Gå til innhold

Dolby Atmos lyd problemer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg opplever enkelte ganger når jeg ser 4k filmer med dolby atmos at det hakker i lyden og atmos funksjonen slår seg av og på når jeg ser film. Dette skjer spesielt hvis det er høy/mye lyd. 

 

Når det spilles av atmos vil lydplanken lyse opp en blå diode og det står dolby atmos i displayet. 

 

Filmene blir spilt av fra en hdd koblet til shield. Denne hdd er ca 10 år gammel og jeg lurer derfor på om denne kan være flaskehalsen?

 

Har noen vært borti dette før? kan det være et prooblem som burde reklameres?

 

Hvis jeg spiller av fra pcen fungerer atmos fint, men den klarer ikke spille av i 4k. Dette gjelder samme filer. 

 

Kom gjerne med forslag.

 

Har prøvd litt forskjellige apper til å spille av, men ingen løser problemet. 

 

Setup:

TV - Samsung 55" UHD 2016 modell

Lyd - Samsung hw-k960

Avspiller - Nvidia Shield m ekstern hdd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det kanskje burde ha gitt bildeproblemer om det var HDMI kabelen som var dårlig, har du prøvd å bytte den? 

 

Ja har prøvd å bytte alt av kabler. Tviler på at det er HDMI kabelen. 

 

Fikk prøvd nå med en nyere hdd med USB3 og det viker bedre. Har ikke fått testet det mye enda, men virker lovende. Etter litt mer research fant jeg en side hvor det står at eldre hdder kan bli en flaskehals på så denne type innhold. Har ikke giddet å sjekket, men regner med dataraten er ganske høy på denne type filmer. 

Lenke til kommentar

Hvis du har fimene på pc kan du direkte avspille filmene på Shield ved bruk av Plex. Hvis noe slikt kunne vært ett alternativ

Støtter Plex atmos? Har brukt det tidligere på tv-appen og chromecast, men da gir det ikke atmos, men jeg rotet rundt i innstillingene. Men googlet det litt nå, så ser ut som de støtter det på Shield.

 

Takk for tipset, det skal jeg prøve ut. Det gjør jo alt mye enklere. Per i dag må jeg legge filmer over på hdd for så å koble hdd til shield. 

Lenke til kommentar

Den er koblet igjennom lydsystemet. Arc til TVen. Atmos fungerer ikke igjennom arc eller optisk (har jeg hørt)

Atmos fungerer gjennom ARC, som DD+, blir komprimert, men hvor godt dette oppfattes er induviduelt.

Jeg får komprimert Atmos som DD+ via min TV (C8) fra Netflix. TV'en støtter Atmos out of the box.

 

Hvilke enheter har du koblet til TV / planke? Her er det et daglig slit å i det hele tatt få TV ARC til å fungere.

90% av tiden står det bare D.IN som source. En evig rundans av å bytte kabler, skru av og på, dra ut stikkontakt osv.

 

Kunne ha kablet opp via optisk, men det blånekter jeg. Gammeldags måte å få "average" lyd på.

Burde ikke være nødvendig på et så dyrt produkt, mener jeg  :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått atmos igjennom arc eller optisk fra TVen. Eneste måten jeg har klart det er å koble PCen eller shield til planka, så koble planka til TVen, har lest at atmos ikke er støttet igjennom arc, på denne planka.

 

Litt av greia er jo at det "bare" skal funke, og det virker det som shield fikser, men er vel en flaskehals (antagelig hdd) så skal jeg prøve plex. Pc og shield er kablet, så hastigheten burde ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar

Ok skjønner. TV'en din støtter ikke Atmos-output, men via PC / Shield burde det være mulig ja.
Atmos via optisk er umulig pga begrensninger. Atmos via ARC er mulig, da kjøres det over som Dolby Digital +, dvs det blir et lite kompromiss i forhold til at det ikke blir helt lossless, men dog Atmos. TrueHD Atmos får du kun ved å plugge kilde direkte inn i lydplanken via HDMI.

 

Når eARC blir "vanlig" vil Atmos og alt mulig annet av lossless video / audio kunne reise fritt via HDMI.
Akkurat nå begrenser ARC dette litt, men det er likevel kjekt å ha. 

 

Shield er ganske awesome!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...