Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage fra styret i sameie


LBe

Anbefalte innlegg

Jeg har mottatt en klage fra styret i et boligsameie der det insinueres at jeg har ikke har overholdt en husordensregel. Jeg har ikke gjort det som insinueres men jeg vet at noen andre (vet ikke hvem) kan ha gjort det som insinueres.

 

Jeg har ringt formannen i styret som sier at "vi har bare videreformidlet en klage". Har jeg rett til å få vite hvem som har klaget og på hvilket grunnlag klagen er framsatt? Jeg ønsker å ta saken opp direkte med vedkommende som har klaget på meg da jeg opplever dette som en stor belastning.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha sjekket regler og slikt. Kun min egen mening.

 

På en annen side. Hvis en person rapporterer inn en klage anonymt.

Det er da grunn til å ikke ta klagen seriøst.

Da er ikke klager seriøs nok, da klager ikke tør å stå åpent.

 

Den som blir påklaget må ha mulighet til å rette på det eller forsvare seg. Og det blir vanskelig med anonym klager.

Eneste mulighet da er å fortelle sin versjon til styret og at dem videreformidler. Samt at selv sende inn selv en klage på at det skjer, men at aner ikke hvem.

 

Det er ikke nok at styret videreformidler en klage og ferdig med det.Styret må ta i et tak og prøve få alle versjoner av "episoden" og prøve få til en løsning. Om klager er anonym utad så er styret det eneste kontaktpunkt.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Med mindre ordensreglene bestemmer noe annet er det styret som legger opp hvordan klager skal behandles. Målet med håndhevelsen av ordensreglene er at styret skal få opplyst hva som har skjedd.

 

I mitt sameie er nettopp det du beskriver et grunnlag for ikke å opplyse hvem som står bak klagen i den innledende fasen av en undersøkelse. "Innklagede ønsker å 'ta saken opp direkte'" er ikke en setning som går igjen ofte i saker hvor klagen er grunnløs. Det lukter litt for sterkt av represalier.

 

I korte trekk, før det faktisk er snakk om at det er aktuelt å ilegge deg en advarsel eller annen reaksjon, er du prisgitt den informasjonen styret velger å gi deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har mottatt en klage fra styret i et boligsameie der det insinueres at jeg har ikke har overholdt en husordensregel. Jeg har ikke gjort det som insinueres men jeg vet at noen andre (vet ikke hvem) kan ha gjort det som insinueres.

 

Jeg har ringt formannen i styret som sier at "vi har bare videreformidlet en klage". Har jeg rett til å få vite hvem som har klaget og på hvilket grunnlag klagen er framsatt? Jeg ønsker å ta saken opp direkte med vedkommende som har klaget på meg da jeg opplever dette som en stor belastning.

 

Virker useriøst for et styre å holde på slik.  Det holder vel å si (skrive tilbage) at du benekter ethvert kjennskap til det og at anklagen er falsk.  

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har mottatt en slik klage, betyr vel det at hendelsen har skjedd i din leilighet eller ditt rekkehus. Det er vel egentlig ganske vanlig under fester med alkohol i bildet. Det kan skje noe, uten at man selv har oversikten. Hvis det har skjedd på din eiendom, kan du stilles ansvarlig og det føles urettferdig. Styret trenger ikke å fortelle deg hvem som leverte klagen. Men de bør fortelle deg på hvilket grunnlag. Du må jo få vite hva saken dreier seg om. Du kan nok slappe av. Hvis det var noe alvorlig, ville de kontaktet politiet, og ikke styret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker useriøst for et styre å holde på slik.  Det holder vel å si (skrive tilbage) at du benekter ethvert kjennskap til det og at anklagen er falsk.  

 

Var det jeg tenkte også så jeg har skrevet til styret men usikker på om det vil føre til noe så jeg har ikke sendt brevet ennå. Det jeg er mest opptatt av er hvordan dette stiller seg rent juridisk. Om det er noen lover e.l. som kan komme til anvendelse og om det kan ha noen hensikt å søke bistand av advokat.

 

Vaniman: Nei det har ingenting med festing eller noe som har foregått i min bolig å gjøre. Det er noe som har foregått i oppgangen

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte også så jeg har skrevet til styret men usikker på om det vil føre til noe så jeg har ikke sendt brevet ennå. Det jeg er mest opptatt av er hvordan dette stiller seg rent juridisk. Om det er noen lover e.l. som kan komme til anvendelse og om det kan ha noen hensikt å søke bistand av advokat.

 

Vaniman: Nei det har ingenting med festing eller noe som har foregått i min bolig å gjøre. Det er noe som har foregått i oppgangen

Ok. Tenkte kanskje det var en fest, siden det er helg. Hvis du føler deg urettferdig behandlet, så si tydelig ifra. Det er mitt råd.

Men ærlig talt synes jeg ikke saken din høres så alvorlig ut. Hvis det har skjedd noe alvorlig, så må du jo kontakte politiet. Med mindre det er du som har begått forseelsen. Da bør du kontakte advokat.

Lenke til kommentar

Da er du urettferdig behandlet og du bør si ifra. Kanskje du har gjort det allerede. Den erfaring jeg har med konflikter fra arbeidslivet, er at det er lurt å vente med e-poster/brev til man er rolig og får tenkt seg om. Hvis ikke, føler man kanskje senere at man har ordlagt seg feil eller overreagert. Et alternativ er derfor å vente noen timer eller et par dager.

Lenke til kommentar

"På en annen side. Hvis en person rapporterer inn en klage anonymt.

Det er da grunn til å ikke ta klagen seriøst.

Da er ikke klager seriøs nok, da klager ikke tør å stå åpent."

 

 

Dét vil jeg si meg ganske uenig i. Har selv måttet klage på nabo som viste tegn til å kunne bli voldelig, da var det ikke akkurat ønskelig å stå frem med fult navn og være redd for at han skulle trappe opp på døren min. Nå vet vi ikke hva som er blitt klaget på, men erfaringsmessig vil jeg ikke si at en anonym klage er noe man ikke skal ta seriøst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dét vil jeg si meg ganske uenig i. Har selv måttet klage på nabo som viste tegn til å kunne bli voldelig, da var det ikke akkurat ønskelig å stå frem med fult navn og være redd for at han skulle trappe opp på døren min. Nå vet vi ikke hva som er blitt klaget på, men erfaringsmessig vil jeg ikke si at en anonym klage er noe man ikke skal ta seriøst. 

 

Kan være delvis enig i det. Kommer ann på hvilken situasjon enn står opp i.

F.eks Hvis enn har noe enn må klage på til politi. Da kan enn klage til politi med fullt navn.

Mens politi tar opp saken med innklagede og forteller personen at dem har fått inn en klage anonymt.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

I mitt forrige boretslag satt jeg i styret som til tider sekretær og nestleder. Vi hadde rutine på at klager skulle mottas skriftelig til styret for at vi skulle agere på de. Styret sendte så varsel til beboer som ble klaget på med økende alvorlighetsgrad. (1. gangs advarsel opp til varsel om tvangssalg...)

 

Vi ga ikke påklaget beskjed om hvem som hadde klaget for å unngå at noen møtte opp på døra for å gjøre opp lokalt. Men vi i styret hadde full oversikt på hvem som klaget på hvem så anonymt var klagene ikke.

 

Om påklaget var uenig var det selvsagt åpent for at denne tok dette opp med styret. Styret ville så se på klager og påklaget sin versjon å agere basert på dette.

 

Så i denne saken ville jeg som OP klaget på saken skriftelig til styret. Så får man bare ta det som saken utvikler seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dét vil jeg si meg ganske uenig i. Har selv måttet klage på nabo som viste tegn til å kunne bli voldelig, da var det ikke akkurat ønskelig å stå frem med fult navn og være redd for at han skulle trappe opp på døren min. Nå vet vi ikke hva som er blitt klaget på, men erfaringsmessig vil jeg ikke si at en anonym klage er noe man ikke skal ta seriøst.

Annonyme klager vil ofte være upålitelige sidan opplysningane ikkje kan vertifiserast.

Ein kjem derfor ikkje så langt med annonyme klagar med mindret styret kan få bekrafta opplysningane på ein anna måte.

Styret kan feks bekrefte ein annonym påstand om rot ved å sjekke sjølv, men ein annonym påstand om støy er vanskelig å få bekrefta.

 

 

Den vanlige løysniga er derfor at ein klagar skriftleg og opent til styret, og at styret eventuelt gjer vedtak om å sende advarsel utan å opplyse om kven som klaga.

Dersom ein går vidare med saka for kreve tvangssalg, så må dei som har klaga ta stilling til om dei vil møte opp som vitner i rettsaka, eller om den som har blitt klaga på skal stå fritt til å ubestridt benekte brudd på husordensreglane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er du urettferdig behandlet og du bør si ifra. Kanskje du har gjort det allerede. Den erfaring jeg har med konflikter fra arbeidslivet, er at det er lurt å vente med e-poster/brev til man er rolig og får tenkt seg om. Hvis ikke, føler man kanskje senere at man har ordlagt seg feil eller overreagert. Et alternativ er derfor å vente noen timer eller et par dager.

Tar opp denne igjen. Jeg ventet noen dager og skrev et brev til styret der jeg gjorde oppmerksom på at jeg ikke hadde gjort det som ble insinuert.

 

Jeg ba også om å få vite om hvorfor de mente at jeg hadde gjort det og om de også hadde sendt likelydene brev til andre beboere.

 

Har ikke fått noe svar. Hvor lenge bør jeg vente før jeg purrer? Har jeg krav på svar? Husk at formannen i sameiet ba meg om å skrive brev om saken.

Lenke til kommentar

Du kan kreve eit svar innan rimeleg tid etter vanleg foretningsskikk, sjølv om sameiget ikkje er ei offentleg eining.

 

Det enklaste er å ringe for å etterspørre eit svar.

Mange av små sameiger/burettslag har forholdsvis få styremøter, og det er ikkje sikkert at eit slikt tilsvar om at klagen er feil blir sett på som tidskritisk nok til at det blir arrangert eige styremøte kun for å behandle din sak.

 

Kjenner du til om ditt styre har ein bestemt møteplan?

Det er forholdsvis vanleg at styret i sameiger og burettslag lager ein tidsplan med både faste møtetider og fast "kontortid" der styret gjer seg tilgjengelege for å blir kontakta med vanlege styresaker (dette for å unngå å bli oppringt til alle døgnes tider utan at det er snakk om ei hastesak).

Lenke til kommentar

 

Ring eller prat med en i styret og fortell din versjon.

Hvis du ikke har gjort dette bør du ikke vente med det, få det ut av verden og be om dokumentasjon hvis de er vrange.

 

 

Det var jo det første jeg gjorde da jeg fikk dette brevet fra dem? De ba meg henvende meg skriftlig 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...