Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kompressor til lakkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro du da bør høre med noen som har erfaring med lakkering, eller titte på databladet til lakksprøyten du har kjøpt. 

Slike små sprøyter drar ikke allverdens med luft, og så spørs det hvor lenge i gangen du skal sprøyte med tanke på hvor lenge tanken holder. Men den du ser på er jo en liten kompressor, og det vet du nok.

Lenke til kommentar

Problemet er neppe trykk, men mengde luft.

 

Du trenger en kompressor som er stor nok, altså kan levere nok luft over tid uten å gå tom.

Akkurat hvor stor, kommer an på hva du skal lakkere, og hvilken sprøyte du skal benytte, så det er vanskelig å svare på.

 

Personlig ville jeg holdt meg unna billig-kompressorer, og heller kjøpt en brukt Atlas eller lignende, men Jula sin holder sikkert til hobbybruk og mindre lakkeringsjobber.

Dersom du ser på de fleste SATA sprøyter, så vil det generelt være anbefalt rundt 2 bar arbeidstrykk, og opp mot 10 CFM i luftmengde.

 

10 CFM skulle bli 280'ish liter i minuttet, mens pressa fra Jula ikke leverer mer enn 165 liter i minuttet.

Så kan du jo regne på omtrent hvor fort du tømmer en 50 liters tank når du bruker 280 liter i minuttet?

Trykkregulering, filtre, oljeutskiller osv. må du uansett ha for å få et bra resultat.

Lenke til kommentar

Jeg har denne i garasjen. Bruker den til lakking, understellsbehandling, blåsing av oljetåke for lagring av maskiner, etc. Har brukt den til en stor og kraftig muttertrekker, og den duger så sant man ikke skal skru mange skruer/bolter kontinuerlig. Nesten dobbel kapasitet til dobbel pris. Har hatt min i endel år nå, og har hatt nøyaktig null feil. Denne bør holde til å lakke det TS spør etter. "Selvsagt" er dyrere bedre, men til bruken TS beskriver vil jeg kalle det meningsløst å bruke særlig mer penger. Bare vær obs at slike billigkompressorer kan støye ganske mye mer enn proffe, så enten kan du kasse den inn eller bruke hørselvern.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...