Gå til innhold

Samsung HW-N960, HDMI ARC problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

Satt i kveld opp min nye lydplanke. 

Kort fortalt er den koblet opp slik:

Blu-Ray koblet mot HDMI 1 på lydplanken

Lydplanken koblet videre via HDMI ARC OUT til min TV HDMI 2 (ARC).

 

Jeg får lyd og bilde via Blu-Ray. Men det som skjer på TV'en, enten det er lyd fra

apper som YouTube, vanlig TV (Get) eller annet er ikke tilstede.

 

På displayet til lydplanken er det ingen source som heter "ARC" eller lignende når

jeg går gjennom sources. Velger jeg HDMI 2 så kommer det altså da bare "no signal" på TV.

 

Har satt TV sound til "HDMI ARC". 

Er det noe jeg gjør feil her?

Håper virkelig ikke jeg har brukt så mye penger på en lydplanke som ikke er kompatibel via ARC.

Tips tas imot med stor takk!

Endret av niqen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nå kan det være jeg misforstår, men HDMI 2 fra lydplanken til HDMI Arc på TV'en er feil. Med mindre HDMI 2 på lydplanken er HDMI Arc. Riktig kobling er HDMI ARC fra lydplanken til HDMI ARC på TV'en. 

Det er altså en HDMI-utgang og to HDMI-innganger på lydplanken.

Ellers står Blu-Ray-spilleren riktig koblet for å få best mulig lyd.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå kan det være jeg misforstår, men HDMI 2 fra lydplanken til HDMI Arc på TV'en er feil. Med mindre HDMI 2 på lydplanken er HDMI Arc. Riktig kobling er HDMI ARC fra lydplanken til HDMI ARC på TV'en. 

 

Det er altså en HDMI-utgang og to HDMI-innganger på lydplanken.

 

Ellers står Blu-Ray-spilleren riktig koblet for å få best mulig lyd.

Beklager, min feil, det er HDMI ARC OUT fra lydplanken og til HDMI 2 ARC på TV :)

Det er slik den står nå. Får flott lyd via min Blu-Ray, men det er all lyd fra TV som uteblir.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan være et problem ja. Hvilket TV er det snakk om? 

Uansett så skal både TV og lydplanken fungere med ARC, ellers ville jo ikke de hatt denne muligheten for kobling. 

Et raskt søk på Google gjorde at jeg kom over flere som ikke fikk opp eller plutselig en dag mistet hele TV ARC fra lydplanken så det er tydeligvis et problem. 

Har du mulighet å laste ned Samsung Multiroom sin app? Der skal du kunne styre lydplanken med telefonen, og også sjekke om den er oppdatert til nyeste firmware. 

Det høres ut som et veldig merkelig problem, og jeg håper at noen kommer med en fiks. Uansett skal jo det ikke være et problem å få bytte produktet hvis det er helt nytt.

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan være et problem ja. Hvilket TV er det snakk om?

 

Uansett så skal både TV og lydplanken fungere med ARC, ellers ville jo ikke de hatt denne muligheten for kobling.

 

Et raskt søk på Google gjorde at jeg kom over flere som ikke fikk opp eller plutselig en dag mistet hele TV ARC fra lydplanken så det er tydeligvis et problem.

 

Har du mulighet å laste ned Samsung Multiroom sin app? Der skal du kunne styre lydplanken med telefonen, og også sjekke om den er oppdatert til nyeste firmware.

Det høres ut som et veldig merkelig problem, og jeg håper at noen kommer med en fiks. Uansett skal jo det ikke være et problem å få bytte produktet hvis det er helt nytt.

 

 

Har ikke prøvd multiroom appen, kan gjøre det senere i dag! Har dog Smart Things på telefonen, den appen Samsung selv anbefaler for konfigurering, ikke stort å endre på der ser det ut til. Bare skifte kilder og slikt.

 

Må jo nesten være noe jeg misser her, dette skal vel egentlig ikke være noe å ha problemer med når det kommer til denne prisklassen på et lydsystem ?

 

TV'en er en LG C8 ?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd multiroom appen, kan gjøre det senere i dag! Har dog Smart Things på telefonen, den appen Samsung selv anbefaler for konfigurering, ikke stort å endre på der ser det ut til. Bare skifte kilder og slikt.

 

Må jo nesten være noe jeg misser her, dette skal vel egentlig ikke være noe å ha problemer med når det kommer til denne prisklassen på et lydsystem

 

TV'en er en LG C8

 

Har du mulighet å ta ut av HDMI-ledningen som går fra HDMI 1, altså blu-ray spilleren, og kun ha HDMI fra ARC i lydplanken til ARC i TV'en for å se om TV ARC dukker opp i Displayet på lydplanken når du skifter Source der? Hadde vært spennende å se om det endrer noe. Hvis du ikke allerede har prøvd det selvsagt.

 

Edit:

Siden HDMI-kabelen fra HDMI 1 til Blu-ray-spilleren har vist seg å fungere, kan det også være verdt å prøve den fra ARC til ARC. At det er HDMI-kabelen som er for dårlig.

Endret av taffeeel
Lenke til kommentar

Prøvde det første du nevnte uten hell. Har også byttet HDMI-kabler men det hadde ikke noe for seg.
Jeg bruker Belkin HDMI (ultra fast) som støtter opptil 48 gbit/s, tror dette skal være mer enn bra nok.
Blu-Ray'en min sender jo lyd og bilde uten problemer via samme type kabel til lydplanken. Det er
bare dette med lyd ut fra TV via ARC som ikke fungerer slik det skal. Har prøvd en god del her, men klør

meg fortsatt i hodet av dette  :nei:

 

Prøvde også med Samsung sin egen medfølgende HDMI kabel, men fortsatt samme resultat.

Så akkurat nå ser det slik ut:

2x Belkin HDMI kabler. Den ene mellom Blu-Ray og lydplanken, og den andre (som er helt lik) fra

lydplanken (ARC) til TV (ARC). Nå har jeg gått til det skrittet hvor jeg har satt opp optisk ut fra TV til planke
slik at jeg i det minste kan nyte all lyd via lydplanken. Men dette er selvfølgelig ikke optimalt med tanke på
lipsync-issues, lavere lydkvalitet, (korte optiske kabler) osv. Vil rett og slett at ARC skal fungere! Skikkelig frustrerende  :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg har aktivert CEC på TV, samt satt lyd ut til ARC. Lydplanken min kan såvidt meg bekjent ikke endre på av eller på ARC, tror det bare står på, rent natively. Lydplanken justeres via Samsung Smart Things appen, men denne er veldig simpel og lar deg stort sett bare oppdatere firmware samt endre nettverk.

 

Ellers stilles lydplanken inn via kontroll, og man følger teksten på et lite display på selve planken. Grensesnittet er veldig enkelt og lar deg ikke gjøre så mye foruten justere volum på høyttalerne, samt endre mellom tre lydmoduser.

 

Jeg har ihvertfall latest firmware. Har sett på bla Samsung sine forum at dette er noe mange andre også sliter med. Pussige saker. Noen klager høylytt, andre sier deal with it, it's ARC, it's flawed technology that only works sometimes. ?

 

For å si det sånn, til denne prisen her SKAL det fungere. Sier nå jeg ? får pusle litt i kveld..

Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Da har jeg endelig fått det til. 

Satt og grublet fælt utover kvelden. Endte opp med å skru av planke og TV.

Koblet deretter Get-boksen fra min TV (burde jo egentlig IKKE ha noe å si),

koblet den optiske kablen vekk, og koblet deretter HDMI-kabelen som Samsung inkluderte med

lydplanken fra ARC på planken til ARC på TV. Startet alt opp igjen, og vips.. "D.IN" viste seg i 3 sekunder, deretter stod det "TV ARC" på source. Merkverdig.

Jeg har prøvd flere HDMI-kabler, inkl Samsung sin tidligere uten hell. Noe av det jeg gjorde var

tydeligvis riktig. Har Get-boksen koblet direkte inn i lydplanken, men skal prøve å koble den inn via TV igjen i morgen for å se om dette er den utløsende faktoren. Litt trist om ARC ikke tåler andre enheter tilkoblet HDMI på TV'en. Men, det fungerer ihvertfall! :)

 

Så får vi håpe det holder seg slik.

Lenke til kommentar

Fordi det kun er to HDMI in på lydplanken, og skal jeg feks ha Apple TV 4K eller annen kilde som støtter Dolby Atmos (som da må kobles direkte til lydplanken for å få lossless True HD) er det nå da ingen ledig HDMI. Da er det bedre å kjøre enheter som Get inn i TV, som da sender lyd videre til planken via ARC.

 

Get støtter ikke Atmos uansett, så den kan heller få ta plassv rett inn i TV. Skal først se om dette lar seg gjøre, eller om ARC da av en eller annen grunn reagerer på at en annen HDMI er okkupert og deretter ikke fungerer slik den skal. Noe av det jeg gjorde i går må jo ha gjort at det plutselig fungerte, om det var fjerning av Get-boksen eller om det var bytting av kabel.. uvisst ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...