Gå til innhold

ANBEFALING: Dette er de smarteste grafikkortene du kan kjøpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående konklusjonen, så kjøpte jeg nettopp et rtx 2060 og en 1440 skjerm, og tror det blir helt topp, syns prisforskjell til 1660 er forsvinnende liten

(det er vel kanskje ytelsesforskjellen også)

Jeg har uansett justert meg inn til 200+ fps idag med 1080 skjerm og 1060 6gb på det online spillet jeg kjører.

Pengene jeg ikke brukte på 2070, bruker jeg på M.2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at prisen på 1070 ti fortsatt er så høy.

 

At prisen ikke er lavere, tyder på at:

"Noen" har kontroll på underleverandørene.

Hvis vi sier dette er Nvidia, kan de opprette avtaler med F.eks Msi og EVGA og PNY og Gainward osv. som hindrer dumpingsalg.

Nvidia kan også redusere kvotene de leverer ut, f.eks i starten av en syklus leveres det masse chipper, etterspørselen er høy og det er stor omsetning.

Nærmere End Of Life reduseres utsendelsen av brikker slik at Msi ikke klarer å produsere mer enn de selger, +/- noen prosent.

Butikkene tjener lite penger per produkt, slik at viljen til Komplett å drive dumping salg er liten, det er kun lokketilbud som kanskje går med tap.

 

Nvidia mestrer dette, men the MASter of pricing er Apple. AMD er ikke helt der ennå.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 1660Ti er et ganske håpløst skjermkort som detter mellom de fleste stolene. Det er RTX2060 som hører hjemme på de plassene Tek har satt 1660Ti på. Skjønt, man kan fint argumentere for andre alternativer også, det kommer jo an på hva man spiller, og hvor mye man liker å fikle med ting.

 

1660Ti er dyrere enn 1060 kortet vi burde hatt grunn til å forvente at det skal ta over for (det er tross alt bare ~40% raskere), og bare noen hundrelapper rimeligere enn 1070 som vi har hatt i snart 3 år! Og så slår det 1070 kun i annenhvert spill eller så. Problemet er at RTX modellene var så skuffende i tradisjonell ytelse, at det er alt for lite rom til å putte de nye modellene innimellom nedover. I virkeligheten så er det nok GTX1660 (uten "Ti") som er Nvidia's tiltenkte "avløser" for GTX1060. Kanskje rundt 20% raskere enn 1060, og med samme eller litt rimeligere introduksjons MSRP. Og så kommer 1650 til å matche ytelsen til 1060... I gjennomsnitt, slik 1660Ti gjør med 1070, ihvertfall om 1650 er en 3GB modell.

 

Billigste 1660Ti modell burde ha kostet minst 1000 Kr mindre enn billigste RTX2060 modell, for å skille seg tilstrekkelig fra den. Men da hadde det jo ikke vært plass til 1660 og 1650 under den. Og selv en tusenlapp rimeligere hadde det fremdeles vært vanskelig å "selge" 1660Ti. For RTX2060 er bedre i alle spill, ikke bare noen her og der. 2060 kommer også med ett valgfritt AAA spill (enten BFV, Anthem, eller Metro), fort verdt 600 Kr det alene. Og for de som oppgraderer som er på en eldre platform, så får man pokker meg en 10Gb/s USB-C/VRLink port på kjøpet også! Og RTX2060 er det eneste kortet som reellt sett kan sies å ha noen nytte av DLSS, der man da har en en-knapps løsning for å bytte uspillbart, i spillbart, bare med nedgradert grafikk. Alt det for bare 600 Kr ekstra (billigste 1660Ti mot billigste 2060 er forøvrig bare 20% dyrere, ikke 28% som hevdes av Tek)), hvordan kan noen anbefale 1660Ti overhodet?

 

Ellers har man Vega 56 som også bare er noen hundrelapper dyrere, også bedre i så og si alle spill (med et par typiske "Nvidia titler" som unntak), men som man også kan overklokke langt opp i RTX2070 landskapet om man ønsker. Og der man får med 3 AAA titler: The Division 2, DMC5 og RE2 på kjøpet.

 

Det eneste som får 1660Ti til å se bra ut for øyeblikket, er RX590... Da, når man av uforståelig grunn har hoppet over 8GB RX580 kortene med 2 AAA titler på kjøpet til bare ~2300Kr... Men det er jo også på grunn av at man ikke tar med verdien i de 3 AAA titlene man også får med RX590 (Som for Vega kortene får man alle 3 titlene med RX590). Om man verdsetter bundelen til, selv bare ~1000 Kr, så er 1660Ti plutselig godt over 50% dyrere. Er det 50% raskere? Nope, heller rundt 25% merket, som igjen betyr at når spill bundle kampanjen er over, og AMD kan sette ned prisen på RX590. Så trenger de ikke sette det lenger ned enn til ~2400 Kr, og da gi lik ytelse per krone som 1660Ti... Sagt på en annen måte: Om man i dag kjøper dette RX590 kortet for 2890 Kr, og verdsetter spill bundelen man får med til bare 500 Kr. Så har man fått samme ytelse per krone som om man handlet det aller billigste 1660Ti kortet man kan finne.

 

Så, vi har RX560 som slår alt av Nvidia's konkurrerende kort i samme prisklasse, men som Tek mener ikke er verdt å nevne. Deretter RX570 som slår Nvidia's konkurrerende, og man får 2 spill med på kjøpet! Legg på 500 Kr, og man er på 8GB RX580, som slår alt i sin prisklasse, fremdeles med 2 spill på kjøpet. Legg på ~600 Kr og man får 3 spill i stedet for 2, og ~12% raskere enn RX580, eller 700 Kr ekstra over RX580, for ~37% høyere ytelse med 1660Ti.

 

Man kan stoppe her på ~3000Kr, og være fornøyd med best ytelse per krone for 3000 Kr, og så gå hjem og spille alle de gamle spillene sine. Eller man kan gå litt opp i pris til 2060 eller V56, og få med henholdsvis ett eller 3 nye spill. Eller man kan ofre ~25% ekstra ytelse, og gå hjem med en hundrings mer i lomma, og 3 splitter nye spill...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har barn med desktop PC som kun har plass til low-profile kort. Finnes det noe bedre enn 1050?

 

Jon

 

1050Ti er normalt et par og 30% raskere enn 1050. Kanskje ikke fullt så mye om man ser på kun lav profil kortene som får all strøm gjennom PCIe porten. Det er altså noe du må ta i betraktning; hvorvidt PSU har minst en 6-pins PCIe strøm kontakt til skjermkortet. Om ikke må du nøye deg med de modellene som får all strøm fra PCIe sporet. Det finnes ihvertfall en 1050Ti modell som gjør det også, og om den i tillegg har 4GB VRAM mot et tilsvarende 1050's bare 2GB VRAM, så bør 1050Ti kortet definitivt fortrekkes. Aller greiest er det selvsagt om PSU har ekstra strømkabel, så man slipper å grave i spesifikasjonene til hvert aktuelle skjermkort. Av en eller annen grunn er dette en av tingene butikker ikke tror man trenger å vite... :p

Lenke til kommentar

11.000 for 2080 ti er galskap. Det blir utdatert om under ett år når NVIDIA kommer med 7nm.

 

Og det er galskap at 2080 TI kortet koster litt over 4000 kr mer en 2080 bare mest pga 3 gig mere ram kun og TI kortet er overklokket fra fabrikken noe som 2080 ikke er som man enkelt kan gjøre sjøl!

Jeg kjøpte rtx 2080 og er stor fornøyd med kortet og det er omtrent identisk med TI med overklokking ang fps i de fleste oppløsninger.

Lenke til kommentar

En mindre artig bi-effekt av å bytte fra 1060 6gb til 2060, var at jeg nå fikk minnefeil type
MEMORY MANAGEMENT og måtte gå ned fra 3733 Mhz til 3600 Mhz med mitt budsjett HK.
Hvordan skjermkortet virker inn på RAM, aner jeg ikke.
Msi Tomahawk z370, i5 8600K
Patriot ddr4 2x8 3733 @ XMP

 

edit:

økte DraM fra 1.35v til 1.39, og økte 0.02 på CPU SA og iO ( 1.22 , 1.17),  ser ut til å passere.

3600 var ikke akseptabelt, for FPS gikk såpass mye ned.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Om en har veldig trangt kabinett som krever low-profile og 1 slots kort så blir det ikke så krafig kort en får (mulig det kommer nye snart?)

Her er low-profile kort:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s339702155&o=produkt_pris_inkmoms

 

Om en i tillegg legger inn at det skal være bare 1 slot så er det stort sett bare GT 1030 kort.

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s339702196&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...