omtrent 30 jobber (pluss noen åpne søknader), og kun fått tilbud om jobb som vaskehjelp på et sykehus... :confused:

Jeg valgte likevel å fortsette på en master i bioteknologi (UiT), fordi jeg hadde hørt at kontakten til bedriftene var bedre i nord. Trives dessverre ikke på studiet og vil flytte tilbake til Trondheim for å studere videre der til høsten. Så nå lurer jeg på hva jeg burde studere ved NTNU. Har kun 3 år igjen med studiestøtte, og er egentlig ganske sliten av å studere og vil helst ut i en stabil og relevant jobb.

 

Har søkt master i bioteknologi via søknadsweb, men kunne godt tenkt meg å ha emner som matte1, fysikk, statistisk termodynamikk, ITGK, (ordentlig) statistikk, mer kjemi osv. Har også søkt noen siv.ing-studier (industriell kjemi, nano) og bioingeniør (kan få en del emner innpasset her) via samordna. Er åpenbart ganske fortapt, og vet jo at det ikke er lurt å begynne med noe nytt nå. Men, jeg er redd for hva som skal komme etter studiene, og føler at ingen vet hva jeg kan og vil ansette meg.

Poster egentlig her for å få dette ut. Kanskje det er noen som har vært i en lignende situasjon? Vil veldig gjerne høre hva andre tenker.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet. Hvor er det du har søkt jobber? Jeg har en selv en bachelor i bioteknologi fra NTNU, og hadde ingen problemer med å få jobb når jeg var ferdig for et par år siden. Siden den gang har jobben ansatt flere med lignende grader, blant annet i molekylærbiologi.

Takk, og takk for svar! Jeg har søkt på mye forskjellig (Tine, Arla, flere kjemiske og mikrobiologiske analyselab-er (har tatt emner innen økotoks), oppdrettsfirmaer, sykehus, FFI, Halliburton). Er det noe jeg glemmer å søke på? Hva var det du tok master i (om du tok en master)?

Lenke til kommentar

Med hvor menter jeg først og fremst hvor i landet. Søker du over alt, eller holder du deg til Trondheim? Jeg har hittil bare hatt bachelor, men skal starte på master i biomedisin til høsten på OsloMet. Jobben ligger også i Oslo. :)

Åja, jeg søker altså overalt i Norge. Er fra Oslo, men konkurransen om biotek-jobbene i Oslo virker å være veldig høy. Derfor jeg tenkte at det ville være lurt å flytte til Tromsø. Er veldig overrasket over å høre at du fikk deg jobb uten master! Har alltid blitt fortalt at det ikke er en mulighet. Tok du bacheloren i Trondheim? Ser at det kun tilbys bachelor i biotek ved NTNU Ålesund nå.

Lenke til kommentar

Da henger jeg med. Jeg trodde du var fra Trondheim siden du skrev at du ville flytte tilbake til Trondheim, men forstår nå at det bare var som student. Det er absolutt ingen umulighet å få relevant jobb uten master, men akkurat hvor stor konkurranse det er vet jeg ikke. For å sette ting i perspektiv: Jeg jobber med forskning og utvikling innen medtech, og på min avdeling har ca. 4 av 25 på hatt bachelorgrad, mens de resterende har master eller doktorgrad. De som har hatt bachelorgrad og sluttet mens jeg har jobbet der har fått ny jobb ganske raskt.

 

 

Jeg tok forrsten bacheloren i Ålesund.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+921324

Svarer kort da jeg ikke har vett på feltet ditt: Mastergrad er flott det, det skulle jo ta to år av de tre åra du har igjen med studiestøtte. Skulle du ikke få relevant jobb etter det, så kan du ta praktisk-pedagogisk utdanning og bli lektor. Startlønna til lektorer er omtrent 512 laken i året. PPU heltid er av ett års varighet. Forutsetter gjerne at du tåler folk og liker fagene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...